Gå til innhold

Kan jeg spørre dere om noe ang setefødsel?:)

Anbefalte innlegg

Gjest Mammantil2prinser
Skrevet

Jeg har NULL erfaring med setefødsel og hva det har som følger hvis du velge å føde vaginalt.

Men jeg lurer bare på for dere dette måtte gjelde. Hvorfor er det så "mange" som velger KS hvis barnet ligger feil vei? Er det vanskeligere å føde, større mulighet for revning/klipping, vondere?

Jeg er bokstavelig talt LIVREDD for tanken på å måtte ta KS og tenker at barnet får ligge med hodet, rumpa være stjernetitrer, ja you name it, ut vaginalt skal den uansett(hvis det lar seg gjøre).

Så bare lurer jeg hva det er med setefødsel som gjør at dere velger KS?:) greit å vite hvis jeg plutselig kommer i den situasjonen selv:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved hodeleie vil et barn som har for stort hode(i forhold til mors bekken) ikke kunne passere, men bli stående og stange i åpningen. Da tar man ks.

Ved seteleie vil stompen som er smalere kunne være på vei ut, mens hodet ikke passerer bekkenet, Dette er svært lite ønskelig, derfor må man vite på forhånd at barnet ikke er for stort til en vaginal fødsel.

I mange land taes alle barn som ligger i sete med ks. I Norge har man en kompetanse på å forløse slike barn, og gjør dette hvis forholdene ligger tilrette. Allikevel er terskelen for ks lav, og jeg tror de fleste får epidural bla for å på kort varsel kunne gjøre et ks. Og så tror jeg at de fleste som ønsker ks grunnet barn i seteleie får dette innvilget. Ved en setefødsel foretas uansett forløsningen av en fødsellege med kompetanse på dette.

Skrevet

Det er vel sjelden sånn at man kan "velge" keisersnitt, tror jeg. Men før en setefødsel (der man vet at barnet ligger i sete) tar man en vurdering av mors fysikk bl.a om hvorvidt hunner i stand til å føde et barn i seteleie.

Et barn i seteleie er noe vanskeligere å trykke ut, fordi det kommer an på hvordan bena ligger, du skal ha ut hoftene ogikke hodet først. Og du kan liksom ikke ta tak i beina på ungen og dra ut heller, av hensyn til barnets nakke. Så det er noen risikofaktorer til stede som ikke er der ved hodeleie.

Det sagt, så regnes ikke lenger seteleiefødsel automatisk som noen risikofødsel mer, i følge min jordmor. Men med ekstra risikofaktorer, ja.

Dersom mors bekken blir funnet for smalt, feks, blir det keisersnitt.

Skrevet

For min del hadde jeg "valgt" keisersnitt fordi det er en sansynlighet for at fødselen alikevel ender med et akutt\haste snitt. Har fra før både født ved hjelp av akutt keisersnitt og vanlig. Den vaginale fødselen var en drømmefødsel som jeg håper å få gjennoppleve men jeg kan tenke meg at det er stor forskjell på et planlagt keisersnitt og ett akutt.

Mitt valg er basert på min bakgrunn, kan ikke tenke meg å gå i fødsel for å prøve å ende opp med en dramatisk keisersnitt opplevelse når det heller kan bli gjort under rolige og planlagte former.

Med det sagt, det er jo ikke slik at setefødseler alltid ender i keisersnitt.

Skrevet

Sitter i samme båt som deg. Jeg føler valget er mellom pest og kolera. Keisersnitt er det beste for barnet. Fødsel er det beste for meg. Jeg har derfor bestemt keisersnitt.

Du kan lese litt her:

Her anbefales fødsel, men argumentene hans syns jeg er for dårlige: http://nhi.no/graviditetsoraklet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/anbefaler-vaginal-setefodsel-35641.html

Her anbefaler keisersnitt: http://nhi.no/graviditetsoraklet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/anbefaler-keisersnitt-ved-seteleie-35703.html

Les de andre linekene som er markert med blå skrift også, så vet du litt mer og kan ta beslutning. Jeg vet at på mitt sykehuse så forsøker de å "overkjøre" den gravide til å føde i sete kontra KS. Jeg gleder meg litt til møte jeg skal ha med dem. Jeg har lest meg frempå, og jeg skal høre på hva de sier, men kan ikke komme på hva de mener som kan gjøre det bedre for babyen med setefødsel enn KS.. For forskningen viser at barna har det bedre etter KS enn setefødsel. Det er jo infeksjonsrisiko for oss da, blødningsrisiko og evt risiko for brist i livmoren ved neste svangerskap. Dette er siste svangerskapet for min del,så de tingene gjelder ikke for meg. =)

Lykke til, og for all del, stå på for det du mener er det beste!!!!

Skrevet

Eg fødte min baby i sete for 13 dagar sia.

Hos meg var KS aldri vurdert. Tok røntgen av bekkene i forkant, å det viste at eg fint kunne føde i sete. Så slik blei det ;) Har ingen hodeleie fødsler å sammenligna med, men det gjekk bra om det var gruuusomt å trykka ut rompa på babyen. At hode kom huske eg ikkje :P

Det var 5-6 personar i rommet for å hjelpa til. Og dei hadde stor kompetanse på å ta imot setebarn, som er nødvendig då ting må skje fort når hode er igjen inni.... Men alt gjekk bra;)

Gjest Mammantil2prinser
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen:)

Uffameg, jeg krysset virkelig alt jeg har å krysse at denne babyen også vil komme med hodet først:)

Kjenner at jeg heller litt mot KS hvis det hadde blitt tilbudt nå:/ men slik får jeg vell snakke med jordmor om når den tid kommer:)

Skrevet

Tusen tusen takk for artiklane, har printa alle ut og tar dei med til sengs. Eg har heldt mot setefødsel i dag. Trur det er dette "flink pike" syndromet, og dette med å ikkje vera "ulydig" ettersom sjukehuset ønsker setefødsel. Men no skal eg lesa alt dette- og så ta et valg utifrå kva som er tryggast for babyen. Og så får eg berre søka meg over til anna sjukehus i så tilfelle.

Takk!

Skrevet

Jeg skal føde nr 3 i sete og har helt roen.. Det er visst forskjell på sykehus, på enkelte kan du ikke velge. I mitt tilfelle er det uttalt at morens høyde er avgjørende, samt at barnets hode ikke må være for stort siden dette kommer sist.

Jeg har god erfaring, med god oppfølging av tilleggspersonell under fødsel. Positivt er det også at jeg bare før beskjed om å komme når ting skjer for å rekke epidural. Slipper altså vente på rier sånn og sånn..

Lykke til!! :)

Skrevet

Jeg har baby som sitter nå. Sakl på ul og registrering ett par uker før fødsel. Jeg skulle få lov å føde setefødsel før det viste seg at babyen er 20 % over gj. snitt og såpass stor at de ikke vil la meg føde mest sannsynlig.

Men håper forsatt at den skal snu seg rett vei i løpet av uka slik at jeg kan føde normalt...

Kjenner veldig mange som har født setefødsel og ingen av de har hatt noe problemer... Så ser ikke noe galt med å føde vaginal selv om ungen kommer med rompa.Blir da en del haste ks med vanlig hodefødsel også...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...