Anonym bruker Skrevet 30. juni 2012 #1 Skrevet 30. juni 2012 Hvordan låner man bort e-bøker? Uten å bryte kopi/opphavsrett etc.? De er vannmerket, for det blir de når man bestiller. Jeg har kjøpt noen elektroniske bøker og nå vil en venninne låne et par av dem. Er det lov? Kan hun bare få en kopi at filen eller blir det ulovlig? Noen som vet?
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2012 #2 Skrevet 30. juni 2012 Det er ulovlig å kopiere hvis du må bryte en kopisperre. Hvis det bare er vannmerke, burde det være i orden, men det er du som får problemer hvis kopiene blir spredt.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2012 #3 Skrevet 30. juni 2012 Du kan låne den bort så lenge du ikke tar penger for det. (Du kan altså ikke leie den ut.) Du råder selv over ditt eksemplar som du har betalt for, og innenfor grensene av privat bruk (altså ikke kommersiell bruk) kan du gjøre som du vil med det, inkludert å låne det bort til annen privat bruk. Du kan derimot ikke lage en kopi og gi henne, da dette rent teknisk er eksemplarfremstilling. Det er brudd på åndsverkloven.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2012 #4 Skrevet 30. juni 2012 Du kan låne den bort så lenge du ikke tar penger for det. (Du kan altså ikke leie den ut.) Du råder selv over ditt eksemplar som du har betalt for, og innenfor grensene av privat bruk (altså ikke kommersiell bruk) kan du gjøre som du vil med det, inkludert å låne det bort til annen privat bruk. Du kan derimot ikke lage en kopi og gi henne, da dette rent teknisk er eksemplarfremstilling. Det er brudd på åndsverkloven. Så hun må "få" filen min og jeg være uten den tiden hun låner boka, og deretter levere tilbak for at dette skal bli lovlig hvis jeg forstår deg rett. Takker for hjelpen og interessant svar. HI
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2012 #5 Skrevet 30. juni 2012 Det er lov å kopiere til privat bruk. Men ikke hvis boka er beskyttet med kopisperre.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2012 #6 Skrevet 30. juni 2012 Det er lov å kopiere til privat bruk. Men ikke hvis boka er beskyttet med kopisperre. Nei, den har ingen form for sperre, kun et vannmerke som identifiserer at jeg har kjøpt den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå