Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #1 Skrevet 29. juni 2012 Hei, om du kjenner til rettigheter og fremgangsmåter når det gjelder adopsjon av stebarn ville jeg blitt veldig glad om du tok deg tid til å lese gjennom dette. Jeg tar med litt bakgrunnsinfo selv om jeg vet at dette sikkert får meg til å virke som en sjalu kjerring, men så det er sagt så er jeg ikke det, jeg er bare lei av at han jatter med alle andre men ikke bryr seg om sin egen sønn. Dette er så saken: Jeg og faren til sønnen min er midt i en diskusjon om bidrag. For ca 3 år siden ble han arbeidsledig og mottok gav ikke beskjed til Nav at han var i Brasil i 1,5 år av den tiden han mottok arbeidsledighetstrygd. Som dere sikkert skjønner så var det ikke mye til samvær med sønne i denne tiden og jeg fikk kun et minimalt bidrag. Høsten i fjor måtte han dra hjem siden trygden tok slutt, men før det hadde han altså klart å gjøre dama si der borte gravid. Så han flytter hjem og tar seg en jobb hvor de ringer han etter behov (Dette er i et diskrikt hvor det er stor mangel på all type arbiedskraft). Resten av tiden bruker han på å prøve å lære seg nettverkssalg (ala pyramide-salg) fordi han ønsker å bli økonomisk uavhnegig. Så klart hadde han kunnet litt mattematikk ville han fort skjønt at dersom man er 10 personer som må verve 10 personer som igjen må verve 10 personer er markedet veldig fort mettet. I løpet av det siste halve året har han vervet 0. For en måneds tid siden tipset jeg han også om en bedrift der som trengte folk med hans kunnskap, men der ønsket han ikke å jobbe for han hadde hørt det var så stressende. Så da foreslo jeg at han kanskje burde vurdere en vaskejobb, men nei det var under hans standard. Han ringer jo støtt og ofte til meg og forteller hvor vanskelig han har det, men akkurat det orker jeg ikke å høre på lenger, nå er det nok. Han har et hus han leier ut til moren og broren, men får ikke økt husleien fordi de truer med å sladre på han til Nav. Så nå har han altså fått dama og hennes sønn fra før til Norge. Hun skal føde i midten av juli så det ser ikke ut som det blir noe sammvær med sønnen denne sommeren heller....ikke at jeg hadde forventet det. Så på toppen av at han klager over det at han ikke har penger vil han ikke at vi øker bidraget. Og dagens melding tok kaka om at han nå skulle adoptere hennes sønn fra tidligere og i samme melding skriver han at han ikke har penger til mat....kan han virkelig da få adoptert? Han kan jo ikke si at han har vært sammen med den gutten i Brasil når han mottok arbeidsledighetstrygd. Dette er min situasjon: Vi klarer oss greit nok. Jeg byttet jobb denne måneden og går ned 100 000 i lønn i året. (Ha ha ha noe barnefar mener jeg ikke bare kan gjøre). Grunnen til at jeg har valgt dette er at vi da får mulighet til å bo og jobbe ett år i utlandet, og etter hans opphold i utlandet med reduserte utgifter synes jeg godt han kan være med å betale på vært opphold. Det blir så klart dyrere med skole for sønnen min enn her i Norge, men jeg tror det uansett kommer til å bli et lærerikt år for oss begge. I motsettnig til barnefaren så gjør jeg dette på lovlig vis, med min arbeidsgivers velsignelse. Så jeg ønsker nå at han skal ta ansvar for sine valg her i livet, få seg en jobb så han kan forsørge seg og sine. Jeg ønsker å endre bidraget fra 1800 til 3200 noe han så klart er helt uenig i, selv om det ligger under hva bidragsveilederen sier. Greit mulig jeg er en møkkakjerring, men nok er nok. Skolen til sønnen min vil koste 4000 i mnd. så jeg har jo reelle utgifter på han. Men hva vil så skje om han klarer å adoptere et barn til? Kan han virkelig få det til? Jeg er sikker på at om jeg søkte om å adoptere et barn ville mitt liv blitt gjennomgått i sømmene, er det ingen krav til å kunne forsørge barn man adopterer? Vil det si at jeg som enslig forsørger, bare kan være en god mor og adoptere et nytt barn hvert år mens jeg lever på OS? Hvorfor skal vi dekke hans idotiske valg her i livet? Jeg er så --- langt fra å ringe Nav på mandag og fortelle de om trygdesvindelen hans + at han ikke har oppgitt leieinntektene som inntekt og dermed ikke skattet av de.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 29. juni 2012 #2 Skrevet 29. juni 2012 (endret) det var et langt innlegg med lite relevant informasjon i forhold til spørsmålet i emnefeltet! Du skriver mye om deres personlige økonomi, som ikke har noe å si for om noen av dere kan adoptere stebarn. Din økonomi har iallefall ingenting å si for om han kan adoptere. Om han i realtiteten allerede forsørger dette stebarnet så vil jo ikke det økonomiske endre seg noe for han. Om du velger å bytte jobb og da ikke klarer å forsørge ungen din burde jo tenke deg om to ganger. Om han er trygdesvindler må du gjerne sladre til NAV, jeg liker ikke slike. Men igjen, jeg skjønner ikke helt hva du trenger å vite her. Endret 29. juni 2012 av den perfekte mor
Kanutten83 Skrevet 29. juni 2012 #3 Skrevet 29. juni 2012 Det er ikke bare å adoptere stebarn nei. For det første så må de få faren til gutten til å samtykke til adopsjonen. Så kommer det en lang prosess hvor de blir gått etter sømmene. Helse, økonomi, bosituasjon osv, ja alt må dokumenteres og det vil bli avslørt at han tilbragte ulovlig tid i utlandet og annet trydgesvindel. Nå vet jeg ikke om det andre, men det er ikke bare bare å adoptere stebarn om det bekymrer deg
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #4 Skrevet 29. juni 2012 Når det gjelder trygdesvinder så har du selvsagt anledning til å melde dette til NAV, også anonymt. Du har også anledning til å få beregnet bidrag og gjøre dette "offentlig" ved tvang gjennom NAV, selv om NAV ønsker at dere order det privat (dere må bl.a. betale et gebyr). Hans væremåte og holdninger er det lite du får gjort med. Han kan ikke adoptere stebarnet sitt uten videre. Hvis jeg forstår det rett så var dette barnet av utenlandsk opprinnelse, og det er ikke bare-bare å få vist til at hans far ikke er egnet og at det beste for barnet er å "skifte" far. Enda vanskeligere pga at de antakeligvis aldri vil komme i dialog med hans biologiske far, og det er jo myndigehter i det landet han kommer fra som også må ha et ord med i laget. Men vet jo ikke noe om deres situasjon så vanskelig å si noe om det.
Kanutten83 Skrevet 29. juni 2012 #5 Skrevet 29. juni 2012 Skal han få adoptert så må han ha en jobb hvor han tjener nok til å kunne betale for både din og hans sønn, samt den nye familien, og han må kunne vise til den inntekten og fast jobb over en lengere periode, vi snakker om år, ikke en mnd eller to. Så nei, han kan nok ikke få lurt seg unna jobb og bidrag ved å adoptere
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #6 Skrevet 29. juni 2012 Det jeg nok tenker på er at han nok har hørt av en eller annen at han kan søke om en eller annen støtte fra staten om han adopterer sønnen hennes. Jeg er bare så møkk lei av hans økonomiske utnytting. Ta det med ro, jeg klarer fint å forsørge både sønnen min og meg på min inntekt, men så klart det hadde ikke gjort noe med noen kroner ekstra. Hadde han nå en gang giddet å ha samvær med sønnen sin skulle jeg nå ikke ha sagt noe, men i løpet av året har han vel sett han 2 helger.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #7 Skrevet 29. juni 2012 Skal han få adoptert så må han ha en jobb hvor han tjener nok til å kunne betale for både din og hans sønn, samt den nye familien, og han må kunne vise til den inntekten og fast jobb over en lengere periode, vi snakker om år, ikke en mnd eller to. Så nei, han kan nok ikke få lurt seg unna jobb og bidrag ved å adoptere Så flott, da kan jeg bare ønske han lykke til.
Kanutten83 Skrevet 29. juni 2012 #8 Skrevet 29. juni 2012 Eneste støtten de kan få er barnetrygden, og med tanke på hvor lite det er så blir han nok mektig skuffa Og med tanke på hva han må gjøre for å få adoptert, så spørs det hvor mye det frister. De vil jo få mer (sannsynligvis) i bidrag fra faren til gutten.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #9 Skrevet 29. juni 2012 Tror de må være gift, eller hvertfall samboere over flere år før adopsjon vil være et alternativ. Men hvorfor ikke bare Google stebarnsadopsjon? Da får du mye info., samt riktig info.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #10 Skrevet 29. juni 2012 Om han ikke tjener noe er jeg overasket over at veilederen på NAV sier at han kan betale 3200 kr i mnd i bidrag. Hvilken lønn er det du da legger til grunn?
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #11 Skrevet 29. juni 2012 Om han ikke tjener noe er jeg overasket over at veilederen på NAV sier at han kan betale 3200 kr i mnd i bidrag. Hvilken lønn er det du da legger til grunn? Han sier han ikke tjener noe, men fra august vil han gå fra 2 dager i uken til et vikariat + at han har da leieinntekter, men de har jeg ikke tatt med i veilederen. Husk at bidraget også justeres ut i fra samvær, alder på barnet utgifter og om man får støtte fra staten til de utgiftene. Faktisk så sa veilderen at han skulle betale 3600.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #12 Skrevet 29. juni 2012 Det stusset jeg også på. Hvis han i følge NAVs bidragskalkulator skal betale 3200 kr for et barn, så tjener han minst 400 000 i året. Minst. I tillegg eier han et hus som han ikke bor i en gang. Ellers er det meste du ramser opp her hans problemer, ikke dine. Hvorfor legge så mye energi i hvilken jobb han har, hvilke jobber han vil ha/ikke ha, hvor han skal bo, hvem han skal adoptere, hvor mye leieinntekter han har (som forøvrig er skattefritt) and so on. Drit i hele fyren!
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #13 Skrevet 29. juni 2012 http://www.bufetat.no/adopsjon/innenlands/stebarn/
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #14 Skrevet 29. juni 2012 Om han ikke tjener noe er jeg overasket over at veilederen på NAV sier at han kan betale 3200 kr i mnd i bidrag. Hvilken lønn er det du da legger til grunn? Han sier han ikke tjener noe, men fra august vil han gå fra 2 dager i uken til et vikariat + at han har da leieinntekter, men de har jeg ikke tatt med i veilederen. Husk at bidraget også justeres ut i fra samvær, alder på barnet utgifter og om man får støtte fra staten til de utgiftene. Faktisk så sa veilderen at han skulle betale 3600. Han må tjene veldig mye for at han skal kunne betale så mye. Tron nok du heller vil bli overasket om du tar det gjennom NAV og vil sitte igjen med 900-1400 kr i mnd i bidragsforskudd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå