Anonym bruker Skrevet 30. juni 2012 #1 Skrevet 30. juni 2012 Treåringen her sluttet med smokk for tre uker siden. Han ga den til kapt. sabeltann og var veldig stolt. Han gråt litt og savnet smokken to-tre kvelder etter, men har nå nesten glemt den virker det som... MEN han sliter med å få roet seg nok til å sovne om kvelden. Han har kosekaninen sin men det virker ikke som det er nok. Han jager seg opp og finner på altmulig.. Først skal han ha med leker opp i sengen,.. når han ikke får lov er det hyyyyyyling... og så skal det leses og leses og leses... når det er slutt etter en bok (som det alltid har vært) er det hyyyyling.. og så skal han ha alle kosedyrene i senga hos seg, drikke vann, tisse på do, si noe til pappa, har vondt i magen.. alt mulig! Det tar nå mellom en og to timer hver eneste kveld, og han skikkelig hyler og gråter og hulker.. Stakkars tass :-/ Før sovnet han på fem-ti minutter. Rutinene er jo helt like som før smokkeslutt, og han er tydelig stolt over å ha sluttet, så jeg forstår det ikke helt.. Han får ha lyset på som han pleier, blir lest en bok for, kost litt i håret, og så sove... men, neida! Blæh.. hva kan jeg gjøre? Det skal sies at han er ganske trassig ellers også om dagen, så det er jo ikke sikkert det bare har med smokkeslutt å gjøre.. men... Tenker dere at en treåring er stor nok til klistremerkebelønning for å roe seg fint på kvelden? Vi har brukt klistremerker for bleieslutt, men da får han jo belønningen direkte etter ønsket atferd.. hvordan blir dette når han evt får klistremerke neste morgen? For lang tid etter? Jeg holder på å bli gal!!
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2012 #2 Skrevet 30. juni 2012 Kan han ikke få ha smokken på kveldstid da? Han er jo ikke klar til å roe seg uten den trøsten og tryggheten. Kanskje det går bedre om et halvtårstid, eller et år? Når han ikke bruker den på dagen, så er det jo ikke noe problem at han sutter litt på kvelden, er det? Har forresten ikke barn som har brukt smokk selv, så er ikke kjent med problemstillingen, men tror nok jeg hadde gitt han smokken sin.
Blabb00 Skrevet 30. juni 2012 #3 Skrevet 30. juni 2012 Ikke gå tilbake til smokk vertfall! Det er bare dumt... Men hva med å lage en avtale med han? Om han sovner fint på kvelden, så setter du på et klistremerke når han har sovnet? Og etter så så mange, så får han en leke eller noe?
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2012 #4 Skrevet 30. juni 2012 Kan han ikke få ha smokken på kveldstid da? Han er jo ikke klar til å roe seg uten den trøsten og tryggheten. Kanskje det går bedre om et halvtårstid, eller et år? Når han ikke bruker den på dagen, så er det jo ikke noe problem at han sutter litt på kvelden, er det? Har forresten ikke barn som har brukt smokk selv, så er ikke kjent med problemstillingen, men tror nok jeg hadde gitt han smokken sin. Han har bare brukt den på kveldstid siden han var ett år, men han var hos tannpleier for en måneds tid siden, og hun sa han burde slutte pga "åpent bitt"... Dvs, hun kunne se at han brukte smokk, og mente at hvis han sluttet nå ville det ikke gå utover de varige tennene hans. Jeg vil jo nødig at bittet hans skal bli skadet av smokkebruk... og dessuten er han så stolt over å ha sluttet. Forteller til alle om kapt. sabeltann og smokken og sier at han ikke bruker smokk lenger, bare små barn bruker smokk osv. Jeg tenker at det ikke er noen vei tilbake egentlig.. Tror at det ville være et slag for egoet hans faktisk.. Men, hva tenker dere om forslaget mitt mtp klistremerkebelønning? Er det for langt tidsrom mellom kvelden og neste morgen for en treåring - for å skjønne sammenhengen... ? HI
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2012 #5 Skrevet 30. juni 2012 Ikke gå tilbake til smokk vertfall! Det er bare dumt... Men hva med å lage en avtale med han? Om han sovner fint på kvelden, så setter du på et klistremerke når han har sovnet? Og etter så så mange, så får han en leke eller noe? Ja, tror du det kan funke? Jeg får ta meg en prat med han:-) Han ønsker seg veldig en gravemaskin, og jeg hadde tenkt han kunne få den til ferien, men kanskje vi kan bruke den til dette prosjektet ;-)
Blabb00 Skrevet 1. juli 2012 #6 Skrevet 1. juli 2012 Du kan jo alltids prøve Si at etter f.eks 7 flinke dager uten tull med legging. Så får han en gravmaskin eller lignende
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå