Gå til innhold

Når starter finanskrisa


Anbefalte innlegg

Skrevet

her i Norge ?

 

Jeg merke den er snikende

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den hadde en topp for et par år siden, veldig mange som ble arbeidsledige da.

 

Men vi merker lite til finanskrisa her i Norge, vi har heldigvis penger på bok og politikere som har vett på å spare istedenfor å bruke, bruke, bruke. Vi kommer ikke til å havne i et slikt uføre som enkelte andre land i Europa.

Skrevet

Norge kommer til å komme i finanskrise, fordi vi blir for mange innbyggere.. og maange av de arbeider ikke, men lever av staten. Tyskland, Hellas osv sier også at en god del av grunnen til finsanskrisen der nede, var at de ukritisk tok inn innvandrere. Som en sa for en stund siden i media, Norge trenger ikke innbyggere, vi trenger arbeidstakere. Litt skremmende å tenke på at vi om noen få år er 6 millioner mennesker her,fordi skoler, barnehager, boliger, eldrehjem klarer jo ikke å holde tritt med denne utviklingen :( Norge som vi kjenner det, varer nok ikke i så veldig mange år til, desverre.

Skrevet

Selv om Norge har god kontroll på økonomien, blir vi påvirket av økonomien i resten av verden. Dersom det nå kommer et nytt knekk, vil vi merke ringvirkningene godt.

 

Men enn så lenge er vi utrolig priviligerte, vi som var så heldige at vi vant olje-lottoen...

Skrevet

I følge Hegnar så ihvertfall ikke på noen år ennå.

Norge går med dundrende overskudd, BNP langt over budsjettert hittil i år.

Vi har økt sysselsetting for 12 måned på rad og Oslo er den hovedstaden i Europa med størst innflytting ( og da tenker man ikke på asylsøkere, men arbeidstakere.)

Vi har lav rente og ingen gjeld.

Boligprisene er spådd å øke med 25-30% de neste 4 år i de største byene.

Ergo- ingen krise med det første.

( Hilsen Trygve Hegnar, som fortsatt har til gode å ta feil ang dette )

Skrevet

Fnanskrisen er her i noen sektorer spesielt privat sektor innenfor shipping. Det å si at alt går helt greit her er jo helt på tryne. Vi investerer i råttent lån i Spania og Hellas så hvis det er sparing så...

Det som er tingen er vi sysselsetter fler folk i det offentlige og da må det gå galt tilslutt. For fler og fler av de private aktørene går konkurs så staten får mindre penger inn til statskassen så de kan betale alle de som er i det offentlige.

 

Staten bør revurdere noen skatter til de private slik at de kan bli konkurransedyktige før det er for sent. Med høye lønninger, høye matrialkostnaderm høye leieutgifter så går det jo bare en vei. Det hjelper heller ikke at de som jobber i stat og kommune streiker for å tjene mer. Det må være slik at de private tjener mer enn de offentlige ansatte hvis ikke vil ikke lille Norge gå rundt,

 

I Hellas så tjente de offentlige ansatte mye mer enn de private noe som gjorde at de fikk ikke inn nok penger i statskassen til å betale deoffentlige ansatte.

 

Hvis det fortsetter slik med så mange offentlige ansatte er vi ganske nærme Hellas sin skjebne. Vi må ikke stole blindt på at alt går bra her for vi har penger på bok. Hva skjer nå det blir masseoppsigelser? Siden staten Norge har penger på bok så klarer vi oss. Tror nok ikke det er så lett...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...