Gå til innhold

NY 6 - 7 mnd Juli (gammel 5 - 6 mnd juni)


*KlaraKu*

Anbefalte innlegg

Som sist snuppa var syk - mistenker jeg at det er noe med ørene. Når jeg kommer borti det ene øret så hyler hun til. Så hun fikk paracet i går kveld da jeg la meg. Glad for det - for hun sov relativt greit i natt. Etter å ha spydd/gulpa over hele meg så sovnet hun etterhvert. Har vekt meg 4-5 ganger i natt (mellom 00.00 og 07.00). Noen netter er det enda flere ganger... Så råd mottas med takk.

 

Nå har hun hatt grønn diare i EN UKE etter at hun fikk grøt som hun ikke tålte. Så nå begynner jeg å lure på om hun har sluttet å tåle grønnsaker og hirsegrøt også? Tror jeg må ta en tlf til helsestasjonen. Var på kontroll her om dagen, men broren var med og han oppførte seg helt ufordragelig. Så alt av spørsmål ble avglemt... Hoff. Av og til blir jeg svett av de unga altså;)

Kansje det er best å ta en tur til lege for å skjekke ørene hennes? Jeg vet ikke åsen du dusjer/bader snuppa di,men disse småene våre kan få vondt I ørene dersom det går/får vann I ørene under dusjing.

God bedring til din lille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da var vi på 6 mnd kontroll i går. Jenta var 67 cm og 8840 gram. Legen var fornøyd med alt, men om han skulle klage på noe så måtte det vel bli vekta;) hehe Fikk trippelvaksina for andre gang pga. 5 mnd kontroll ble avlyst. I natt spydde hun 3 ganger og feberen kom snikende. Ei slitsom natt. Mye skriking. Har sovet lite. Tror dere det går an å lære babyen å sove bedre - uten å kutte nattpuppen? Det begynner å tære på denne søvnmangelen. Og mangen hennes er så tander at mattilvenningen kommer til å trekke ut....
syntes legen ho var for stor? er vel ikke så farlig det nå som de enda er så små, kan vel ikke begynne å slanke de. hehe lavkarbo hadde sikkert vært noe for en på 5 mnd :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også på hva jeg skal gjøre med nattammingnen. Ammer lillemor i søvn og sover med henne. Hun våkner når puppen blir borte, selv om hun har sluppet den. Om natten er hun bortpå og suger litt nå og da. Liggende buffet:) Det er vanskelig å venne henne av med denne vanen.

Jeg er fra Gudbrandsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkelig med to: Du kan prøve å lære henne å sovne uten puppen. Så kanksje hun sover bedre? Mi kan det, men likevel sover hun dårlig. Her er det nok en kombinasjon av magetrøbbel og min manglende evne til å sette grenser på natta. Er helt vekke...

 

Lavkarbo må jo være tingen;) Nå har jeg forresten stekt en biff hun skal få gnage på til kvelds;) Frokost i morgen må jo bli egg og bacon. Tro hvordan det smaker etter en runde i blenderen? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på, nå er det 2 uker til gutten min blir 6mnd. Jeg var å handlet litt forskjellige middagsglass til 6mnd i dag, kan jeg gi disse til han nå eller må jeg vente til han faktisk har blitt 6 mnd? Noen andre som startet før??:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer litt på, nå er det 2 uker til gutten min blir 6mnd. Jeg var å handlet litt forskjellige middagsglass til 6mnd i dag, kan jeg gi disse til han nå eller må jeg vente til han faktisk har blitt 6 mnd? Noen andre som startet før??:)

 

det er vel pga bitene som er i, ikke pga at det er noe farlige stoffer i de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen :)

litt oppdatering fra oss :)

Nå er vi hjemme. Har vært på ferie og kost oss veeeeeeeeelidg mye :)

Mini var veldig grei det meste tiden, men det kom selvfølgelig litt forandring i leggerutinene hans, så han var litt grinete ved leggetid. Men ellers var det en deilig ferie, og jeg har mye god energi ;)

 

Hvordan er det med dere jenter? Håper dere koser dere og nyter tiden med gullungene deres :)

Ha en god natt alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen :) litt oppdatering fra oss :) Nå er vi hjemme. Har vært på ferie og kost oss veeeeeeeeelidg mye :) Mini var veldig grei det meste tiden, men det kom selvfølgelig litt forandring i leggerutinene hans, så han var litt grinete ved leggetid. Men ellers var det en deilig ferie, og jeg har mye god energi ;) Hvordan er det med dere jenter? Håper dere koser dere og nyter tiden med gullungene deres :) Ha en god natt alle sammen :)

 

Vi pakker og styrer - snart flytter vi i større huuuus:)

 

Når det gjelder baby har vi slitt med maten. Hun har fått diare av nesten alt vi har gitt henne. Så vi gikk tilbake til fullamming noen dager - til diareen gav seg igjen. Etter råd fra helsesøster får hun nå Sinlacgrøten (helt fri for melk og gluten). Den ser det ut til at hun tåler foreløpig.

 

Vi skal gi bare denne i minst to uker før jeg tør prøve noe nytt. Sist hun reagerte på grøt gikk det hele 1,5 uker før det slo seg på magen. Hun har roet seg ganske mye etter vi sluttet med all annen mat enn pupp, og nå etterhvert Sinlac.

 

Så håper hun snart spiser såpass at vi kan vurdere nattavvenning - siden hun er utolig på natta. Men først skal vi unnagjøre flytting og en ukes ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!

 

Her åler snuppa seg over alt, ho er aldri der vi legger ho fra oss om vi snur oss fra ho litt, ho åler seg i alle rettninger.

Etter at ho snudde seg fra rygg til mage så gjør ho ikke stort annet enn å rulle heller. hehe

Ho har heller ikke før nå blitt glad i å ligge på magen, ho reiste seg et lite sekund opp på alle fire her også.

 

Ho sitter rimelig stødig av seg selv også(ho setter seg ikke opp selv) å ho blir SINT om ingen setter ho opp når ho vil det

 

Ho spiser nå grøt til frokost, fruktpure på formiddagen(hender ho får grøt også), et halvt middagsglass i 3-4 tiden og grøt igjen til kvelds. Pluss litt flasker inne mellom.

 

Har noen begynt å tenke på å natt avvende barnet sitt?

Jeg har tenkt tanken nå, men jeg er så trøtt om natten at jeg rimelig fort bare varmer en flaske alikevel. Men jeg har gått over til NAN2 på natten siden ho ofte sover natten igjenom og da viser at ho nødvendigvis ikke er sulten da men at det bare er en vane å få noe å drikke før ho sovner igjen.

 

Ingen tegn til tenner her enda.

 

Håper dere har en fin sommer med ders små :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!! Her åler snuppa seg over alt, ho er aldri der vi legger ho fra oss om vi snur oss fra ho litt, ho åler seg i alle rettninger. Etter at ho snudde seg fra rygg til mage så gjør ho ikke stort annet enn å rulle heller. hehe Ho har heller ikke før nå blitt glad i å ligge på magen, ho reiste seg et lite sekund opp på alle fire her også. Ho sitter rimelig stødig av seg selv også(ho setter seg ikke opp selv) å ho blir SINT om ingen setter ho opp når ho vil det Ho spiser nå grøt til frokost, fruktpure på formiddagen(hender ho får grøt også), et halvt middagsglass i 3-4 tiden og grøt igjen til kvelds. Pluss litt flasker inne mellom. Har noen begynt å tenke på å natt avvende barnet sitt? Jeg har tenkt tanken nå, men jeg er så trøtt om natten at jeg rimelig fort bare varmer en flaske alikevel. Men jeg har gått over til NAN2 på natten siden ho ofte sover natten igjenom og da viser at ho nødvendigvis ikke er sulten da men at det bare er en vane å få noe å drikke før ho sovner igjen. Ingen tegn til tenner her enda. Håper dere har en fin sommer med ders små :)

 

Tenker stadig støtt på å nattavvenne;) Veldig positiv erfaring fra broren. Fra å våkne en gang i timen - til å sove natta gjennom - og det på bare tre netter - uten skriking! Så regner med det blir reprise denne gangen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere:) jeg føler vi har nattavvent for nå spiser hun bare en gang på natta! For en god måned siden var det pupp opptil 4-5 ganger, og det har det vært siden fødselen. Så jeg er strålende fornøyd med utviklingen:) hun får forresten nesten bare mme nå, samt grøt og litt frukt. Puppene er snart tomme(og må nesten rulles opp, fysj så lite spenstige de er blitt).

 

Her har vi rydda vekk vippestolen. Hun nekter å ligge bakover og sitter som en påle! I vogna også. Prøver å få henne til å ligge litt bakover, men hun dytter seg opp med albuene. Har angst for ødelagt rygg, så lar henne ikke sitte så lenge. Men det går virkelig ikke an å få henne ned i halvt-liggende.

Slik hos noen av dere?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei jenter :)

det har vært lite oppdatering både fra meg og alle dere her i denne tråden. håper alle dere har det supert.

Her hadde vi mange dager med øre & halsbettenelse, og mye plaging pga tenner. så det var skikkelig travel dager.

Så ja, igår ble mini 7 mnd, men det var ingen kontroll på han, sikker på grunn av ferie, eller kansje det er vanlig å ikke ta 7 mnd kontroll. Men vi var i hvertfall på helsestasjon og veiet han. så det viste seg at min skjønne lille klump er over 10 kg :) hehe

Hvordan er det med deres små?? Har de begynt å si noen ord?

Her sier han " hei" og det er så herlig å høre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, nå har vi nettopp kommet hjem fra en liten uke i danmark. I dag blir gutten min 6 mnd. :) Turen gikk overaskende bra, såv godt i bil og på båten.

 

Var litt redd det skulle bli vanskelig å legge han i reisesenga, men dette gikk kjempe fint! Sovna nesten hver natt uten en lyd! ;)

 

For ca 2 uker siden lærte han å snu seg fra rygg til mage(kunne allerde fra mage til rygg) så nå ruller å ruller han på teppet sitt. Stor koser seg! :)

 

Nå får han grøt i ca 9 tiden, middag/frukt i 3,4 tiden, grøt i 5,6,7 tiden og melk utenom:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:) Hiver meg på her jeg!

Lillemannen min 6,5 mnd. Vært en del stryr med kolikk, lav hb og feber. Godt nå da ting begynner å roe seg. Trenger det når jeg er mye alene med han.

 

Mange som får tenner? Hvor mange i tilfellet?

 

Det var noen som snakket om klipping..

Min har veldig mye hår. Men det ser litt spesielt ut, siden det ikke er slitt av jevnt. En stor tuvs midt på og 2 laange som stikker ut på siden.

Har Såå lyst til å jevne ut litt, men mange prater på tradisjon å klippe dem til 1/2 års dagen. Hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Mi lille høne er 6,5 måneder nå. Hårklippen kan jeg bare drøye med. Hun har litt lyse dun.. Det er alt. Storebror var 3,5 første gang vi klippet han. Hehe :-) men det kommer til slutt!

Ingen tenner foreløpig. Ser de to i midten nede ligger helt klare til å komme frem. Ikke noe spesielt plaget med kløing og vondt heldigvis.

Spiser somregel litt hjemmelaget fruktmos til frokost, grøt til lunsj og kvelds og noen ganger smaker hun litt poteter til middag. Har begynt å gi bittebittesmå brødbiter med smør av og til. Det er visst nam! Har noen korte ammepauser i løpet av dagen og drikker godt dør sovetid. Får litt i løpet av natta enda og i senga før vi står opp.

Legger henne rundt 7 og da våkner hun ca 7 neste morgen ( med litt amming eller egentlig er det vel "kos" i løpet av natta).

Jeg tipper hun har rundet 10 kilo nå og er 70cm lang. Stor og fin :-) Når hun ligger på gulvet nå kommer hun seg alle veier, men klarer ikke å komme seg rett framover. Ganske morsomt å finne henne et helt annet sted i stua enn der hun var da jeg gikk ut av rommet.

Hun liker å hyle høyt og lage blåselyder. Ellers babler hun jo og det høres noen ganger ut som ord feks "hei". Men kan de virkelig si noen ord såå tidlig? Jeg tenker mer at de hermer etter lyder vi lager og noen ganger treffer de ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael<3

Hei:) Gutten min var 7 mnd 9 juli:)

Han har fått en tann som er kommet 1/3 opp og en tann som er 1/4 oppe, så det kjennes i puppen kan man si :o

Han spiser 3 faste måltider hver dag- grøt i 11/12 tiden, middag i 14/15 tiden og grøt igjen kl.18. Ellers blir det en god del amming i tillegg når vi er hjemme, og ikke fullt så mye når vi er på farten (da han ikk er så intr)

Han er stort sett blid og fornøyd, veier ca 9 kg og er 73 cm lang ca..

Han har virkelig fått øynene opp for brød og da vi var på hans første ferie til Danmark i beg av juli spiste han danske rundstykker hver dag;) Men hva slags pålegg kan man ha på til dem når de er så små?

Han sitter støtt som en påle nå, og beveger seg svææært mye rundt;) Er nok ikke lenge før det er noe krabbing på gang...

Min permisjon er ferdig 10 august dessverre, og pappan skal ha 6 uker i vinter og 6 uker neste vinter...

Jeg har ikke fast jobb, men er vikar i kommunen i boveilidertjenesten.. Har ikke planer om å ha han i barnehage før tidligst høsten 2013.. så vet ikke helt hvordan vi skal løse det for at jeg kan ta litt ekstra vakter.. Foreløpig så blir det vel dagpenger til vi finner utav hvordan vi skal gjøre det.. Syns liksom det er litt skummelt med dagmamma- hørt så mange skrekk historier..:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi tulle blir 6 mnd til onsdag =)

Hun kan nå;

* rulle fra mage til rygg og tilbake om hun føler for det (kunnet fra 3, 5 mnd)

* kryper i stor fart fremover, kommer avogtil noen krabbesteg.

* Om hun settes inntil bordet med hendene på kanten står hun selv.

* Hun har fått gårefleksen tilbake, så om man holder hendene hennes går hun

* det går mye i "raaaaaaaaaaa raaaaaaa ra raaaaaaaa raaaaaa" svært høylytt nesten uansett hva hun gjør (avogtil koselys, avogtil klagelyd). Avogtil kommer rare ord som bappaba, lola, heiii..

* Hun sitter ikke stødig enda, men hun kan sitte litt.

 

mat;

grøt morgen og kveld og melk utenom. Våkner annenhver natt for mat, annenhver natt roer hun seg med vann. Skal innføre et tredje måltid nå i løpet av uka.

 

Tipper hun er blitt 8,5 kg. Skal ikke på hs før om 3 uker.

 

Ellers føler jeg at babyen min vokser altfor fort opp. Tenker tilbake på da hun sov nesten døgnet rundt i armene mine, og bare lå der og koste seg =) Men greit å få en litt mer selvstendig baby som kan ligge 10-15 minutter alene på gulvet (ofte mye lenger også),mens jeg kan ordne ting og ikke underholde henne hele tiden.

 

Ingen tenner enda, er 4 mnd siden hun begynte å sigle og gnage på alt. Så egentlig har jeg slutta å vente på de, jeg.

 

Snart skal vi flytte henne på eget rom, må bare skaffe en babycall som ikke trenger å byttes batterier på hver 8. time.

 

Litt over 1 mnd til jeg skal tilbake til jobb, og jeg merker det er noe jeg ikke har lyst til overhodet! Vil bare være hjemme med babyen, men jeg vet jo så godt at det ikke går. Men vi har jo ikke barnehageplass og heller ikke dagmammaplass, så vi vet ikke hvordan vi skal løse det når faren er ferdig med sin permisjon. Men vi finner vel ut av det.

 

Har prøvd å gi litt brød, prøvde med leverpostei i dag og det smakte først helt forferdelig første bit, mens andre bit gikk ned helt fint =)

 

Må bare si at det er så koselig å høre om deres små også, og det er morsomtåkunne følge litt av utviklingen til jevnaldrende babyer =) Kjekt å kunne lese svart på hvitt at babyer er forskjellige og er på forskjellige stadier av utviklingen på flere nivåer (noen er lenger fremme språkmessig, mens andre er lenger fremme fysisk) =)

ønsker dere alle en trivelig søndagskveld =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Enig med deg Wstroze at babyer forskjellige.

Ang. klipping av håret må jeg si at hos lilleklumpen min hadde vokst så mye hår at hans lugg var over øynene hans.

Tenner er det vel synlig 3 stk,men det er fortsatt under tannkjøtt, og har ikke komt fram.

Noen tydelige ord har jeg hørt av han flere ganger, men " hei" sier han. ellers babler han veeeeeeeeeeeelidg veldig mye. Tror babyer lærer fort av de ordene de hører ofte :)

livet er herlig med disse søte småtrollene våre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael<3

Ja, det er fantstisk å følge utviklingen, men hjelp så fort det går :o

Guttebassen her sier mammapappamammapappamamma nå, dette begynte han med i går. Ellers er det mamma til alle kosebamsene og når han er trist og lei/trøtt... :) Det er så koselig.. BOB har han også sagt, hæææi og dadda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen jenter :)

Her slittet lille klumpen min med diare, og mellomøre betennelse i flere dager tom igår. uffamei, han var så urolig selv om han fikk medisin for det. men diareen er/var pga tenner eller kansje for han tok pincillin?? Men har var litt bedre i dag, heldigvis, har hatt kun 2 ganger avføring. Håper han er bra imorgen :)

Ellers ville spørre dere om hva har dere i vong og på deres små når dere triller ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen jenter :)

Her slittet lille klumpen min med diare, og mellomøre betennelse i flere dager tom igår. uffamei, han var så urolig selv om han fikk medisin for det. men diareen er/var pga tenner eller kansje for han tok pincillin?? Men har var litt bedre i dag, heldigvis, har hatt kun 2 ganger avføring. Håper han er bra imorgen :)

Ellers ville spørre dere om hva har dere i vong og på deres små når dere triller ute?

huff da, ikke noe alright med syke barn :-( håper han blir fort frisk igjen. Været er så ustabilt nå, men sånn i dag hvor det har vært varmt på østlandet hadde snuppa på seg bare en tights og en tynn kortermet tunika med helseteppe på om ho sov. tidligere i uken har ho hatt strømpebukse og kortermet/langermet body, lue/solhatt og dyne lett over. Syntes det er veldig vanskelig å vite hva ho skal ha på siden været skifter så fort. Så når vi skal bort har vi jo med et flyttelass nesten for å være sikker på at ho har klær til all slags vær.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen. Vi begynner å komme oss på plass i nytt hus. Kjempegodt med litt mer plass:)

 

Minsta har (bank i bordet) begynt å sove en hel del bedre! Fra 5-10 oppvåkninger per natt til 1-3. Dagsovingen ser også ut til å løsne:) De to siste dagene har hun sovet to lurer. En lang fra 9-11/12. Deilig;) Og en kortere rundt kl 15.

 

Har kommet opp i tre måltider utenom pupp.

 

Grøt ca. 0800. Pupp etterpå.

 

0900 Sove:)

 

Middagsmat (grønnsaker med el. uten kjøtt/fisk) og frukt til dessert til lunsj ca. 12. Pupp etterpå.

 

14/15 Sove

 

Får pupp når hun står opp.

 

Grøt og pupp ca. kl 18. Noen ganger allerede kl 17.

 

I seng kl 1830/19.

 

Nå bor vi endelig slik til at dagsovingen skjer i vogna ute:) Hun er kjempeflink å legge seg både på dagen og på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei :)

 

Etter vi har innført 3 måltider med fast føde, føler jeg ting har blitt bedre her hos oss. Han går lenger mellom måltidenen (ammet ca hver annen time på dagtid) nå har vi ca 3 timer mellom hvert måltid. Og det er deilig det :) Føler en har litt mer tid å gjøre ting på! Og i tillegg såver han lenger på duppene sine, og er lenger våken mellom hver nå. Så våken tid mellom dupper er ca 2,5 til 3 timer :) kan være mindre og dersom han er veeeldig trøtt..:)

 

Men, han har blitt mye hardere i magen etter vi begynte med fast føde. Han presser for harde livet når han må bæsje, stakker. Og i går var han sjikkelig forstoppet, presset og presset, heldigvis løsnet det til slutt i går kveld..:)

 

Sliter og med å få i han vann, prøver litt hele tiden, men ikke særlig intressert. Han elsker babysaft og sviske-drikk derimot :) I mårå er det 6mnd kontroll, er veldig spent hvor stor han har blitt. Føler han har vokst som bare det!! :)

 

Ha en fin søndag jenter!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...