Anonym bruker Skrevet 28. juni 2012 #1 Skrevet 28. juni 2012 Hvis jeg reiser til tunisia med min tunisiske mann og barn på ferie, og noe skulle skjære seg slik at jeg vil reise hjem med barna, får jeg de med meg da eller blir vi stoppet?? Hvilke rettigheter vil jeg ha?
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2012 #2 Skrevet 28. juni 2012 Aner ikke. Men om dette er noe du ser for deg at kan skje så vil jeg anbefale deg å droppe turen
Gjest yrild Skrevet 28. juni 2012 #3 Skrevet 28. juni 2012 Oj hvis det hadde vært en problemstilling for meg så er jeg ikke sikker på om jeg ville reist til min manns hjemland. Har barna tunisiske pass da? Min mann er også utenlandk, dog ikke med så ulik kultur som Tunis trolig er, men våre barn har kun norske pass så de ville jo i prinsippet ikke ha rett til å bli i farens hjemland uten å måtte søke papirer.
3 er nok! Skrevet 28. juni 2012 #4 Skrevet 28. juni 2012 Dersom dette er en reell problemstilling ville jeg 1. Ikke dratt i det hele tatt 2. Ikke søkt om råd her. Her viser det seg gang på gang at folk sier ting de egentlig ikke har peiling på.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2012 #5 Skrevet 28. juni 2012 La oss forandre problemstilling da, hvis jeg allerede HAR dratt, hva er mulighetene?
Gjest Sekretøsa Skrevet 28. juni 2012 #6 Skrevet 28. juni 2012 Tenker du i form av at noe gjør sånn at du må hjem tidligere enn først antatt, eller at far vil holde dere der?
stinemari87 Skrevet 28. juni 2012 #7 Skrevet 28. juni 2012 Jeg tenker bare at hvis jeg skulle ville reise hjem, men at mannen min motstiller seg dette pga at vi var blitt enige om å bli boende her. Hvis jeg ikke ønsker å si rett ut til ham at vi har tenkt å reise pga at det da kan bli dårlig stemning her frem til vi evt reiser, og at de kanskje stopper oss i kontrollen på flyplassen pga at vi er gift og jeg reiser alene med barna til utlandet.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2012 #8 Skrevet 28. juni 2012 Da må du sjekke tunisisk rett. Lovverket er ulikt i forskjellige land, men det er ofte vansklig å ta med barn ut av et land og vekk fra den forelderen som kommer fra landet. Mange steder, blant annet i Norge, vil det være kidnapping.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2012 #9 Skrevet 28. juni 2012 Tunisia er et muslimsk land og i de fleste mulimske land så er det slik at barna tilhører far. Nå vet jeg ikke hvor streng de er på dette i Tunisia, men i andre land, som feks. i Iran, så er barna å anse som statsborgere i landet siden far er det og da kan barna ikke tas ut av landet uten fars tillatelse. Jeg er selv et barn som måtte rømme med mamma, og lillebror, fra et slikt land. Rømte da jeg var 8 år. Anbefaler deg å ta kontakt med ambassaden dersom du tenker på å dra fra landet med barna.
Tabitha Skrevet 28. juni 2012 #10 Skrevet 28. juni 2012 http://www.wordtravels.com/forum/comments.php?DiscussionID=3041&page=1 Hi, I am a single dad planning to holiday in Tunisia this summer with my 2 children. I have heard that in some places (Morocco?) there may be special requirements or permission with the passports needed if the children are travelling without their mother. Would anyone know if this is true and if it applies to Tunisia? Thanks Lee - this is not a problem for foreigners entering Tunisia but you may want to check with your own embassy about any permissions you may need to take them from your country. It only becomes a problem if the children have a Tunisian father or they have Tunisian passports. Ut fra dette kan det se vanskelig ut. Du kan jo også være heldig, men kanskje ikke så kjekt å risikere noe... Leser at man i Marokko må ha et "consent letter" eller et tillatelses-brev fra den andre forelderen.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 28. juni 2012 #11 Skrevet 28. juni 2012 Jeg tenker bare at hvis jeg skulle ville reise hjem, men at mannen min motstiller seg dette pga at vi var blitt enige om å bli boende her. Hvis jeg ikke ønsker å si rett ut til ham at vi har tenkt å reise pga at det da kan bli dårlig stemning her frem til vi evt reiser, og at de kanskje stopper oss i kontrollen på flyplassen pga at vi er gift og jeg reiser alene med barna til utlandet. Hvis dere har blitt enige om å bo der, men du angrer deg og planlegger å reise til Norge (forlate ham og landet) med barna uten at han får vite det før dere er reist, er dette i prinsipp kidnapping. Men ingen her ser ut til å reagere på det. Fordi kvinnen er norsk og han muslim? Hvorfor?
Berta_78 Skrevet 28. juni 2012 #12 Skrevet 28. juni 2012 Jeg tenker bare at hvis jeg skulle ville reise hjem, men at mannen min motstiller seg dette pga at vi var blitt enige om å bli boende her. Hvis jeg ikke ønsker å si rett ut til ham at vi har tenkt å reise pga at det da kan bli dårlig stemning her frem til vi evt reiser, og at de kanskje stopper oss i kontrollen på flyplassen pga at vi er gift og jeg reiser alene med barna til utlandet. Hvis dere har blitt enige om å bo der, men du angrer deg og planlegger å reise til Norge (forlate ham og landet) med barna uten at han får vite det før dere er reist, er dette i prinsipp kidnapping. Men ingen her ser ut til å reagere på det. Fordi kvinnen er norsk og han muslim? Hvorfor? Fordi hun er kvinne og mor og vi identifiserer oss med henne. Hvis du er usikker, så ikke flytt! Det er i seneste laget å angre når du sitter i et fremmed land uten rettigheter.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 28. juni 2012 #13 Skrevet 28. juni 2012 Jeg tenker bare at hvis jeg skulle ville reise hjem, men at mannen min motstiller seg dette pga at vi var blitt enige om å bli boende her. Hvis jeg ikke ønsker å si rett ut til ham at vi har tenkt å reise pga at det da kan bli dårlig stemning her frem til vi evt reiser, og at de kanskje stopper oss i kontrollen på flyplassen pga at vi er gift og jeg reiser alene med barna til utlandet. Hvis dere har blitt enige om å bo der, men du angrer deg og planlegger å reise til Norge (forlate ham og landet) med barna uten at han får vite det før dere er reist, er dette i prinsipp kidnapping. Men ingen her ser ut til å reagere på det. Fordi kvinnen er norsk og han muslim? Hvorfor? Fordi hun er kvinne og mor og vi identifiserer oss med henne. Hvis du er usikker, så ikke flytt! Det er i seneste laget å angre når du sitter i et fremmed land uten rettigheter. Så kidnapping er greit så lenge det er moren som gjør det?
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2012 #14 Skrevet 28. juni 2012 stinemari87, Jeg tror du burde fortelle hva som har hendt, sa kanskje noen kan hjelpe deg.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2012 #15 Skrevet 28. juni 2012 Jeg tenker bare at hvis jeg skulle ville reise hjem, men at mannen min motstiller seg dette pga at vi var blitt enige om å bli boende her. Hvis jeg ikke ønsker å si rett ut til ham at vi har tenkt å reise pga at det da kan bli dårlig stemning her frem til vi evt reiser, og at de kanskje stopper oss i kontrollen på flyplassen pga at vi er gift og jeg reiser alene med barna til utlandet. Hvis dere har blitt enige om å bo der, men du angrer deg og planlegger å reise til Norge (forlate ham og landet) med barna uten at han får vite det før dere er reist, er dette i prinsipp kidnapping. Men ingen her ser ut til å reagere på det. Fordi kvinnen er norsk og han muslim? Hvorfor? Hvorfor? Fordi jeg svarte kun på hovedinnlegget. Resten, i tilleggsinnlegget, må hun ha skrevet mens jeg skrev mitt innlegg. Og i hovedinnlegget står det kun ang. ferietur. #9
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2012 #16 Skrevet 28. juni 2012 Jeg forstår ikke hvorfor folk er dumme nok til å få barn med muslimer. Beklager altså, men så mange problemer man lager seg...
Berta_78 Skrevet 28. juni 2012 #17 Skrevet 28. juni 2012 Jeg tenker bare at hvis jeg skulle ville reise hjem, men at mannen min motstiller seg dette pga at vi var blitt enige om å bli boende her. Hvis jeg ikke ønsker å si rett ut til ham at vi har tenkt å reise pga at det da kan bli dårlig stemning her frem til vi evt reiser, og at de kanskje stopper oss i kontrollen på flyplassen pga at vi er gift og jeg reiser alene med barna til utlandet. Hvis dere har blitt enige om å bo der, men du angrer deg og planlegger å reise til Norge (forlate ham og landet) med barna uten at han får vite det før dere er reist, er dette i prinsipp kidnapping. Men ingen her ser ut til å reagere på det. Fordi kvinnen er norsk og han muslim? Hvorfor? Fordi hun er kvinne og mor og vi identifiserer oss med henne. Hvis du er usikker, så ikke flytt! Det er i seneste laget å angre når du sitter i et fremmed land uten rettigheter. Så kidnapping er greit så lenge det er moren som gjør det? Krangle, krangle, krangle... Ikke alt er sort/hvitt. Hun har en muslimsk mann og er usikker på om det å flytte til hans hjemland innebærer at hun mister dem både fysisk og mentalt (til en annen kultur) dersom hun ikke ønsker å bo der mer. Jeg går ut fra at alle som er foreldre kan kjenne på den angsten, og derfor får HI ulike råd om hvordan hun kan unngå å miste barna sine på den måten. Mitt råd var for eksempel å ikke flytte, og jeg kan ikke se hvor kidnapping passer inn i det rådet. I dette innlegget er det HUN som spør.
Appelsindyret Skrevet 28. juni 2012 #18 Skrevet 28. juni 2012 jeg ville ha kontaktet ambassaden kjære deg! Hør med dem hva dine rettigheter er og hva du evt. kan gjøre... Masse lykke til! Håper virkelig dette ordner seg! <3
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2012 #19 Skrevet 28. juni 2012 Ta kontakt med den norske ambasaden og forhør deg om hva som er riktig.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2012 #20 Skrevet 28. juni 2012 Signerer damene som anbefaler å ta kontakt med ambassaden. Ta kontakt med dem før dere drar, og evt ta kontakt med dem hvis det skulle skje noe under ferieturen. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2012 #21 Skrevet 28. juni 2012 sett filmen "ikke uten min datter" ? se den
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2012 #22 Skrevet 28. juni 2012 De fleste land i midtøsten og Nord-Afrika vil se på deg som sin egen statsborger (og følgelig også barna dine) dersom du er gift med en av borgerne deres. Når så slike kulturer i tillegg anser barna som farens eiendom vil du få store problemer dersom din vilje går imot hans vilje. Har du lest "Ikke uten min datter"? Anbefales, dersom du er usikker på hva som kan skje. Bare en liten digresjon (og utenfor tema): Jeg hadde som ung jente en brevvenninne fra Tunisia. Vi skrev flittig og var gode venner, men etter at jeg sendte henne en kassett med den musikken vi hørte på på den tiden hørte jeg aldri noe mer fra henne. Var helt vanlig pop/discomusikk.
Appelsindyret Skrevet 9. juli 2012 #23 Skrevet 9. juli 2012 Hei hei! Lurer på hvordan det går med deg og barna dine HI! Håper dette har ordnet seg
Gjest Dotto Skrevet 9. juli 2012 #24 Skrevet 9. juli 2012 Jeg vet virkelig ikke, men jeg hadde IKKE dratt til ett fremmed land, dersom jeg ikke hadde garanti fra både norske og tunisiske (?) myndigheter på at barna ble med meg hjem om jeg ville dra! Håper dette ordner seg for deg/dere!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå