Gå til innhold

Dere med litt større barn - tenåringer...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en tenåring som har oppført seg meget dårlig og havnet i den situasjonen at han fortjener 'straff'.

Denne 'straffen' kommer til å bestå i at han mister sine privilegier (data,tv ol) over en periode. Og slaraffenliv er uaktuelt, til tross for skoleferie.

Det er ikke slik at han skal jobbe dagen lang med husarbeid eller hagearbeid. Men målet er å få han til å gjøre andre ting enn spilling og henging rundt butikker.

Jeg tenker å komme seg opp i rimelig tid (kl 10?), lese bøker, sykle på tur osv. Rett og slett være ute og være aktiv. Data, Xbox osv må han gjøre seg fortjent til framover.

Han kommer garantert til å klage og syte og si han ikke har noe å finne på.

Noen som har forslag til meg? Hva kan jeg gi han tips om når han ikke finner på noe sjøl?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skriv en plakat med forskjellige forslag listet opp feks bading, sykling,skating, plukk blåbær( så kan du eventuellt betal litt for en bøtte) vask sykkelen, rydd rommet, besøk besteforeldre, fisk, fotball, osv.. Poenget er at om han kjeder seg så har du gitt beskjed på forhånd at han får finne noe på lista og gjøre så slipper du mas og syting fra tenåringen som kjeder seg:)

Gjest Heartbroken
Skrevet

Begrepet tenåring spenner jo fra 13-19 år, så det har endel å si hvor gammel han er, men telttur (sammen med far eller mor kanskje), små malerjobber, fisketur, ta med ev småsøsken på aktiviteter...

Det er alt jeg kommer på for nå - dette var jammen ikke enkelt ;) Lykke til :)

Skrevet

Hva med å også finne på noe sammen? Nå kjenner jeg jo ikke dine interesser , men her tok vi dykkerlappen sammen, og har også invitert han med på klatring og fjelltur med kaffe og god niste, eller sykkeltur. Gå å se en film på kino der han kan bestemme film. Hjelp han å finne alternative hobbyer som han har lyst å prøve ut, og vær heller litt på tilbudsiden med hensyn til kjøring, økonomisk støtte til aktiviteten osv.

Støtter deg i grensesettingen, men viktig å vise at man fremdeles er tilstede emosjonelt, ungdommen opplever at han likevel har innflytelse i eget liv og at de voksne ønsker å legge tilrette for gode løsninger.

Og la han også få kjenne på at det ikke er farlig å kjede seg iblandt heller, he he...

Skrevet

Takk for forslag:)

Dytter den opp igjen ;)

Skrevet

Gjør det klart hva som er straff og hva som er hva du normalt krever av ham. Det du skiserer er ikke straff i mine øyne, men heller hjelp til å få en fin ferie.

Straff:

Opp klokka 08.00 hver dag i en uke. Jobbe med maling, hage, barnepass eller liknende minst 5 timer (aktivt arbeid) om dagen. Resten av dagen fri til å gjøre hva han vil, men ikke TV, data, spill eller venner. I seng kl. 22.00. Finner han ikke på noe selv kan han sitte å stirre i veggen om så er.

Når straffen er sonet bør han være ferdig med den saken

Resten av sommeren kan du godt ha sterke begrensninger på TV, spill ol, men totalforbud en hel sommer synes jeg er drøyt. Du kan jo kreve at han står opp til 10 og hjelper til med de vanlige tingene innimellom, som å sette på frokostbordet, lage middag av og til ol, men ellers bør han vel få finne på ting selv etter egne interesser. Telttur, fisketur, dra på stranda, bygge en skateboardrampe, lete etter sommerjobb, besøke familie.

Skrevet

Hva med å lage et veddemål om hvem som vinner av deg og tenåringen på for eksempel 10 km løpet i Oslo maraton til høsten? Krever trening og kan være en morsom ting å gjøre sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...