Bolla med 2 små <3 Skrevet 27. juni 2012 #1 Skrevet 27. juni 2012 Gutten vår fyller 2 i slutten av juli. Han sier ord som mamma, pappa, baby, brom brom osv.. men han sier de ikke rent om du skjønner? Jeg har alltid vært "flink" til å prate mye med han, han går ikke i barnehage men er hjemme med meg og lillesøsteren på 9mnd. En vennine av meg som jobber i barnehage mente han burde kunne flere ord og kunne bruke setninger på 2-3 ord nå. Jeg ble litt stressa når hun sa det så hun beroliget meg med at det kom etter hvert. Her om dagen møtte jeg også en vennine som har en sønn som er født noen dager etter sønnen vår bare, han pratet rent og kunne si setninger på 2-3 ord. Jeg vet så godt at gutten vår forstår hva vi sier, hvis vi ber han om noe gjør han som vi sier. Skal han ha noe eller ha hjelp til noe peker han bare på tingen han vil ha/ha hjelp til og sier "dennen". Han lager jeg mange egne ord i stedefor. Tips til hva vi kan gjøre for å "hjelpe han" litt på vei?
Rose04 Skrevet 27. juni 2012 #2 Skrevet 27. juni 2012 Nevøen min sa heller omtrent ikke noe da han var to år, og gikk veldig sent med språket etter det. Han snakket veldig uforståelig da han var tre år også, og jeg forstod nesten ingenting av hva han sa, selv om han snakket mye. Nå er han 4,5 år, og snakker bedre, men det er fortsatt endel jeg ikke forstår og han snakker ikke rent i det hele tatt. Jeg vet de har vært hos logoped el. for ett år tilbake ca, og fikk ett opplegg som barnehagen skulle følge. Noen private pratestunder med han. Det er endel barn som ikke sier mye ved 2 års-alderen, men som det plutselig løsner for like etter fylte 2 eller når de begynner i barnehagen. Så du trenger ikke være veldig bekymret henda. Men hvis det går veldig tregt framover kan det jo være lurt å kontakte logoped el for å høre om det noe dere kan gjøre.
Bolla med 2 små <3 Skrevet 27. juni 2012 Forfatter #3 Skrevet 27. juni 2012 Håper det går bedre etter han begynner i barnehagen, ja! Kan jo hende at han ikke prater ennå fordi han alltid er sammen med oss og at vi forstår han, at han må begynne å prate i barnehagen for at de skal skjønne han.. Ikke vet jeg. Har også fått høre at språkvansker ligger til familien vår, det var tanta mi som sa det. Trodde ikke det skulle ha noe å si på arv men tydeligvis! Hun er jo lærer på barneskolen så hun burde jo vite det. Prøver nå og være flinkere til å lese peke-bøker med han og være mer bevisst på hvordan jeg snakker til han så kanskje det hjelper han litt på vei..?
valkyrien Skrevet 28. juni 2012 #4 Skrevet 28. juni 2012 Har en gutt som blir 2 i september, og han kan kanskje 10 ord, som alltid kommer enkeltvis. Kjenner et par barn som fyller 2 i august, og de bruker færre ord enn min gutt igjen. Det kommer når det kommer
lille¨¨solstråle Skrevet 28. juni 2012 #5 Skrevet 28. juni 2012 Jenta mi blir to i august og ho snakker absolutt ikke i setninger. Hun forstår alt vi sier og gjør seg godt forstått med kroppsspråk og enkeltord. Kan en del ord, men ikke overveldende mange. Har lurt litt på dette jeg også, men ut fra andres kommentarer her så høres det jo ut som om det er ganske normalt. Hun går forresten i barnehage. Pedagogisk leder mente språket burde løsne etter fylte to. Ting skjer fort når det først skjer:)
enits40 Skrevet 28. juni 2012 #6 Skrevet 28. juni 2012 Dette har jeg blitt opptatt av også! Min lille fyller 2 i november, og kan stort sett bare dyrelydene! Han skjønner mye, men holder seg til "tegneseriespråk" og er ikke noe interessert i å herme... Vi snakker og leser masse for ham, og han har gått i barnehage i seks måneder, men uten at det har fått språket til å løsne.. Han virker bare ikke interessert! Når skal man begynne å engste seg? Har jo hørt om de som begynner å snakke veldig sent, men så plutselig er språket flytende over natta! Satser på at han bare tar det i sitt eget tempo, men ser gjerne at det speedes opp ørlite grann!:-)
sillyfilly og Olivia Skrevet 29. juni 2012 #7 Skrevet 29. juni 2012 Nærmere 3 år ville jeg virkelig bekymret meg. Men hos min datter løsnet det da hun rundet 2. Nå er hun 2 1/2 og snakker i setninger på 3 ord. Hun kan si de fleste ord Og er en liten papegøye som gjentar det meste han sier. Hvis ikke barnet ditt prater mer når h*n er halvannet år så ville jeg tatt med opp med HS. Men ikke før det.
Lise12 Skrevet 29. juni 2012 #8 Skrevet 29. juni 2012 Jeg ville ikke bekymret meg så tidlig, men dårlig hørsel kan være nyttig å få sjekket. Er han mye syk? Ørebetennelser? Noen barn har behov for dren og det kan hjelpe veldig på språkutviklingen. Mener ikke å stresse deg opp. Det er bare noe som kan være greit å få utelukket.
LillemorHeidi Skrevet 30. juni 2012 #9 Skrevet 30. juni 2012 Ville ikke bekymret meg. Min lille pratet heller ikke ved to år. Nå er hun to år og 5 mnd. Og prater som en foss. Det hadde ikke noe å si at hun gikk i barnehagen. For der sa hun absolutt ingenting mens hjemme kunne hun si noen ord. Men hun viste tydelig at hun hørte og forsto hva vi ba henne om og pekte og leide for å gjøre seg forstått. Vi hadde halvtårssamtale i barnehagen da hun var to år der de tok opp hennes manglende språk. Men siden hun sa litt hjemme og helt klart forstod hva vi sa ble det besluttet å gi henne litt mer tid. Da hun var 2 år og 4 måneder var det 2 års kontroll og hun besto med glans. Helsesøsteren var kjempefornøyd. Barnehagen er også fornøyd.
Bolla med 2 små <3 Skrevet 3. juli 2012 Forfatter #10 Skrevet 3. juli 2012 Beklager sent svar. Har ikke vært her inne på en stund.. Han er ikke mye syk og har aldri hatt ørebetennelse før :-/ Føler meg litt dum som engster meg allerede og gutten fyller ikke 2 år før i slutten av mnd. Har jo hørt om flere tilfeller der barnet ikke snakker i det hele tatt før det er sikker på at det klarer å uttale ordene riktig og at alt kommer over natta.. Litt perfeksjonisme på en måte Ble bare så innmari satt ut da vi møtte på vennina mi og sønnen. Så de forresten her om dagen igjen, på vei ut av butikken.. "Bæ, bæ lille lam. Har du noe ull?" Synger sønnen hennes.. Helt rent! Jeg prøver å berolige meg med at sønnen hennes kanskje er veldig tidlig ute eller noe. Vet også at sønnen hennes er mer trygg på andre mennesker og mer utadvendt enn sønnen min, som er mer sjenert og usikker igjen Tusen takk for alle svar dere! Godt å se at vi ikke er alene om å være "sent ute"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå