utålmodig-11 Skrevet 28. juni 2012 #1 Skrevet 28. juni 2012 Hvor tidlig begynner dere å gi ukepenger, og hvor mye gir dere? Jeg har ei jente på 4 1/5 år, og vurderer å begynne snart, for å lære henne verdien av penger. Hun er jo vant med å få det hun trenger og vel så det, ønsker ikke at hun skal bli en bortskjemt drittunge! Men er usikker på hvor mye hun skal få nå i starten, siden hun egentlig ikke trenger penger til noe. Hun er vant med å hjelpe til og rydde opp, så det må ikke bli slik at hun ikke vil gjøre noe uten å få noe for det heller. Litt vanskelig balansegang det der... Tar derfor gjerne imot innspill fra andre :-)
Gjest mphs Skrevet 28. juni 2012 #2 Skrevet 28. juni 2012 Eldste er snart 7 år og vi har ikke begynnt med det enda. Tenker vi venter enda en stund.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 28. juni 2012 #3 Skrevet 28. juni 2012 De har fått når de har begynt på skolen, fordi de ønsker seg ting, og trenger å få noen penger å spare..
Iiiiik Skrevet 29. juni 2012 #4 Skrevet 29. juni 2012 Jeg vil påstå at en på 4.5 er litt liten til å lære seg verdien av penger. Eller kanskje det er sånn at mine er/var nokså treige. Eldstemann skjønte litt av verdien av penger da han begynte på skolen og ønsket seg DS han måtte spare halvparten til selv. Midtimellomgutten er snart 7 og skjønner ikke så mye av de pengene egentlig. Minstejenta er like gammel som din og hun har rett og slett ikke peiling og jeg forventer det heller ikke. De får begge av og til penger av besteforeldre, tanter og onkler osv som de sparer til ting de ønsker seg, men ikke lommepenger. Er opptatt av å ikke få unger som spør "Hva får jeg for det?" når de blir bedt om å gjøre noe. Hos oss er det bare den eldste som får lommepenger (han er 13 nå). Han har noen ting han skal gjøre som han ikke får betalt for og så kan han tjene inntil 50 kroner hvis han utfører 15 andre oppgaver i løpet av uka. Vi ser at vi er altfor slepphendte med godene, så det er ingen som etterspør lommepengene uansett. Har stadig ambisjoner om å være mer restriktive, men klarer det ikke...
Fire småtroll Skrevet 29. juni 2012 #5 Skrevet 29. juni 2012 En 4-åring skjønner ikke så mye av dette med verdien av penger altså. Om en 4-åring har en 100 lapp og kjøper en sprettball til 15 kr er han/hun overlykkelig over å få både en 50 lapp og noen mynter i veksel fordi de tror de nå har mer penger enn da de handlet ballen Vi har begynt med litt lommepenger etter skolealder, når de har vært rundt 7 år tenker jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå