Gå til innhold

er det ekstremt mye pollen i år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Herregud som jeg sliter med allergi i år, kan ikke huske at det har vært så ille før. Er det noen som erfaring med disse gresspollensprøytene man kan ta? Vet at det er på høsten den må startes opp...

Og noen gode erfaringer med allergimedisiner? Bruker singulair, kestine og øyedråper / nesespray...

Hjeeeeeeeeeelp!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja i år syntes jeg også det er helt vilt.

Bruker tabeletter og hele pakka, men jeg nyser, og det renner alle veier.. Blir gaaaal!

Heldigvis er det ikke så mange ukene til det er over for denne gang...

Skrevet

Merker også endel til gresspollenet i år, men har gode medisiner.

Bruker Loratadin tabletter og Avamys nesespray, som også hjelper mot øyeplager.

Er nok beste medisinkombinasjonen jeg har hatt hittil.

Avamys er forresten fantastisk siden jeg bruker kontaktlinser og ikke kan bruke vanlige øyedråper hele tiden.

Skrevet

Godt å høre at det er flere enn meg. Jeg måtte ty til kortisontabletter i dag, noe jeg ikke har gjort på flere år og aldri mot ren allergi... Det hjalp endel. Men nå er det like jævlig igjen. helvete, føler meg som en uer i trynet nå.

HI

Skrevet
Godt å høre at det er flere enn meg. Jeg måtte ty til kortisontabletter i dag, noe jeg ikke har gjort på flere år og aldri mot ren allergi... Det hjalp endel. Men nå er det like jævlig igjen. helvete, føler meg som en uer i trynet nå. HI

Kjenner følelsen, og den er ikke god!

Føler seg jo så lekker også når man ser ut som man har grått i en uke...

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet (endret)

Grazax er vaksine for gresspollen i smeltetablettform. Du slipper sprøyter. Du kan få det om du er veldig plaget. Du må igjennom div prøver (mener det var blodprøve + div pusteprøver) men det er unnagjort fort på en dag. Du henvises fra lege, men den spesialisten du henvises til for oppstart må vurdere om vaksine er noe for deg. Om du derimot er mye plaget av andre sorter pollen så må du nok belage deg på sprøter. Uansett så koster dette litt, men dette går innunder egenandelen så du betaler jo kun opptil 2000 eller noe i året, for alt som har å gjøre med vaksine/legebesøk osv.

Før du evt får vaksine så må du ha prøvd noen ulike merker allergitabletter for å se om noen andre gir det tilstrekkelig effekt. Du må også ha vært plaget i lengere tid, og enten ikke ha effekt av medisiner eller dårlig effekt (evt store bivirkninger av tabletter).

Jeg får pollenvarsel på mail hver dag fra NAAF (du kan legge inn "bestilling" på nett på det området du bor i, det er gratis). Her jeg bor, er det kun beskjeden spredning av gresspollen så langt i år. Men jeg også har vært mye allergisk, men det er antakeligvis de andre typer pollen jeg er allergisk for.

Ellers bruker jeg cetirizin. Synes ikke effekten er sånn helt super, men ingen andre typer som er bedre for meg (jeg har prøvd div typer).

Endret av lillemor og lillefrøken
Gjest Mamma til 3 små Gull
Skrevet

Har plagdes ekstremt mye i år, men kan ikke ta medisin pga amming. Her blør jeg neseblod så det hyler etter på de verste dagene :( Uff, gleder meg til pollen-sesongen er over for denne gang!

Jeg bruker Cetirizin tabletter, Avamys nesespray og Zaditen øyendråper om jeg ikke husker helt feil. Dette ha funket helt greit, men virker ikke optimalt. Jeg har blitt veldig trett av tablettene, så har pleid å ta dem på kveldene.

Skrevet

Synes ikke det har vært veldig ille. Hadde det værre i fjor. Men nå har det ikke vært så veldig fint vær heller. Det hjelper på :)

Bor på Vestlandet.

Skrevet

hehe, jeg er allergisk mot pollen/hund/katt når jeg har vært gravid med ungene :P når jeg er ferdig med amminga så er det ikke noe mer allergi på meg xD

Skrevet

Takk :) Usj, jeg må jo bare holde ut... er bare så slitsomt akkurat nå! Men hjelper at jeg ikke er den eneste da!

HI

Skrevet

Har plagdes ekstremt mye i år, men kan ikke ta medisin pga amming. Her blør jeg neseblod så det hyler etter på de verste dagene :( Uff, gleder meg til pollen-sesongen er over for denne gang!

Jeg bruker Cetirizin tabletter, Avamys nesespray og Zaditen øyendråper om jeg ikke husker helt feil. Dette ha funket helt greit, men virker ikke optimalt. Jeg har blitt veldig trett av tablettene, så har pleid å ta dem på kveldene.

Du kan ta medisin selv om du ammer...

Skrevet

Her på sørlandet synes jeg det er grusomt i år... Har allerede tatt to sprøyter med Kenacort, pluss at jeg pøser på med Zyrtec og Lomudal...

Skrevet

Det der er bare sÅ utrolig rart!

Jeg har ikke allergiplager hvert år, fikk det første gang i voksen alder og har hatt det kanskje 5 sesonger til sammen

I år kjenner jeg ingenting, hva i alle dager kommer det av?

Veldig rart. Tror det er bjørk jeg reagerer mest på, men er ikke sikker. Skjønner ikke det der jeg altså.

Så nei, jeg syns ikke det er mye i år ;)

Skrevet

Jeg er også skikkelig plaget i år! Kan ikke huske at det har vært så ille før. Konstant tett, nyser sikkert 200 ganger for dagen osv.

Jeg bruker vanligvis ikke å reagere på gresspollen, men i år må jeg bare holde meg unna alt som heter gress.

Bor forresten i Bergen by.

Gjest Mamma til 3 små Gull
Skrevet
Har plagdes ekstremt mye i år, men kan ikke ta medisin pga amming. Her blør jeg neseblod så det hyler etter på de verste dagene :( Uff, gleder meg til pollen-sesongen er over for denne gang! Jeg bruker Cetirizin tabletter, Avamys nesespray og Zaditen øyendråper om jeg ikke husker helt feil. Dette ha funket helt greit, men virker ikke optimalt. Jeg har blitt veldig trett av tablettene, så har pleid å ta dem på kveldene.

Fikk beskjed av legen at jeg måtte holde meg unna tablettene, men at jeg kan bruke nesespray og øyendråper kun om det var et absolutt behov for det.

Skrevet

Jeg har aldri reagert på pollen før i år. Vet ikke om det er mye pollen i år eller ikke, men har blitt allergisk mot pollen i år tydeligvis. Har vært allergisk mot andre ting i årevis. Skikkelig slitsomt og jeg kjenner det går ut over arbeidskapasiteten min.

Skrevet

Uffja, jeg sliter skikkelig i år, spesielt de siste dagene. Nesa renner hele tiden, er potte tett, og jeg har lyst å klore ut øynene mine.

Kan dessverre ikke ta noen medisiner pga graviditet, annett enn enkelte nesesprayer og øyedråper- som ikke virker uansett.. :(

Neste år skal jeg prøve akupunktur, har en kollega som har hatt suksess med det.

Skrevet

Jeg har kjent det veldig de siste to ukene. Er gravid, får ingen medisiner, men legen anbefalte meg å kjøpe luftrenser til 7000 kr.. Hehe..

Skrevet

Når er egentlig spredningen verst dere som har litt mer greie på dette?

Sønnen min på 9,5 år har gresspollenallergi, og han har det ikke bra nå i disse dager. Er slapp, klør som en gal på øynene osv til tross for både tabletter, øyedråper og nesespray.

Mannen min har/hadde også gresspollenallergi, men han er nesten ferdig med tredje året med vaksine nå og merker omtrent ikke noe til allergien lenger. Kun om han nærmest ruller seg i gresset når det er mye spredning. Vi vurderer veldig sterkt å la sønnen vår få vaksinen også, men jeg synes han er så liten enda :(

Skrevet

Jeg bor i Trøndelag og har også vært MYE plaget i år! Pleier ikke kjenne så veldig mye, og tar tabletter bare kanskje en uke hver vår, men i år har det vært pyton. Syns heller ikke eg ser noe sammenheng med det som blir meldt på pollenvarselet og hvor mye jeg plages. Og - det er verst når det regner!?!

Skrevet
Har plagdes ekstremt mye i år, men kan ikke ta medisin pga amming. Her blør jeg neseblod så det hyler etter på de verste dagene :( Uff, gleder meg til pollen-sesongen er over for denne gang! Jeg bruker Cetirizin tabletter, Avamys nesespray og Zaditen øyendråper om jeg ikke husker helt feil. Dette ha funket helt greit, men virker ikke optimalt. Jeg har blitt veldig trett av tablettene, så har pleid å ta dem på kveldene.

Fikk beskjed av legen at jeg måtte holde meg unna tablettene, men at jeg kan bruke nesespray og øyendråper kun om det var et absolutt behov for det.

Ein del allergimtabletter kan brukast sjølv om du ammer. Står ein del om dette på naaf.no/fersking

Skrevet

Husk at vaksinen for gress er i tablettform. Vi må også igang med vaksine i sprøyteform for pollen og poden er er under 6 år:(

Skrevet

Man kan ta allergimedisin selv om man er gravid. jeg brukte Cetirizin gjennom hele svangerskapet med Rikshospitalets velsignelse.

Uffja, jeg sliter skikkelig i år, spesielt de siste dagene. Nesa renner hele tiden, er potte tett, og jeg har lyst å klore ut øynene mine. Kan dessverre ikke ta noen medisiner pga graviditet, annett enn enkelte nesesprayer og øyedråper- som ikke virker uansett.. :( Neste år skal jeg prøve akupunktur, har en kollega som har hatt suksess med det.
Skrevet

Ja,det må det være!! Er ekstremt dårlig i år, slik som jeg er i bjørkesesongen er jeg enda ;( Og det pleier jeg ikke være på den tiden her....

Skrevet

Merklig legene sier så forskjellig, jeg får bare bruke poleramin. Var senest hos legen for 2 uker siden og tryglet om han kunne finne ut om jeg kunne gå over på zyrtec igjen, samme som cetirizin, og han undersøkte rundt, og det var ikke tale om. De er ikke like godt forsket på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...