Anonym bruker Skrevet 28. juni 2012 #1 Skrevet 28. juni 2012 Jenta mi er snart 9 mnd og jeg fullammer henne enda. Men jeg vil så gjerne slutte å fullamme henne og begynne på litt mat. Hun veier nesten 10 kilo og er begynnt å gå, og krever derfor svært mye energi fra meg. Kiloene bare renner av meg! Jeg er minus 7 kilo fra startvekten før svangerskapet. Vi er oppe hver time eller annen hver time hele natten. Mannen min og jeg har null sexliv og heller ingen kosekvelder siden vi er så slitne etter lite sammenhengende søvn. Huset ser ut som en slagmark da jeg ikke har energi til noe. i tillegg har hun 6 tenner som gnager når hun suger og som skaper irritasjon i huden selv om jeg ikke har noen infeksjon enda. Jeg går 3 dager i uken til kiropraktor for dårlig rygg pga ammingenstillingen. Ingen av oss har det noe koselig slik vi har det nå og jeg ønsker sårt å slutte å fullamme. Men her er problemet. Jenta mi tåler ikke mat... Vi har klare alle medisinene hun må begynne på når vi starter med mat. Da blir det også ukentlige sykehusopphold frem til operasjonen hun må ha til høsten. Min mor mener jeg bør fullamme til jenta er ett år for å utsette ubehaget, medisiner og behandlinger lengst mulig. Selv om dette bare er å utsette problemene vi uansett må igjennom, så får jenta lengre tid uten ubehag. Selv om jeg har "holdt ut" 9 mnd allerede så føler jeg meg så skyldig som en gang tenker på å gi jenta mi ubehag, enten det er nå eller senere. Men mor har jo rett; hvem vil vel barnet sitt vondt før det er "nødvendlig". Her sitter jeg å klager over ryggvondt og ikke noe parforhold. Mens alternativet er å gi jenta mi problemer i stedet. Innlegget ble slettet første gang jeg skrev det så det ble ikke like greit skrevet andre gangen. Det er kanskje vanskelig å forstå problemstillingen, men jeg trenger å lufte tankene til ukjente.Noen som sier det de mener...
Mamma_til_2 Skrevet 28. juni 2012 #2 Skrevet 28. juni 2012 huff høres ikke bra ut, vet ikke om det går men hva med MME? eller er det noen du kan kjøpe morsmelk av i kommunen, vet jo at det er mange som donerer melk til sykehus så de skal ha på barselavd hør med HS eller lege. dette høres ikke bra ut for deg, men så klart vill ikke man sette barna i ubehag.
87mom Skrevet 28. juni 2012 #3 Skrevet 28. juni 2012 Denne var vrien! Noe blir feil uansett hva du velger å gjøre.. Men som du sier, de problemene kommer jo om tre mnd uansett.. Det virker ikke lenge, men når det går utover energinivået og parforholdet deres så virker det lenge likevel. Jeg syns ikke du skal føle skyld for at du ønsker og slutte amme, men jeg syns synd på jenta di som er syk. For hennes del, er det jo bedre at du holder ut litt til. Det ser jo målstreken... Men jeg skjønner deg veldig godt "når ingen av dere har det no koselig slik dere har det nå" Lykke til med det du bestemmer! Alle de beste ønsker til jenta di<3
Mamma_til_2 Skrevet 28. juni 2012 #4 Skrevet 28. juni 2012 Husk at du skal ha kropp og helse til og følge datteren din gjennom livet!
LillaGorilla♥♥ Skrevet 28. juni 2012 #5 Skrevet 28. juni 2012 Jeg ville kanskje prøvd å pumpe og gi henne morsmelk på flaske? Da kan jo far også bidra mer i matesituasjon? Skjønner godt det er slitsomt og vanskelig, men det er jo veldig spesielt siden hun tydeligvis er syk og ikke tåler annet enn morsmelk..
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2012 #6 Skrevet 28. juni 2012 Ja passet godt med ordtaket ditt der Lilleva. Den som gir seg er en dritt.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2012 #7 Skrevet 28. juni 2012 Dere blir vel fulgt opp av lege? Hva sier han/hun til dette? Jeg skjønner at deres tilfelle er spesielt, men når hun er 9mnd, 10kg og går, så skal det jo veldig mye til at hun får i seg nok næring ved kun amming også, selvom hun ammer ofte. I tillegg får hun jo ikke sovet ordentlig sammenhengende selv heller. Og det er den tynne melka som produseres først, så ved å amme sjeldnere vil hun jo i prinsippet få mer næring av melka. Som noen andre sier, så er jo mme et alternativ også, ikke nødvendigvis den man får kjøpt i butikken, men man får jo "allergivennlig" mme på apoteket som det sikkert er større sannsynlighet for at hun tåler enn den vanlige. Lege eller ernæringsfysiolog burde sikkert kunne hjelpe dere, så spør dem om hjelp.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2012 #8 Skrevet 28. juni 2012 Ja vi har tett sammarbeid med Kirurg og overlege. Legene mener jeg like greit kan begynne på mat nå og ikke utsette det lengre. Jeg må jo uansett begynne før eller siden mener de. Og det er jo sant. Så vi har medisinene klar om jeg velger å begynne med mat. Og da er det bare å ringe inn på sykehuset så får vi ukentlig narkose og oppfølging. Men de skjønner også godt at vi venter. I og med at hun legger godt på seg enda og alle verdiene i blodprøvene er gode så presser de meg ikke til å begynne. Det får jeg bestemme selv. Morsmelk er desverre ikke et alternativ, og jeg prøver ofte å pumpe meg men får ikke noe ut da. selv om jeg har en slik sykehuspumpe med stimuli og andre avanserte dibedutter. HI
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2012 #9 Skrevet 28. juni 2012 huff høres ikke bra ut, vet ikke om det går men hva med MME? eller er det noen du kan kjøpe morsmelk av i kommunen, vet jo at det er mange som donerer melk til sykehus så de skal ha på barselavd hør med HS eller lege. dette høres ikke bra ut for deg, men så klart vill ikke man sette barna i ubehag. Men det var jo kanskje en ide. Det har jeg ikke tenkt på at går ann for så store unger. Jeg skal ringe å høre i morgen. Takk for tipset! HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå