Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #1 Skrevet 29. juni 2012 Hva skjer om en privatperson bryter taushetsplikten? Dette er ikke i en jobbsammenheng, men en avtale mellom to personer. På dokumentet står det at om den ene parten bryter taushetsplikten, kan det føre til straff. Da lurer jeg på, hvilken straff kan personen få eller hvilke konsekvenser kan det få?
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 29. juni 2012 #2 Skrevet 29. juni 2012 brudd på taushetsplikt kan gi fengselstraff. Hvor lenge er jeg usikker på. Hva som blir sagt, og hvilke konsekvenser det ha fått vil bli tatt med i beregninga.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #3 Skrevet 29. juni 2012 Har aldri hørt om at privatpersoner har taushetsplikt. Finnes ikke noen offentlig straff for brudd på en privat avtale. Da må man i tilfelle i gang med rettssak. Men hvis et dokument er underskrevet, og straff er spesifisert, så står vel konsekvensen av bruddet i kontrakten?
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #4 Skrevet 29. juni 2012 I noen sammenhenger har privatpersoner taushetsplikt. Nå kan jeg ikke si noe om dette dokumentet, men kan ta et annet eksempel, i en bidragssak gjennom nav så har partene taushetsplikt overfor hverandre, med tanke på opplysninger som kommer frem i avtalen. Hva kan skje om den ene parten kommer med opplysninger til andre personer uten tillatelse fra den andre parten? (Nå har ikke bidrag noe med denne saken å gjøre, men dette er et eksempel på en avtale mellom to personer). HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå