Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #1 Skrevet 29. juni 2012 Jeg har noen spm om keisersnitt.. Litt pinlig å ikke vite dette, men har aldri hatt keisersnitt, så aner ikke hvordan det funker.. Annet en at de kutter opp, og babyen kommer ut. Hva skjer med fostervannet? Kommer det ut nedentil, eller hva? Og hva skjer med morkaken? Tar de den opp med babyen? Har man renselsen med ks? Har ei venninne som hadde ks, men dette er for pinlig å spørre om, sikkert sånn "alle" vet
It's all about me Skrevet 29. juni 2012 #2 Skrevet 29. juni 2012 Fostervannet suger de opp når de åpner magen. Morkaka tar de ut etter barnet. Og renselsen har du som vanlig, ofte litt lenger.
Gjest Mentha Skrevet 29. juni 2012 #3 Skrevet 29. juni 2012 (endret) De tar fostervannet underveis i ks. Tror det kommer ut nedentil, men jeg er faktisk ikke helt sikker Man kjenner jo ingenting til det selv, hører bare plutselig at de tar det. Ser for meg at det er renest og best å ta det nedefra, men hva vet jeg Morkaken tar de ut rett etter babyen ja, og sørger for at alle rester er borte. De trigger også livmora til å trekke seg sammen ved å simulere sammentrekninger (eller noe i den dur, de forklarte det da jeg lå der, men jammen meg hadde jeg andre ting å tenke på akkurat da). Renselsen har man på lik linje med vaginalt fødende. Endret 29. juni 2012 av Mentha
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #4 Skrevet 29. juni 2012 Det må være en ganske spesiell opplevelse, for man er vel som oftest våken mens det skjer? Så greit å vite litt om det da. HI
Julestrømpa Skrevet 29. juni 2012 #5 Skrevet 29. juni 2012 Det kom ikke noe foster vann hos meg, så regner med de suger ut det. Jeg opplevde heller ikke renselse. Blødde faktisk ingenting. Men opplevde kraftige etterrier, og ifølge jordmor er visst det normalt etter ks.
Tauriel Skrevet 29. juni 2012 #6 Skrevet 29. juni 2012 Jeg fikk fortalt (hadde narkose): Under keisersnittet ble de "våte på bena", for at de klarte ikke å få sugd unna fostervannet med en eller annen form av redskap som gjør det. (Hadde litt ekstra +++) Morkaken tar de ut etterpå de har fått ut ungen Renselsen husker jeg, den fungerte vist som vanlig, men med litt mer blod pga keisersnittet (de sa no det var derfor jeg blødde lenge og MYE)
Koala *g07* Skrevet 29. juni 2012 #7 Skrevet 29. juni 2012 Fostervannet blir sugd opp. Morkaka kommer etter babyen er tatt ut. Hos meg tørket de så grundig opp at jeg nesten ikke hadde noen renselse etterpå. Veldig deilig i grunn Jeg fødte normalt første gang, og den renselsen varte i flere uker, med kraftig blødninger.
Gjest Ziva Skrevet 29. juni 2012 #8 Skrevet 29. juni 2012 Hadde hasteks, vannet var tatt på forhånd. Morkaken ble fjernet etter barnet. Hadde lite blødninger i renselsen, varte vel litt over en uke.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #9 Skrevet 29. juni 2012 De har en "støvsuger" som de holder ned i livmoren når de kutter hull i den, og suger opp alt fostervannet. De henter ut morkaken etter barnet og skraper livmoren ren på innsiden. Hvor mye du blør etterpå er helt individuelt, det er jo såret etter morkaken som blør så det spiller ingen rolle om det er ks eller vaginal fødsel, noen blør mye fra det såret og andre mindre. Jeg blødde i 8 uker etter keisersnitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå