Gå til innhold

Hagehjelp

*Little Miss Sunshine*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har skjønt at det er fullt av hagekyndige folk her, så - to spørsmål.

Min lille hageflekk er invadert av iberiasnegler, hva er det beste råd for å bli kvitt dem (bortsett fra å kaste dem i søppelet eller inn til naboen)?

I nevnte hageflekk har jeg også, i tillegg til snegler, noen krukker med blomster som har dødd (jeg er dårlig til å vanne dem). Jeg skal plante noe nytt (jeg har veldig gode intensjoner om å vanne masse denne gangen). Hvilke blomster er bra for folk som ikke er så gode til å holde hage og som overlever at jeg reiser fra dem i tre uker på ferie?

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Iberiasneglen er en kjip sak, men

- unngå tett bladverk mot bakken og hauger med kompost etc hvor de kan overleve i tørt vær

-plukk alle du finner hver dag (tidlig morgen/skumring) opp i en pose med salt og hiv i søpla

- bruk gift - Ferramol er bra fordi de spiser det, blir happy og kravler avsted og gjemmer seg for å hvile, og så dør de. Nemaslug er visstnok best, men da må du legge liket tilbake som åte for sine artsfrender, så de også kan spise Nemaslugens nematoder og dø, et dødens pyramidespill.

- få naboene med på festen - du kan aldri få din hage fri om ikke naboene gjør det samme.

Planting i krukke: ha stooor krukke, med hull i bunnen så vann kan renne ut igjen. Plant fx superpetunia, bare sørg for å plukke av de visne etterhvert så blomstrer den evig. Når du reiser fra dem vanner du først godt og så setter du en eller to halvannenliters brusflasker fylt med vann opp-ned med tuten ned i jorda, så fuktigheten trekker ut sakte etter behov. Jeg har klart tre uker på den måten, men da ikke med tropesol hver dag. Mine stod da under tak.

Og er petunia stusslig når du kommer hjem, enten drukna eller tørka ut, kommer den seg alltid igjen om du er litt tålmodig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...