Magehus Skrevet 29. juni 2012 #1 Skrevet 29. juni 2012 Vesla er 3,5 år. Hun veier 16 kg og er ca 100 cm lang. Har nå et besafe bakovervendt sete opp til 18 kg. Plages ikke av å sitte bakovervendt. Var trangt, men nå har vi kjøpt ny, stor bil. 1. Bør vi kjøpe nytt bakovervendt sete med høyere maksvekt? 2. Eller bør vi kjøpe fremovervendt bilstol? (da blir det Cybex Solution X2-fix)
Gjest tilda med to små <3 Skrevet 29. juni 2012 #2 Skrevet 29. juni 2012 Anbefaler dere å kjøpe et sete som kan brukes begge veier og som har høyere max-vekt bakover enn det dere har nå. Her i huset har lillebror på 3,5 år Britax Multi-tech og det kan han bruke bakovervendt til han blir 25 kg. Når han blir for stor/lang til å sitte bakover og er over 4 år er det bare å snu setet fremover.
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 29. juni 2012 #3 Skrevet 29. juni 2012 Anbefaler dere å kjøpe et sete som kan brukes begge veier og som har høyere max-vekt bakover enn det dere har nå. Her i huset har lillebror på 3,5 år Britax Multi-tech og det kan han bruke bakovervendt til han blir 25 kg. Når han blir for stor/lang til å sitte bakover og er over 4 år er det bare å snu setet fremover. Anbefaler deg ikke å bruke Multitech forovervendt, verken med 5punktsselen eller som beltestol. Stolen har gjort det elendig i test forovervendt. I tilegg er den "blytung", og du kan selv tenke deg hvordan det er å få den i ryggen ved en ulykke om man bruker den som beltestol og den ikke sitter fast i bilen.. Når man går over til beltestol, er det hensiktsmessig å kjøpe en ren beltetol helst med isofix fester. Da sitter stolen fast i bilen uansett. Britax KidFix eller Cybex Solution el.l
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 29. juni 2012 #4 Skrevet 29. juni 2012 Vesla er 3,5 år. Hun veier 16 kg og er ca 100 cm lang. Har nå et besafe bakovervendt sete opp til 18 kg. Plages ikke av å sitte bakovervendt. Var trangt, men nå har vi kjøpt ny, stor bil. 1. Bør vi kjøpe nytt bakovervendt sete med høyere maksvekt? 2. Eller bør vi kjøpe fremovervendt bilstol? (da blir det Cybex Solution X2-fix) For min egen del, når vi var i samme dilemma, valgte vi å kjøpe en bakovervendt stol til med høyere vekt. Anbefalingene fra Trygg Trafikk er at barna sitter bakovervendt til de er minumum 4år, ikke maksimum. Vårt største barn satt bakovervendt til en stund etter 5års dagen og har nå en på 4år som sitter bakovervendt. For min egen del, så lenge barna sitter godt og har plass, ser jeg ingen grunn til å sette barna mindre sikkert. Sjekk ut, Britax Multitech eller Britax Two Way Elite for eksempel, det er seter som er godkjent til 25kg bakovervendt og større barn har god plass i dem.
kamik Skrevet 29. juni 2012 #5 Skrevet 29. juni 2012 Vi kjøpte nettopp britax maxway, bakovervendt, til poden som snart er 4. Han hadde da vokst ut av besafe. Men han trives bakovervendt. Og vi har en baby som skal overta setet når babysetet blir for lite. Ellers er det mulig at vi hadde gått for en beltestol til storebror nå. Men han er jo både litt eldre og litt større enn din jente. Nå sitter han i britaxen bakovervendt så lenge han er komfortabel med det. Hvis dere kjøper et nytt bakovervendt sete, så kan hunsikkert sitte i det en god stund. Og om dere ikke har en liten som senere skal bruke samme setet så går det sikkert an å selge det:-)
Magehus Skrevet 29. juni 2012 Forfatter #6 Skrevet 29. juni 2012 Takk for tips. Tar gjerne i mot fler også :-) De stolene som går begge veier, syns jeg kommer dårlig ut i fremovervendttestene. Dette er grunnen til at jeg har "vegret meg litt" for å kjøpe bakovervendt nå for en kort periode, for så å kjøpe nytt når hun må snus. Veldig viktig at setene kommer godt ut i test. Så fint å høre at flere av dere har de bakovervendt så lenge. Ser ut som vi får til det her også :-) Vi har Skoda superb, med isofix. Veldig god plass til bilstoler. Har en liten en som arver.
Magehus Skrevet 29. juni 2012 Forfatter #7 Skrevet 29. juni 2012 Det står om bilstoler i en svensk (puls?) test at "et isofixsete kan kun få 18 kg på merket, fordi bilens fester ikke er dimensjonert for 25 kg bakovervendt". Betyr det at dere som kjører bakovervendt til 25 kg ikke bruker isofixfestene? Har dere stol uten isofix? Dersom jeg ønsker å bruke isofixfestene på jenta over 18 kg, er fremovervendt sete eneste alternativ? Er det tryggere med beltefestet bakovervendt stol, fremfor forovervendt isofixstol?
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 29. juni 2012 #8 Skrevet 29. juni 2012 Det står om bilstoler i en svensk (puls?) test at "et isofixsete kan kun få 18 kg på merket, fordi bilens fester ikke er dimensjonert for 25 kg bakovervendt". Betyr det at dere som kjører bakovervendt til 25 kg ikke bruker isofixfestene? Har dere stol uten isofix? Dersom jeg ønsker å bruke isofixfestene på jenta over 18 kg, er fremovervendt sete eneste alternativ? Er det tryggere med beltefestet bakovervendt stol, fremfor forovervendt isofixstol? Det stemmer at bakovervendt stoler som brukes utover 18kg, ikke festes med isofix. I den kg-kategorien vi snakker her, har det ikke noe å si sikkerhetsmessig om stolen festes med isofix eller kun med bilens interne belter. Så lenge bilbarnesetet er korrekt montert, er det like trygt uten isofix! Det er tryggere å ha barnet i en korrekt montert bakovervendt stol, enn å ha barnet fremovervendt i en beltestol.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #9 Skrevet 29. juni 2012 Vær oppmersom at det fort kan gå 1 år til før hun når 18 kg:) Slik var det for oss, og poden satt da bakovervednt til han bikket 18 kilo fire og et halvt år gammel. Gikk da over til Cybex.
Månefeen ♥ Skrevet 29. juni 2012 #10 Skrevet 29. juni 2012 En ting jeg lurer veldig på, er at vi fikk anbefalt å bruke bilens seler (beltestol?) Fra 16kg. Pga at seler i et bilsete vil gi feil belastning under en kollisjon, og dermed være mer skadelig. Barnet må sitte fremover for å få beltet til bilen.. Blir litt forvirret, det er både anbefalt å ha barnet bakovervendt til 4år, OG bruke bilens seler.. hmm...
Magehus Skrevet 29. juni 2012 Forfatter #11 Skrevet 29. juni 2012 En ting jeg lurer veldig på, er at vi fikk anbefalt å bruke bilens seler (beltestol?) Fra 16kg. Pga at seler i et bilsete vil gi feil belastning under en kollisjon, og dermed være mer skadelig. Barnet må sitte fremover for å få beltet til bilen.. Blir litt forvirret, det er både anbefalt å ha barnet bakovervendt til 4år, OG bruke bilens seler.. hmm... Jeg er også forvirra. Derfor så mange spørsmål :-) Frustrerende at forbrukerportalen ikke tester bakovervendte seter opp til 25 kg (som jeg kan se).
Månefeen ♥ Skrevet 29. juni 2012 #12 Skrevet 29. juni 2012 Kanskje fordi det tryggeste er bilens belter ? Ikke vet jeg. Men vi gikk for et fremovervendt med bilens seler rett før 3års dagen. Hun er lang og veier 16kg. Med GODE sidestøtter. Hun hater å sitte bakover, da blir det ikke fred å få til bilkjøring, hun blir også fortere bilsyk. Med dette nye setet slipper jeg å løfte henne inn, noe jeg ikke klarte med kraftig bekkenløsning. Vi valgte å høre på dette med bilens seler, kombinert med gode sidestøtter som også er veldig viktig.
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 29. juni 2012 #13 Skrevet 29. juni 2012 En ting jeg lurer veldig på, er at vi fikk anbefalt å bruke bilens seler (beltestol?) Fra 16kg. Pga at seler i et bilsete vil gi feil belastning under en kollisjon, og dermed være mer skadelig. Barnet må sitte fremover for å få beltet til bilen.. Blir litt forvirret, det er både anbefalt å ha barnet bakovervendt til 4år, OG bruke bilens seler.. hmm... Det er anbefalt å bruke bilens belter om man bruker forovervendt bilstol med 5punktssele, når man passerer 15kg og kan bruke beltestol. Grunnen til det er at om man kræsjer og har et barn sitter i en barnebilstol forovervendt, med 5punktssele så sitter kroppen bom bast, men ikke hodet til barnet...
prins2010+lilleprins2012 Skrevet 29. juni 2012 #14 Skrevet 29. juni 2012 jeg lurer på : hvordan festes setene (ikke isofiks) når man bruker bilbeltet til å feste ungen med? har hatt fempunkt frem til nå, men han er så lang, att vi må gå over til belte sete. klarer ikke se for meg hvordan vi fester setet da? sitter det bare fast "sammen med ungen"?
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 29. juni 2012 #15 Skrevet 29. juni 2012 jeg lurer på : hvordan festes setene (ikke isofiks) når man bruker bilbeltet til å feste ungen med? har hatt fempunkt frem til nå, men han er så lang, att vi må gå over til belte sete. klarer ikke se for meg hvordan vi fester setet da? sitter det bare fast "sammen med ungen"? Setet festes ikke. Det blir kun holdt tilbake av barnets vekt og beltet barnet bruker. Det er derfor det anbefales å bruke isofix når man bruker beltestol.
Magehus Skrevet 29. juni 2012 Forfatter #16 Skrevet 29. juni 2012 Hønseføtter - du er jo gull verdt for oss undrende her. Tusen takk :-)
Månefeen ♥ Skrevet 29. juni 2012 #17 Skrevet 29. juni 2012 Hvor anbefales det å bruke isofix på beltestol? Link? Søkte opp og ned, var i kontakt med mange forhandlere. Fikk flere svar om at dette kun er en forden fordi man slipper å feste stolen med beltet når barnet ikke er i bilen. Isofix er ikke tryggere, bare lettere, dette gjelder også babyseter. Vi har ikke isofix i bilen vår, derfor undersøkte jeg grundig pga sikkerhet før vi valgte fremovervendt med bilens belter..
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #18 Skrevet 29. juni 2012 Var jeg deg ventet jeg med å kjøpe nytt sete til du kunne gå rett på et beltesete. Etter fire år går det bra. De er så greie, og brukes i resten av sete-perioden.
digger Skrevet 29. juni 2012 #19 Skrevet 29. juni 2012 Vet hvertfall at testvinner Cybex fikk litt bedre karakter når den er festet med isofix enn når den står løs.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå