Gå til innhold

Samboere-felles/delt økonomi, eie sammen eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvordan dere andre som er samboere gjør det?

Jeg og kjæresten tenker på å flytte sammen. Han eier hus fra før men tenker på å selge dette å kjøpe et annet. Av forskjellige grunner innebærer det at vi "må" flytte sammen i det nye huset, han er mye borte i perioder og pga dyr ol er det nødvendig at noen bor der hele tiden. Dette er ikke meg i mot, men jeg lurer endel ang den økonomiske biten. Jeg er i et typisk lavtlønnet yrke, mens han tjener veldig bra og har mye oppspart. Likevel vet jeg ikke om jeg er fornøyd med å bare bo billig i det nye huset og gjøre en innsats der, spseielt når han er borte, men ikke eie noe av det...selv om jeg bare har råd til å eie noen få prosenter..

Jeg synes delt økonomi høres ut som det beste, for forholdet også..men det jeg bruker et år på å tjene får han i løpet av 3 mnd så det blir litt rart det også..hvordan ville dere andre gjort det?

Vi har begge barn, ingen felles.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må be om å få kjøpe deg inn i huset, så du ikke blir sittende på helt bar bakke om det skulle ta slutt.

Felles økonomi ser jeg på som en selvfølge, men ikke nødvendigvis slik at man deler alt nøyaktig likt i kroner og øre. For meg er det naturlig at man bidrar med det man kan, og deler i % i forhold til inntekten.

Skrevet

Jeg og samboeren har delt ekonomi og eier huset vi bor i sammen, nå skal det sies at vi har tilnærmet lik lønn, så den biten for oss er ikke problematisk. Det som er alfa og omega i et samboende forhold er at man har en god samboeravtale, bare sånn just in case. Skriv alt dere kan komme på, fordel innbo og skriv hva dere begge satt med i "egenkapital'" før dere kjøpte. For oss har forholdet blitt bedre etter vi startet med felles ekonomi, det er ikke mine og dine penger lenger, det er våres alt sammen.

Skrevet

Før vi giftet oss hadde vi også felles økonomi.. Alt ble satt innpå en konto hvor alle regninger ble betalt.. Trengte vi penger så overførte vi fra den kontoen til vår egen.

Han tjener bittelitt mer enn meg, spesielt hvis han jobber overtid. Men det er ikke noe vi "krangler" om egentlig. Har også felles sparing.

Huset vi kjøpte for 5 år siden står på oss begge.

Skrevet

Tja,-kommer vel an på hva du legger i "bo sammen". Om det handler om å velge seg en livspartner, hadde det for meg ikke vært noen annen løsning enn å dele alt med den du elsker over alt;) Alt dere tjener inn i en felles pott, felles hus og alt annet. Og friheten til å bruke av pengene. Veldig fornøyd med å ha det sånn ihvertfall:)

Skrevet

Skal du bo der som hushjelp og dyrepasser eller som hans likeverdige partner?

Da jeg og mannen kjøpte vårt første hus opprettet vi en felles konto hvor lån og alle faste utgifter skulle trekkes fra, begge hadde fast trekk fra lønnskonto til denne kontoen. Siden han tjente omtrent dobbelt så mye som meg satte han inn omtrent dobbelt så mye som meg og vi eide huset sammen. Noe annet var aldri noe tema for mannen min, han hadde jo valgt meg som livspartner (vi var samboere) og da deler vi selvfølgelig på godene. Han hadde litt mer lommepenger enn meg, men det var helt naturlig siden han tross alt brukte og hadde brukt mye mer tid og energi på utdannelse og jobb enn jeg noengang har giddet gjort.. Men siden han tjener mer er det alltid han som betaler når vi gjør noe sammen, kino, ferie, ut å spise eller hva som helst egentlig, han betaler.

Nå har vi giftet oss etterhvert da, og fått barn. Fremdeles tjener han mye mer enn meg, men som han sier: Hadde han ikke hatt en kone som tok mer enn sin del i heimen hadde han ikke kunne brukt så mye tid og energi på jobb. Derfor er pengene han tjener like mye mine som hans, for det er mitt bidrag med barn og hjem som gjør at det er mulig for han å tjene dem...

Dette er så selvfølgelig for mannen min at jeg aldri egentlig har tenkt over at jeg får mye av han på en måte, at det er feil fordi jeg tjener mindre. Tror neppe jeg hadde kunnet blitt lenge i et forhold med en smålig mann.

Skrevet

Siden dere begge har egne unger syns jeg vel ikke at det er rett at dere skal ha full felles økonomi, men du kan vel kjøpe en del av huset etter din inntekt slik at du også sparer.

Kanskje 20-30 % og at han betaler en del mer enn deg på løpende utgifter slik at alle i familien får det greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...