Gå til innhold

Er alltid sannheten best for barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mener det selv, men nå står jeg plutselig midt oppi en kjedelig episode. Kaninen ble drept av en hund.... Da må det vel være ok med en hvit en om kaninen må ha vært syk for den lå plutselig død? 6 år.... Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, vet du, der er jeg helt enig med deg.

Jeg forteller alltid mine barn sannheten, men det hender at jeg pynter litt på den, og utelater de verste detaljene.

å si at kaninen har dratt til en fantastisk bondegård på landet, er foreksempel noe jeg aldri ville ha gjort, men å si at den var syk, det synes jeg egentlig ikke teller som en løgn en gang.

Den BLE jo syk da hunden spiste på den? ;)

Huff... Lykke til!

Skrevet

Huff det der er vanskelig altså... Vi måtte avlive katten våres før jul, men vi hadde ikke hjerte til å si at vi hadde kjørt han til dyrlegen og fått han drept. Så den offisielle versjonen som vi fortalte barna er at han ble påkjørt av en bil på veien nedenfor oss. Følte oss veldig slemme da, men det hadde vært verre for henne å få vite at mamma og pappa hadde bestemt at katten hennes skulle dø.

Gjest splætt
Skrevet

I dette tilfellet ville jeg nok sagt det som det var, dyr er dyr og en 6-åring er stor nok til å få forklart at hunder er naturlige jegere. Men jeg ville nok forklart at hunden ikke mener å være slem, og jeg ville vel også ha pyntet litt på hvordan kaninen opplevde sin siste stund. Men du kjenner barnet ditt, om han er feks livredd hunder fra før r det kanskje lurest å si din versjon.

Lykke til. Aldri hyggelig med sånne nyheter

Skrevet

I forhold til dyr som dør eller må avlies synes jeg deter riktig å si sanheten, men det er andre tilfeller hvor jeg ville hindre barnet i å vite sanheten. Det gjelder spessielt i forhold til mindre pene ting som er sakt om barnet ol.

Skrevet

Hmmm... Alt du ser skal være sant, men du trenger ikke å si alt som er sant;)

Skrevet

I den situasjonen du nevner ville jeg fortalt sannheten. Hadde det vært en situasjon mellom feks dere foreldre så er det ikke alt barn trenger å vite.

Skrevet
Mener det selv, men nå står jeg plutselig midt oppi en kjedelig episode. Kaninen ble drept av en hund.... Da må det vel være ok med en hvit en om kaninen må ha vært syk for den lå plutselig død? 6 år.... Hva ville dere gjort?

Ville nok sagt at kaninen var i en ulykke og derfor døde ikke at den ble drept av en hund for da kan det jo hende barnet får motvilje mot hunder eller blir redd de. Men jeg ville sagt at kaninen var død ja.

Jeg bor på landet og noe av det dummeste jeg har vært borti er en mor som fortalte at kua hadde flyttet til en annen gård når de sendte til slakting.

Barna mine er klar over at ku,sau,,gris og høner blir til det kjøttet vi spiser som vi handler i butikken.

De har ingen større bekymringer å tanker rundt det det vet at sånn er det. Dyra skal etter hvert slaktes og nye kommer til

Skrevet

Om du velger å fortelle sannheten, tenker jeg at det også kan ha en positiv effekt. Du kan jo forklare at hunder egentlig er "jegere", samme som f.eks. katter. Og at i naturen så spiser større dyr, mindre dyr. Det skjedde et fryktelig uhell, men hunden var ikke slem, han er jo faktisk en jeger som ikke skjønner bedre. Derfor er det veldig viktig at man også i fremtiden husker på hvordan naturens gang fungerer, og at vi må være veldig forsiktig og skåne små dyr (og evt små barn) fra det som er farlig for dem.

Lærdommen er respekt for dyr og natur, samtidig hvordan vi mennsker må beskytte små dyr osv i slike tilfeller.

Skrevet

Vel, han er nøye forklart at kaninen må ha vært syk for den lå død når vi skulle gi den mat i går kveld ( og slikt kan jo faktisk skje). Han har den nå i en eske som vi tenker begrave. Han har fått svar på alle sine spørsmål, er lei seg og ønsker seg selvfølgelig en ny kanin... Tror det ble beste løsningen for oss å dra en liten hvit løgn... Hi

Skrevet

Jeg hadde fortalt sannheten. Vi har gård med mye dyr, og her får de vite sannheten. Vi utbroderer ikke de verste detaljene akkurat, men at reven har vært og tatt hønene fordi høner er mat for reven, at pappa måtte avlive et lam fordi det var sykt og ikke hadde det bra osv, har vi ingen problemer med å si. Og de har ikke noe problemer med å takle det. Klart blir det litt trist av og til, men det er livets gang. Vi forteller det bare viss det er dyr de har hatt et forhold til, eller som vi vet de kommer til å merke at plutselig er borte.

Skrevet

Vi måtte avlive hunden vår. Hadde vært syk i mange år.

Da fikk vår da 6 åring være med, selvfølgelig syns hun det var tøft for vi elsket jo alle hunden vår. Men hun skjønte at mamma og pappa tok dette valget for at hunden skulle slippe smerte.

Tror det aller beste for henne var å se pappa gråte høylytt da hunden vår sovnet inn. Hun har nevnt dette mange gang, men da forsto hun at det var like tøft for oss.

Sorg må vi alle lære å kjenne på en eller annen gang. Men den er lettere når den deles...

Skrevet

Nabohunden beit vår hund. Og barna fikk jo dette med seg. Dessverre ble det sånn at hver gang vi møtte naboen så nevnte de to minste det. Det var din hund som beit vår...

Ble til slutt et marreritt å møte naboen. For hunden vår måtte avlives og barna tok det tungt.

Hadde kanskje vært lettere om vi tok en hvit løgn i stedet. Barna var jo bare mellom 2 og 7 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...