Gå til innhold

Noen som har sterilisert seg her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker å sterilisere meg, noen som vil fortelle hva som blir gjort? Er dame på 26 år. Evt kan mannen steriliseres, han er 24. Har hØrt at det er 25 års aldersgrense? Men vet om en bekjent som ble nektet sterilisering når han var 30..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg steriliserte meg samtidig som jeg tok ks med minste jenta. Vet det er aldersgrense på det, men husker ikke hva den er. Jeg fikk det igjennom grunnet to kompliserte svangerskap og fare for å havne i rullestol hvis jeg ble gravid igjen. Så hvis man har spesielle grunner til det så man det igjennom uannsett. Jeg var 26 år.

Skrevet

Jeg er sterilisert, men jeg var "godt voksen" da jeg gjorde det da. Var 35 år og hadde 4 barn så det var ingen som hadde noen innvendinger på det ;)

Det er 25 års aldersgrense i Norge ja, så hvorfor de skulle nekte en 30-åring som har fått de barna han/hun vil ha å sterilisere seg skjønner jeg ikke..

Det de gjør er at de kutter over egglederne, på den måten vil du ikke merke noe til at du er sterilisert. Hormonene som blir produsert i eggstokken fungere som normalt, det blir sluppet et egg hver måned som vanlig og du får mens som normalt. Men egget som slippes fra eggstokken kommer seg ikke ned til livmoren siden egglederen er kuttet over og derfor kan du ikke bli gravid. Egget tas bare opp i kroppen igjen og "forsvinner".

Skrevet

Gjorde det under siste keisersnitt, var da 35 år. Tre unger er nok.

Men det er jo mye mindre inngrep for mannen, hvis man ikke gjør det under KS. Koster også mye mer for damer enn menn.

Skrevet

Hvor mye betalte dere for steriliseringen?

Mannen i huset tror han mister manndommen om han må gjøre det...

HI

Skrevet

Man kan ikke tvinge noen til å sterilisere seg, om mannen ikke ønsker å være sterilisert må han få slippe det.

Den som er 100% sikker på at alle barna en skal ha allerede er produsert, og synes tanken på å være sterilisert er ok, må gjøre det.

Jeg gjorde det samtidig som jeg hadde et planlagt keisersnitt, og da koster det ingenting.

Skrevet

Tror det er 25års grense ja.

Men tenk deg GODT om før du gjør noe slikt!

Du er ennå veldig ung.. mange endrer mening etterhvert, kanskje forholdet ryker og du finner en ny mann og vil ha flere barn.. eller med den samme mannen?

Vet ikke hvor mange barn dere har.. eller hva som gjør at dere vil det?

Men for meg er dere bare ungdommen ennå..!

Hilsen gamlemor, som selv gjorde det når jeg var 32 - og angret!!

Gjest Miryks
Skrevet (endret)

Jeg var VELDIG sikker på at jeg ville sterilisere meg for 5-6 mnd siden.(Slet med tunge tanker og skumle følelser) Nå har jeg fått hjelp til å håndtere tankene og følelsene mine, og både jeg og gubben kunne tenkt oss en liten en til om 3-4-5 år. Eller, Nå tenker vi det, hva vi tenker når de 3-4-5 årene har gått vet vi jo ikke ;)

Endret av Miryks
Skrevet

Har to bar på 6 og 3 og føler meg ferdig med barn.. Skulle ønske om barn komme, kan jeg gladelig adoptere

Vil sterilisere meg fordi jeg liker ikke noen av prevensjonsmiddelen..tror jeg har prøvd alle...Går på p -piller nå å de blir jeg tykk av..

HI

Skrevet

Det koster litt over 6000,- for kvinner. Hvis du gjør det på OUS bruker de essure, dvs det blir satt inn implantater i egglederene som tetter dem igjen i løpet av tre måneder.

Skrevet

Vet om en som steriliserte seg, så mistet de et av barnene sine og ønsket om flere barn meldte seg. Dette er jo ikke det du spurte om, men syns du ikke det er litt skummelt og sterilisere seg? Man utelukker jo muligheten for flere barn senere i livet.

Skrevet
Har to bar på 6 og 3 og føler meg ferdig med barn.. Skulle ønske om barn komme, kan jeg gladelig adoptere Vil sterilisere meg fordi jeg liker ikke noen av prevensjonsmiddelen..tror jeg har prøvd alle...Går på p -piller nå å de blir jeg tykk av.. HI

Jeg skjønner ønsket om sterilisering, og tenker at jeg også vil gjøre det når jeg har fått nr 2.

Men jeg tror du skal tenke litt annerledes på adopsjon. Det er ikke bare å adoptere. En ting er at adopsjonsbarn krever noe helt spesielt, fordi du ikke aner hva de kan ha med seg i bagasjen. Kanskje er det nyadopterte og nydelige barnet ditt på to år utsatt for seksuelle overgrep, og har gjennomgått flere kraftige separasjoner av omsorgspersoner og miljø. Må nok regne med å jobbe hardere som mor en periode. Dessuten så må dere som familie vurderes om dere anses som egnede for å adoptere, og alder bl.a. er et kriterie. Mange må vente årevis på å få et adoptivbarn, og være tilgjengelig i store deler av venteperioden, dvs du kan få beskjed om at du får et barn på kun dagers varsel. Det vil være med deg i tankene uansett hva du planlegger å gjøre med barna dine fra før, i hjemmet, eller bestilling av ferieturer. Dessuten koster det masse penger å adoptere. Jeg kunne godt ha tenkt meg å adoptere selv jeg, men prosessen er så lang og vanskelig, og det er så mye med det, at det nok aldri vil bli et alternativ siden jeg selv er fruktbar og har biologiske barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...