Gå til innhold

Livet er en eneste stor jobb!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Opp kl.halv 7. Stelle meg og barnet, smøre matpakker før mannen tar med seg guttungen og kjører til barnehagen. Jobb fra 8-16, rett til barnehagen for å hente gutten for så å haste hjem for å lage middag i en fart. Vi prøver å ha en rolig stund mens vi spiser, men ikke alltid like lett når barnet trasser og vil verken sitte i ro eller spise opp maten sin.

Deretter oppvask og rydding av bord, mens det forhåpentligvis er noen minutters stillhet mens barne-tv står på. Så er det klar for legging av barnet, med bytting av bleie og tannpuss, evt bading. Så leser en av oss for barnet før det skal legge seg til å sove. Ikke alltid han vil sove, så det blir kanskje noen turer inn før han endelig slokner.

Så er det endelig litt alenetid, men da venter klesvask, kanskje støvsuging og gulvvask også. Eller en oppvaskmaskin som må tas ut av. Eller maling av hus og div hagearbeid.

Før vi endelig kan sette oss og slappe av er kanskje klokka blitt 22 og vi har en time før vi skal legge oss og en ny dag venter.

Har prøvd å organisere bedre, bytte på senger èn dag, støvsuge en annen dag osv, men det glir alltid ut.

Hvordan i all verden får dere med 3-4 barn det til å gå rundt? Her blir det hvertfall ikke mer enn ett barn til, for mer orker vi ikke.

Nettopp satt meg ned i sofaen etter 3 maskiner klær med påfølgende tørk eller oppheng. Støvsuging og maling av terrasse. SLITEN :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er derfor du må velge en jobb du trives med og er interessert i, en mann du har det hyggelig med, men ikke minst du må velge dine barn med omhu ;)

Skrevet

har du bare ett barn? Jeg tør å påstå at det blir lettere når du får to barn i hus, da leker de med hverandre etter hvert. Men ja, hverdagen er fullstappet. Vi venter nr 3, og håper på at hverdagen fortsatt går rundt :) men dette blir den siste!

Skrevet

Noen senker kravene til husarbeid, noen bruker hjelp utenfra, noen er hjemmeværende, mange jobber deltid og mange har et like hektisk liv som dere. Problemet for mange er at de tror de må ha det sånn, at man ikke har noe valg. Det er tryggest å følge saueflokken osv. Men om man er villig til å gjøre noen (ofte omfattende) endringer og har litt tålmodighet er det mulig å komme seg inn i et annet mønster..

Skrevet

Jeg har 4 barn( bare 2 små, da men tenåringer roter og skal også ha mat og rene klær!!!) og venter nr 5.

Jeg hadde ALDRI kunnet jobbe 100%dagtid. Jobber 60%, og det er på natt.

Ja, det er strevsomt...og når endelig helga kommer så skal man ta igjen alt det tapte, men den går jo så utrolig fort!!!

Skrevet

Du har bare 1 barn, og du synes det er slitsomt?? Vent til det kommer flere du:P

Er derfor jeg jobber deltid:))

Skrevet

Vi med 4 barn er ressurssterke, organiserte, rotehoder UTEN støv på hjernen.

Personlig har jeg en høy terskel for rot og stress. Det er like enkelt å lage mat til 6 som til 3, og huset må fikses uansett antall barn.

Mao; tidvis kaotisk, passe travelt og masse gøy.

Skrevet

Og vi begge jobber 100%.

Skrevet

Her er livet en dans på roser! Jeg har en herlig mann og 3 skjønne små unger som beriker livet mitt. Jeg jobber 100 %, akkurat nå er mannen i permisjon med minste. Jeg digger jobben min. Den er givende og jeg er faktisk veldig flink til det jeg driver med. Ungene kan være noen trassige troll, og det er deilig når de er i seng, men himmel så vi koser oss også!

Den som kommer først hjem, lager mat. Ungene er med på kjøkkenet og rører i gryter, kutter grønnsaker og dekker bord med stor glede (av og til. noen ganger krangler de så fillene fyker, men da får de som oftest finne ut av ting selv, for å lære seg konflikthåndtering;)

Ungene er i seng klokken 8, etter en koselig prate og lesestund (og heftig trassing om tannpuss og pysj) Så er det oss-tid. Litt husarbeid hver dag holder, det er ikke strøkent, men langt fra helsefarlig.

Jeg elsker livet mitt!!

Skrevet

Vi har 3 tette barn, eldste 5 år. Ønsker oss en nr. 4. Vi/jeg er ressurssterke og organsierte, har lite til overs for rot og stress. Vi jobber hele tiden med å slippe å havne i den såkalte tidsklemma. Har en mann som er borte fra 6.30 - 17.30 hver dag, så for å slippe tidsklemma, rot og stress er jeg hjemmeværende inntil videre.. Sånn til vanlig har vi det passe travel, til tider litt kaotisk og masse gØy.

Syns ikke det er så stor forskjell på 1 eller 3 barn. Det ekstra arbeidet hver enkelt fØrer med seg får man delvis igjen med at de underholder hverandre. Nå som eldste er 5 år begynner han også å være litt til hjelp og ikke bare en som tØmmer lekekasser og sØler, men kan kanskje underholde babyen på badet mens jeg dusjer eller går på vaskerommet for å henge opp klær o.l.

NØkkelen for mange er dessverre å jobbe redusert, og ofte blir det da hu mor som har dårligst betalt jobb og er mest sugen på å sortere skittentØy. Men det er jo selvsagt en mulighet at han far eller dere begge jobber litt redusert hver.

Skrevet

Tror du må senke kravene til deg selv litt :) Huset må ikke være støvfritt til enhver tid, man må ikke ha varm middag hver eneste dag, man kan ukeshandle, lage middager og fryse ned, ta en vask hver dag osv... å sklir det ut litt? Ja da gjør det det da ;) Begge kan ta husarbeidet sammen og begge kan gi litt faen ;) He he... Skjønner hva du mener, føler ofte det samme selv... Men så gir jeg bare faen også får vi spise brødskiver til middag(med litt godt pålegg), Henge opp 1 vask med undertøy(viktigst i mine øyne), klipper plenen til helga også sitter jeg og gubben med beina på bordet etter at ungen har lagt seg....

Rot får bare være rot noen ganger ;)

Skrevet
Tror du må senke kravene til deg selv litt :) Huset må ikke være støvfritt til enhver tid, man må ikke ha varm middag hver eneste dag, man kan ukeshandle, lage middager og fryse ned, ta en vask hver dag osv... å sklir det ut litt? Ja da gjør det det da ;) Begge kan ta husarbeidet sammen og begge kan gi litt faen ;) He he... Skjønner hva du mener, føler ofte det samme selv... Men så gir jeg bare faen også får vi spise brødskiver til middag(med litt godt pålegg), Henge opp 1 vask med undertøy(viktigst i mine øyne), klipper plenen til helga også sitter jeg og gubben med beina på bordet etter at ungen har lagt seg.... Rot får bare være rot noen ganger ;)

Ja, du har rett i det. Skulle ønske jeg kunne la rot være rot, og gi faen. Jeg prøver å overbevise meg selv at rotet ikke plager meg, men til slutt bare eksploderer det. Uansett hvor mye jeg har trent på det så forpester det hele tilværelsen min med den type kaos. Sover dårlig om nettene, kommer enda mer bakpå, spiser dermed dårligere og humøret daler. Så det er ikke så enkelt for alle å la det stå til, selv om de skulle ønske de hadde den egenskapen.

Skrevet

Jeg har et tips:

Spis middag til kvelds! Spis en skive, litt frukt, hva som helst når dere kommer hjem. Bruk tiden på å være tilstede med barnet, rydde litt, sette pÅ en vask. Så lager du middag mens poden ser på barnetv:)

Mye mindre stress!

Skrevet

her er min dag:

jeg står opp kl 7. vekker sønnen min.

jeg går i dursjen. sminker meg og kler på meg, og finner frem klær til småen.

lager matpakker til oss begge og kjører til barnehagen ca 7.40.

er på jobb 8.00

15.45 drar fra jobb, kjører hjem og setter fra meg bilen å går til barnehagen for å hente småen. er der 16.05. vi går til butikken sammen, handler mat og går hjem. når vi kommer hjem ca 16.45 så leker småen mens jeg lager mat. og vi spiser sammen når maten er ferdig.

så ser vi på TV, leker, drar på besøk eller slikt.

når han har lagt seg og sover kl 20.00 så rydder jeg opp etter middagen og gjør det husarbeidet som trengs.

jeg forstår ikke hva det er så mye å stresse for? husarbeidet går jo ingen steder. det er årene sammen barnet ditt som flyr av sted, nyt tiden mens du kan.

ja det er mye jobb, men jobb er ikke noe negativt om du setter av tid til kos også.

noen dager etter barnehagen, kjører vi innom butikken og handler engangsgrill og pølser og drar hjem og pakker. før vi drar på stranden og er der resten av ettermiddagen. det er fint :)

Skrevet

Og hva skal man med denne egentiden da? Sitte i sofaen, se på TV; slappe av? Vi har det så bra her i landet at vi sliter oss ut for og få "fri-tid":.Det er streben etter og ikke ha noe og gjøre som sliter oss ut, istedet for og ta ting somd et kommer,- og ikke bare gå og drømme om og gå rundt og bare ha seg selv, og sitt behag og tenke på...

Selvsagt er det deilig og ha litt tid der ingenting annet teller enn en selv. Jeg sier ikke noe annet,- men da må man la oppvasken stå litt, klærne kan taes i morgen eller man slår av TV....For mange stjeler den enormt med tid...Eller datan ;) Mange har det så utrolig travel, de har ikke noe tid til seg selv før klokka 10....Hva gjør dere da, legger dere? Nei, legger seg ikke før 12-1230...Det er 2,5 time det....!!! Hva gjør de da,- jo ser på TV eller surfer på nettet! Da rekker man jo ha hjemmespa, eller trene litt, eller sy, lese bok, se film, eller snakke med mannen, evt "Kose seg"......Hvem holder på i 2,5 time...Rekker BåDE kos og snakk, eller hva?

Jeg legger emd 2200, barna er i seng senest 20 00...Jeg trener og gjør unna husarbeid på denne fritida. Føler jeg har god tid til meg selv....Ser ikke på TV annet enn mens jeg er på elipsemaksin/tredemølla...To fluer i en smekk....Planlegging er lurt :)

Skrevet

Her i huset starter dagen med to små (og gravid) klokken 06.30, da er det å hoppe i klærne, matpakkene blir smurt kvelden før så vi rasker det med oss og er i barnehagen 07.00, kjører deretter på jobb og jobber til ca klokken 14 (jobber i 93% stilling,mannen i 100%), mens mannen er ferdig klokken 14.30/15.30, jeg henter barna som regel etter en runde på butikken og vi kjører hjem.

Lager middag på max en halvtime, samtidig som jeg setter på en maskin klær og kanskje støvsuger litt. (Har hund så det trengs daglig). Deretter spiser vi middag, og det kan ofte være en prøvelse. Begge voksne rydder av bordet, setter i maskinen, vasker bord osv, tar max ti minutter.

Etterpå er det litt avslapping og lek, gjerne en liten tur på besøk, får besøk osv.

Klokka 17.30 er det barnetv, og klokka 18.00 setter vi oss på kjøkkenet, spiser kveldsmat og lager matpakker klar til neste morgen. Og rundt klokken 18.30 så bader barna hvis det trengs og imens henger jeg opp klær, støvsuger på nytt, rydder opp leker osv. Klokken 19.15 er begge barna i seng, og jeg gjør litt mer husarbeid. Klokken 20.00 sitter jeg i sofaen og slapper litt av før jeg legger meg rundt 22/23..

Tar husvasken hvilken som helst dag, mandag som søndag, den dagen som passer best.. Og er ikke hysterisk så lenge det ser rent og ryddig ut rundt oss. Bytter sengtøy 2 ganger i mnd.

Det jeg synes er trikset er å holde det ryddig, ha system på ting, og ikke la det hope seg for mye opp. En husvask for meg tar aldri mer enn to timer, og da mener jeg hele huset!!!

Skrevet

Uffda...så slitsomt med ET barn???? Da ville jeg virkelig vurdert om det var greit å bare stoppe med det ene barnet.

Vi har tre barn....han jobber fullt og vel så det med eget firma...jeg er freelancer som kan styre mine egne dager.

Opp med ungene, få de avgårde på skole og barnehage...jobbe jobbe jobbe, rydde, vaske, legge vekk tøy, bytte på seng (en som tisser hver natt).

Så kommer de hjem fra skole..da er det litt mat og lekser. Hente i barnehage, lage middag..og etter middag går det i et frem til ca 20.00 med aktiviteter...to unger som er meget aktiv innen sine idretter med 3-4 treninger hver i uken.

Kvelds, dusjing og i seng.

Da er det voksetid og hus får være hus. Rotet ligger der neste dag og.

Skrevet

Hehe, høres ut som en helt vanlig dag hjemme hos oss det der, bortsett fra at jeg er oppe kl 06.00 og jobber til 16.30.

Nå venter vi nr 2, og skal nok få meg en vaskehjelp annenhver uke og gå litt ned i stillingsprosent det første året etter permisjon.

Er vel ikke meningen at livet skal være en stillesittende affære hvor man bare slapper av og koser seg hver dag.

Vi tar igjen det fortapte i helgene, da får hus være hus og hybelkaninene får vokse i fred.

Skrevet

Jeg antar at barnet er nokså lite og at dere nettopp har startet tilværelsen med to utejobbende foreldre? Det er en slitsom periode. Kombinert med at barnet skal tilpasse seg nye voksne og en annen rutine, kanskje sover dårlig, så skal dere klare "alt". Det blir bedre, det lover jeg deg!

Jeg har tre barn og synes det første halvåret etter permisjon har vært slitsomt hver gang. Oppgavene i hjemmet må fordeles på nytt, etter en permisjon har mannen min måttet vende seg til å bidra mer igjen. Vi jobber begge 100% (og vel så det), har lederstillinger begge to. Vi har heldigvis den fleksibiliteten at vi kan jobbe hjemmefra og benytter oss av det etter at barna er lagt, enkelte dager jobber vi også hjemme innenfor den vanlige arbeidstiden. Det gjør selvfølgelig at det er jobb "hele tiden", men det gjør det også mulig å gjøre noen av hjemmeoppgavene i arbeidstiden. Jeg trives dårlig med rot og smårydder litt hele tiden. Plukker med meg det jeg går forbi. Det tror jeg er nødvendig hvis huset ikke skal flyte over av rot overalt. Vi har vaskehjelp en gang i uka, for ingen av oss er særlig glade i støvsuging og vasking.

Hold ut - det blir bedre! Finn ut hvilke oppgaver som kan flyttes på. For oss hjelper det f.eks. å lage matpakker og å pakke sekker på kvelden. Vi stiller også krav om at ungene bidrar med sitt og det gjør de faktisk stort sett.

Skrevet

Jeg har en jobb jeg trives veldig godt i, og det er nok noe av cluet. Jeg blir ikke utslitt av jobb fordi jeg gjerne vil dit hver dag.

Morgenen og ettermiddagen går i ett her også, jeg har to i barnehage og to i småskolen, det er lekser, fritidsaktiviteter, vennebesøk, barneselskaper osv i tillegg til husarbeid, middagslaging, klesvask og rydding.

Sliten? Ja, det blir man, men det er jo en sunn form for sliten. Vi mennesker er ikke laget for å sitte på rumpa og ha alenetid for oss selv, vi er laget for bevegelse ;)

Stress ned, bare gjør det som skal gjøres og lev i nuet. Det er ikke så fælt å sette på en vaskemaskin..

Skrevet

Som om jeg skulle ha skrevet innlegget til HI selv. Spør meg selv om det var slik det skulle være, er dette livet liksom? Stress for meg og stress for ungene. Men jeg vet jo at det går an å gjøre noe med det. Jeg er alene med ungene om morgenen og ettermiddagen (fram til 18), mannen er som regel innom og spiser middag med oss og er jeg heldig har han også laget den men ganske ofte står jeg på kjøkkenet kl 16 og lager middag med en ettåring som drar i buksene mine og en treåring som vil at jeg skal bygge lego. Etter middag er det masse rydding og til slutt blir det litt kosetid med barna før det er på'n igjen med legging og styr. Og morgenen er masete og stress og jeg er alltid for sent ute. å ordne seg selv, barna, smøre matpakker og levere to barn i barnehage (ofte etter en altfor kort natt) er litt av en idrettsøvelse synes jeg ;-) Gleder meg til å slappe av på jobb etterpå da.

Godt tips over her, med å vente med middagen og heller ta et lite måltid etter jobb. Ble mye mer kosetid av det, og ungene kan være med og hjelpe til med maten.

Jeg jobber 60 % og det hjelper en del, men må opp i stilling snart. Det som hadde hjulpet masse var om mannen kunne vært mer til stede men det er tvilsomt dessverre. Så jeg ser for meg at vaskehjelp er en løsning, samt litt mer struktur i hverdagen og selvdisiplin. Og kanskje bryte litt ut av saueflokken.

Skrevet

Unnskyld, men det er nesten så man ikke vet om man skal gråte eller le når TO voksne ikke klarer å håndtere jobb og ett barn. Noen her jobber i tillegg deltid!

Jeg er alene med to i barnehagealder og har full jobb i tillegg, men jeg klarer meg greit. Har hus og hage å stelle, så er ikke bare å sitte på rumpa når jeg er hjemme heller, men jeg klarer da såpass at den er plantet i sofaen til omtrent kl 21 i alle fall.

Det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det. Vil man syte og klage og synes livet er vanskelig, så får man vel gjøre det, da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...