Gå til innhold

Sende baby 8 mnd i bhg, eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei jente som blir 8 mnd i august. Jeg er student, og skal i praksis fra høsten av. Det er derfor ikke mulig å gi henne en myk start, for da har jeg dager fra kl 0800-1500. I tillegg har jeg ikke førerkort, så jeg bruker 30-45 min på å gå en vei. Det går dessverre ikke buss eller tog.

Hva hadde dere gjort? En ting er jo at hun får lange dager, men vil jeg være istand til å gi henne det hun trenger når jeg selv har så tøffe dager?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er alternativet ditt da?

Skrevet

I brevet fra bhg vår står det at den første dagen skal hun være der sammen meg og pappaen i 2-3 timer og dagen etter i 4-5 timer sammen foreldrene osv. slik at tilvenningen blir myk. Arbeidsgiveren min sa jeg hadde krav på fri for bhg tilvenning

Skrevet

Sende en unge på 8 mnd i bhg fra 08-15 pluss ca 30 minutter hver vei. La ungen være der fra halv 8 til halv 4 altså? Det ville jeg bare ikke gjort. Og jeg er ikke mot bhg eller noe slikt altså. Men så lenge og så tidlig?? Nei....

Skrevet

Hadda ALDRI sendt min 8mnd gmle barn i barnehage,de er altfor små og trenger å være hjemme en god stund til.Drop praksis og vær hjemme med barnet ditt!

Skrevet

Må man, så må man, men ikke noe jeg hadde villet gjøre om jeg kunne velge.

Skrevet

Hva er alternativet da tenker du? At du ikke skal gå skole?

Kjenner ei som satte eldstedattera si i barnehagen i en alder av 8-9 mnd, det har nå gått bra med den jenta. Men mor var fortsatt hjemme i permisjon i 3-4 mnd til. Men tror faktisk hun hadde "vanlige" dager.

Personlig er jeg glad jeg kunne vente noen måneder til, men man må tilpasse ting til situasjonen...

Skrevet

Kan du ikke få utsatt praksisen i ei eller to uker, eventuelt starte noen uker tidligere?

Hva med å få faren til å tilvenne henne?

Vet ikke helt hva jeg hadde gjort, mest sansynelig prøvd å fått mamma til å hjelpe meg. Litt brutalt å starte rett på full dag

Skrevet

Jeg hadde rett og slett spurt om å få utsette praksisen til over jul. Dette er mulig i de fleste studier. Da rekker hvertfall jenta di å bli ett år før hun kommer i barnehage. Jeg syns også at 8 mnd er ekstremt tidlig; husk at de er 4 småbarn per voksen i bhg. Jeg kan aldri tenke meg at en så liten baby vil få all den individuelle oppfølgingen og omsorgen som den trenger.

Skrevet

I bhg her var det en gutt på 7 mnd - mor var student.. Hvis du ikke har noe valg, så har du jo ikke det :-) I andre land er det vanlig at man har mye kortere permisjon enn vi har her.. :)

Skrevet

Og da mamma fikk barn hadde de permisjon i 3 mnd...

Skrevet

Jobber i bhg og vi har hatt barn som har begyntbnår de er 6mnd av ulike grunner... Ikke alle som har rett på svangerskapspenger å kan gå hjemme..

Barnet er lite, men vil bli godt tatt imot.

Når man ikke har noe annet alternativ, så går det bra... Bare la barnet få korte dager/fri når du har mulighet til det....

Skrevet

Kan ikke pappaen til barnet ta pappapermisjonen sin da?

Skrevet

Åtte mÅneder er veldig tidlig. Og nÅ fÅr jeg sikkert skikkelig hets, men i mange andre land blir barn passet av "ukjente" fra en mye yngre alder enn Åtte mÅneder. Og det blir da folk av disse barna ogsÅ. Hvis det er en mulighet Å utsette praksisen ville jeg selv valgt det. Men i det lange løp ganger det barnet at mor har en utdanning. Lykke til med valget :)

Skrevet

Jeg jobber i barnehage, og for 2 år siden fikk vi inn en jente på 4 mnd. Mora hadde desverre ikke noe valg, og måtte ut i jobb!

Såklart det er tøfft, men må dem- så må dem. Du er ikke noen dålig mor, men jeg ville evt leita etter en dagmamma eller funnet noen venner som har barn som evt kunne passe i noen mnd.

Det blir til å gå så bra så, uansett hva du gjør :)

Jeg personlig syntes det var tidlig å sende jenta mi i bhg når hun var 2 år, men det er jo opp til hver enkelt hvordan muligheter dem har!

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

I vår barnehage er den yngste 6 måneder og h*n blir godt ivaretatt. Mor er student og far er ikke i bildet, så noen ganger så må man ta slike valg for å sikre fremtiden.

Jeg skal også i praksis til høsten og vi har minst en studiedag i uka. Det har kanskje dere også? Om du har det så vil barnet kunne få noen kortere dager i barnehagen og kanskje noen dager ekstra dager hjemme i måneden.

Tror det kommer til å gå fint. Skjønner at samvittigheten gnager, men ikke glem at du gjør det du må for å få ting til å gå opp.

(regner med at far er ute av bildet siden du ikke nevner ham som et alternativ).

Lykke til :)

Skrevet

Ingen drømmesituasjon, og kan du velge å være hjemme tror jeg det er best. Men jeg har også forståelse for at ikke alle har mulighet til å være hjemme. å ta utdanning er også noe man gjør for familien. Det kommer til å gå superfint med jenta di selv om hun er liten. Det viktigste er at du er en god mor og tar hensyn og er sammen med henne når du kan. Lykke til med valget:)

Skrevet

Alternativet mitt er å utsette skoleåret ett år. Praksisen kan ikke forskyves hverken noen uker eller til etter jul, dessverre.

Jeg har veldig liten lyst til dette, men samtidig hadde det egentlig vært godt å få kommet igang igjen, så jeg ikke blir så forsinket i skolegangen min. I tillegg presser alle rundt meg på at jeg skal gjøre dette, så blir jo litt påvirket.

Det er ingen pappa med i bildet.

Alternativet mitt er å bruke overgangsstønaden til å gå hjemme ett år til.. Men huff. Være hjemme ett helt år til? :/

Hun vil ikke starte rett på, for den første uka hennes i bhg har jeg fri, og tenker å bruke denne på tilvenning..

Hi

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet
Alternativet mitt er å utsette skoleåret ett år. Praksisen kan ikke forskyves hverken noen uker eller til etter jul, dessverre. Jeg har veldig liten lyst til dette, men samtidig hadde det egentlig vært godt å få kommet igang igjen, så jeg ikke blir så forsinket i skolegangen min. I tillegg presser alle rundt meg på at jeg skal gjøre dette, så blir jo litt påvirket. Det er ingen pappa med i bildet. Alternativet mitt er å bruke overgangsstønaden til å gå hjemme ett år til.. Men huff. Være hjemme ett helt år til? :/ Hun vil ikke starte rett på, for den første uka hennes i bhg har jeg fri, og tenker å bruke denne på tilvenning.. Hi

Husk bare på at når barnet fyller 1 år så stilles det krav til 50% jobb eller studier for å kunne fortsette å motta overgangsstønad. Så du ikke går på en smell der.

Skrevet

LykkeFryd; Ja, vi har også en studiedag i uka, og selvfølgelig skal jenta mi være hjemme da. 6 mnd ja? Blir h*n godt ivaretatt? Er det mange voksne og barn på hans/hennes avdeling?

Bekymrer meg veldig, og skulle helst sluppet. Men som noen skriver over her, vil det gagne oss begge at jeg kommer igang med utdanninga igjen.

Takk for alle svar!

Hi

Skrevet
Alternativet mitt er å utsette skoleåret ett år. Praksisen kan ikke forskyves hverken noen uker eller til etter jul, dessverre. Jeg har veldig liten lyst til dette, men samtidig hadde det egentlig vært godt å få kommet igang igjen, så jeg ikke blir så forsinket i skolegangen min. I tillegg presser alle rundt meg på at jeg skal gjøre dette, så blir jo litt påvirket. Det er ingen pappa med i bildet. Alternativet mitt er å bruke overgangsstønaden til å gå hjemme ett år til.. Men huff. Være hjemme ett helt år til? :/ Hun vil ikke starte rett på, for den første uka hennes i bhg har jeg fri, og tenker å bruke denne på tilvenning.. Hi

Husk bare på at når barnet fyller 1 år så stilles det krav til 50% jobb eller studier for å kunne fortsette å motta overgangsstønad. Så du ikke går på en smell der.

Hva? Kan man ikke motta os fram til barnet er 3, uten kriterier? Er det kommet nye regler på dette? Javel, da har jeg jo igrunn ikke noe valg :/ Takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette!

HI

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet
LykkeFryd; Ja, vi har også en studiedag i uka, og selvfølgelig skal jenta mi være hjemme da. 6 mnd ja? Blir h*n godt ivaretatt? Er det mange voksne og barn på hans/hennes avdeling? Bekymrer meg veldig, og skulle helst sluppet. Men som noen skriver over her, vil det gagne oss begge at jeg kommer igang med utdanninga igjen. Takk for alle svar! Hi

Barnet på 6 måneder har det veldig fint, ser det ut til, og så er det et barn på 9 måneder.

Det er 12 barn på avdelingen og 5 voksne. De som fyller 2 og 1/2 flyttes før nytt barnehageår flyttes over til en annen avdeling til høsten slik at de minste alltid er i fokus på denne avdelingen.

Skjønner at du bekymrer deg og du hadde sikkert valg annerledes om du kunne, men noen ganger så må man ta noen upopulære valg. Dessverre.... Men jeg tror det blir bra.

Om du er bekymret for selve barnehagen så kan kanskje dagmamma være en bedre løsning?

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet
Hva? Kan man ikke motta os fram til barnet er 3, uten kriterier? Er det kommet nye regler på dette? Javel, da har jeg jo igrunn ikke noe valg :/ Takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette! HI

Ja, det er kommet nye regler:

"Fra barnet fyller ett år, du være i aktivitet som utgjør minst halvparten av full tid, for eksempel halvtidsarbeid eller utdanning som utgjør halvparten av fullt studium. Dersom du ikke har arbeid eller skoleplass, må du være registrert hos NAV som reell arbeidssøker.

Aktivitetskravet kan falle bort midlertidig hvis du eller barnet er sykt, eller hvis du ikke har noen som kan passe barnet (barnehageplass, SFO-plass eller lignende). Du må da dokumentere sykdommen ved legeattest og for eksempel bekrefte at du har fått avslag på søknad om barnehageplass."

Tror de kom i januar i år. Så det kommer kanskje an på når du fikk vedtaket ditt om dette gjelder, men det kan du sjekke i papirene dine eller med NAV

Skrevet

Ikke hvis en fikk innvilget før den nye regelen kom.

Skrevet

Sønnen min beg. i bhg da han var 9 mnd. De var 2 voksne som hadde ansvar for 6 barn. Min var yngstemann, men alle var født samme året. Jeg syntes dette fungerte over all forventning. Dersom du ammer har rett på ammefri opptil 2 timer per dag. Sjekk med skolen om du har rett på dette som student, da kan du feks bruke ammefri til å gå 1 time tidligere fra praksis, det gjorde jeg fra jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...