Gå til innhold

2-åring og middagsspising... Ønsker råd og tips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 22 måneder. Han spiser nesten ikke middag, nekter rett og slett. Mistenker han begynner å bli veldig kresen også.. Hadde mor på besøk i går og hun sa at vi fikk ikke gå fra bordet før vi hadde spist opp maten vår (hun mener det er derfor vi spiser og liker ALT, og jeg er nok enig...)

Men kan man egentlig få en toåring til å forstå at han ikke slipper fra bordet før han har spist opp maten? Hvordan gjør dere det? Mor mente at vi var ikke eldre enn to år da vi ikke fikk gå fra bordet før vi hadde spist opp.. Jeg har vanskelig for å tro at vi var så små... Hun mente også at de matet oss lenge, før vi fikk begynne å spise selv. Trodde da bare det var positivt at han spiser selv, hadde ikke villet matet han nå nei!

Hvordan gjør dere det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

<p style="text-align: -webkit-left;">om mitt barn ikke spiser middag, så er det nok fordi h*n ikke er sulten da. Spiser din før middag eller kanskje i bhg før du henter? <font color="#2a2a2a" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">Tror ikke man skal presse barnet til å spise om han/hun ikke har lyst på, det gjør nok problemet større enn det allerede er. Tenk om noen skulle fått deg til å spise noe du ikke hadde lyst på eller nå du ikke hadde matlyst?</font></p>

Skrevet

wow, når dukket de tegnene opp egentlig?!

Skrevet

jeg ville ikke presset ungen til å spise...Det viktigste er jo ikke å lære ungene å spise alt mulig til de er stappa, jeg synes det er viktig å lære ungene å smake litt på forskjellige ting (ikke si at de ikke liker før de har smakt en eneste bit) og så synes jeg det er viktig å lære de å kjenne på magen sin om de egentlig er mer sulten eller om de er mette. Har ingen sans for å presse en 2åring til å sitte ved bordet til han eller hun har spist opp- sånn blir det jo bare lite trivelige måltider av. I tillegg er det viktig for meg at ungene ikke går frem og tilbake fra bordet- har de gått fra, så er de ferdige.

Hvis barnet ditt utvikler seg greit og er i fin form og spiser med de andre måltidene, ville jeg ikke stresset sånn med det. Kanskje han liker best brødmat akkurat nå? eller han har spist mye i barnehagen? Hvis middagen er et hyggelig måltid der han ser at dere koser dere med maten, så vil han nok bli nyskjerrig på middagsmat etterhvert :)

Skrevet

Ikke tving barnet til å spise opp maten sin, det gjør det bare verre.

-Legg mindre porsjoner på fatet. Legg heller på 6 munnfuller og fyll på etterhvert.

-Barn smaker med fingrene... Høres grisete ut, men la han få kjenne litt på maten hvordan konsistensen er.

-Om han ikke liker fisk idag, så betyr ikke det at han ikke liker det om en uke. Barn må introduseres for mat 7-8 ganger før de vet om de liker det eller ikke :)

-Vil han ikke spise middag i det hele tatt? Ingen fare! Noen barn spiser middag bare annenhver dag, og om du sitter foran han med skjeen og tvinger han, så blir det en maktkamp.

-Det er begrenset hvor lenge ett så lite barn greier å sitte stille ved bordet, men 20 minutter kan han venne seg til fra han setter seg og til han er ferdig.

-Ta bort maten om han diller for mye med den. Si at han må putte i munnen også, og vent litt med å gi den tilbake.

-Ikke drikke før mat! Men jeg har gitt barna mine bittelitt vann i koppen til maten, det er jo ikke noe godt å være tørst når man spiser..

Dette ordner seg, ikke stress, og fortell mammaen din at tidene har forandret seg og at nå er det DU som er mor! :)

Skrevet

Jeg har aldri blitt presset til å spise opp maten min eller spise alt. Vi måtte spise til vi var mette, smake på ting måtte vi men noen ting likte vi ikke og kunne slippe igjen senere. Jeg likte ikke kokte grønnsaker og det slapp jeg å spise i hele min barndom, men jeg spiste så mye rå grønnsaker at min mor så ingen vits i å prøve å få meg til å spise noe jeg ikke likte. Jeg likte ikke og er enda ikke noe glad i konsistensen på kokte grønnsaker. Jeg tvang meg selv til å spise det når jeg var rundt 18år, slik at det ikke ble så ille når jeg spiste borte for jeg syns jo det er litt teit å ikke spise grønnsaker når jeg er på besøk. Men jeg spiser enda helst rå grønnsaker, tar meg en gulerot i hånden etter middag feks. Men har unger som er veldig glad i grønnsaker, men de liker forskjellige så her må det kokes mye forskjellige slik at alle har litt.

Vi har latt ungene forsyne seg selv fra de er bittesmå, det har vært veldig stas å ta selv og de har spist mer enn når vi har tatt på tallerknen dems. Og har de vært med på å lage middagen er det ekstra stas å spise.

Vi er opptatt av at vi skal ha ett variert kosthold, (ikke veldig opptatt av sunnhet og mye slikt mange er, men variert. For hadde det vært opp til ene ungen hadde vi hatt pannekaker hver dag året rundt og kjøtt deig med spagetti hos en annen. Så mye forskjellig mat) Og ungene spiser nesten alt, de får lov å pelle ut det de ikke liker. Og når de får lov til det så er det nesten ikke noe mat vi hører at de ikke liker, for noen liker ikke om det er paprika i gryta, men når de kan pelle ut den så er den god.

Skrevet

Jeg ble tvunget til å spise opp fisken min da jeg var liten, fikk brekninger bare av konsistensen. Liker alt annet enn fisk. Har hatt tilvenning på fisk de siste årene, sånn at jeg ikke skal overføre min panikk til ungene.

Ikke tving unger til å spise opp all maten. Du ødelegger den naturlige apetitten, du kan skape motforestillinger som jeg fikk, og det blir sjelden koselige middager.

La ungene spise det de orker!

Skrevet

Jeg er ikke noe fan av å tvinge barna til å spise.

Hender sikkert at jeg gjør det helt ubevisst, men prøver å unngå det.

Her må ungene sitte til alle er ferdige å spise, men de slipper å spise opp om de ikke vil ha.

Ser ofte at (særlig eldste) "ikke er sulten" fordi han heller har lyst til å gjøre andre ting, men når han må sitte uansett, så spiser han stort sett litt.

Til toåringen så viser det seg at det hjelper å ikke blande maten. Han spiser mye forskjellig, men moser jeg maten kan du være sikker på at han nekter. (har en MEGET sta toåring)

Jeg mener også at om barna kun har lyst på gulrot eller mais en dag, så er det ikke krise om de spiser seg mett på det. Det jevner seg som regel ut uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...