Gå til innhold

Eldre slektning med spiseforstyrrelser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt hvordan jeg skal gripe dette an, da hun er slektning på mannens side. Hun er over 60 år og tynn som ei flis (str small/34), men likevel bruker hun masse tid, energi og penger på å slanke seg med kurer, bøker og behandlinger, for hun "har jo lagt på seg så mye" som hun sier.

Føler på en måte at jeg burde snakke med henne, men på en annen måte så er det ikke helt min plass heller. Er redd hun skal bli sint og føle seg angrepet eller at jeg skal klare å gjøre ting verre. Har snakket med mannen om dette, og han sier at hun alltid har vært sånn. For en stund siden fikk jeg beskjed om å handle noe på helsekosten for henne, siden jeg likevel skulle forbi der, noe jeg ikke visste hva var, så jeg kjøpte bare. Da jeg kom ut i bilen så jeg tilfeldigvis at det sto på siden av esken at det var vekttapspiller for overvektige. Blir litt engstelig, og er redd for at det skal ta fullstendig overhånd.

Må prøve å snakke med mannen igjen tror jeg. Er det noen av dere som har erfaringer med noe lignende, eller har råd til hva jeg bør gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge hun er over 60 år, har hun mest sannsynlig hatt spiseforstyrrelser i mange år allerede og dette har blitt hennes livsstil. Noe som er vanskelig å endre. Men skader nok ikke å snakke med mannen hennes, høre om han ser det du ser.. evnt få noen nære henne til å prøve seg frem med å få henne til å forstå at hun er tynn og ikke trenger å gå ned i vekt.

Skrevet

Jeg syntes ikke at du kan eller skal gjøre noe som helst. Hun er jo 60 år og er sikkert klar over problemet selv. Om dere i tillegg ikke er nære så er det ikke noe du kan få gjort. Bortsett fra å ikke kjøpe slankemiddel til henne da, det kan du fint si nei til.

Skrevet

Så lenge hun snakker så åpenlyst om det ville jeg ikke vært så engstelig.

Mye verre når de over hode ikke vil snakke om det.

Skrevet

Jeg forstår at ikke jeg bør ta det opp. Men jeg synes det er vondt å bare sitte på sidelinja og se på denne allerede tynne damen som selv synes hun er så feit. Og det i en alder hvor man skal kunne kose seg, og bekymringene bør være hva man skal overraske barnebarna med når de kommer på besøk eller hva man skal bake, ikke hva man kan spise og hva vekta viser (når man allerede er tilnærmet undervektig).

Jeg kan f.eks ikke ta med boller eller kaker dit, for da får jeg bare høre at "å nei, jeg kan ikke spise dette, det ser så godt ut at det må være proppfullt av kalorier. Jeg prøver å slanke meg, vet du." Men så skal hun samtidig gi oss kaker og desserter. Jeg er langt i fra tynn, så jeg trenger ikke å fetes opp, for å si det sånn.

Selv om hun ikke er i slekt med meg så er vi ganske nærme, men jeg føler likevel ikke at jeg kjenner henne godt nok til å involvere meg i så personlige ting så lenge hun ikke tar det opp selv. Så det blir nok ikke til at jeg sier noe, selv om det er vanskelig. Synes bare det er så rart at ingen andre ser ut til å reagere på det.

Skrevet
Jeg forstår at ikke jeg bør ta det opp. Men jeg synes det er vondt å bare sitte på sidelinja og se på denne allerede tynne damen som selv synes hun er så feit. Og det i en alder hvor man skal kunne kose seg, og bekymringene bør være hva man skal overraske barnebarna med når de kommer på besøk eller hva man skal bake, ikke hva man kan spise og hva vekta viser (når man allerede er tilnærmet undervektig). Jeg kan f.eks ikke ta med boller eller kaker dit, for da får jeg bare høre at "å nei, jeg kan ikke spise dette, det ser så godt ut at det må være proppfullt av kalorier. Jeg prøver å slanke meg, vet du." Men så skal hun samtidig gi oss kaker og desserter. Jeg er langt i fra tynn, så jeg trenger ikke å fetes opp, for å si det sånn. Selv om hun ikke er i slekt med meg så er vi ganske nærme, men jeg føler likevel ikke at jeg kjenner henne godt nok til å involvere meg i så personlige ting så lenge hun ikke tar det opp selv. Så det blir nok ikke til at jeg sier noe, selv om det er vanskelig. Synes bare det er så rart at ingen andre ser ut til å reagere på det.

#5 var HI forresten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...