Gå til innhold

Dere som ikke ammer..

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva er grunnen til det? (bortsett fra at dere ikke får til/ikke har nok melk eller medisinbruk)

nysgjerrig bare :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forsøkte med førstemann, Han greide ikke suge skikkelig, og bare kavet og hylte ved puppen. Jeg ble utrolig stresset og melken kom heller ikke skikkelig. Jeg pumpet i ukesvis, hver tredje time hele døgnet, men fikk aldri ut mer enn 20 ml tilsammen fra begge puppene, selv om jeg satt en halvtime med pumpa! Jeg la han også regelmessig til puppen, men han ble bare så utrolig sint!! Hs mente at jeg ikke produserte nok melk fordi pumpe ikke stimulerer på samme måte som amming. Jeg ble så deprimert og stressa at jeg fremdeles husker det med gru selv om det er over 3 år siden. Vi fikk senere en KISS-diagnose på han og kiropraktoren mente at KISS-barn ofte ikke greier å få ordentlig sugetak pga smerter. Han gråt alltid etter flaske også (fikk så vondt av å drikke), men han fikk det ihvertfall i seg..

Med nestemann var jeg innstilt på å amme, siden jeg pga diagnosen til storebror tenkte at det ikke var meg det var noe "galt" med... Men, da fikk jeg dessverre ikke melk.. Vet ikke om det skyldtes stress, eller om jeg egentlig ikke ville fått melk den første gangen heller selv om gutten hadde vært frisk..

Begge mine barn er dermed mme-barn.

Skrevet

Jeg hadde mye melk, men bare den tynne melken. Så han var sulten hele tiden. Skrek og bærte seg. Fikk heller ikke pumpet ut, slik at han fikk den fete melken. Han sugde dårlig, og pga lav fødselsvekt måtte han ha mat minst hver tredje time, og da et godt langt måltid, noe osm ikke funket da han spiste 5min så skrek eller sovnet av utmattelse. Så for at han skulle få i seg næring, og bli mett, så gav jeg mme. Hadde 2-3måltider med mm i tillegg fram til han var 4mnd, men han fikk mest mme.

Skrevet

Jeg hadde problemer med å passe på at jeg selv fikk i meg nok mat og drikke. Raste altfor fort ned i vekt og hadde desverre ikke nok melk til slutt. Fullammet til tre måneder og ammet frem til banret var seks måneder, men måtte gi mme i tilegg og etterhvert litt grøt og frukt. Pumpet som bare det uten resultater, stresset nok opp meg selv. Var ingen som hadde fortalt meg noe om amming før barnet kom og var nok også dårlig forberedt på de utfordringene man kan møte. Håper det går bedre nå når neste kommer om noen uker. Jeg har forhåpentligvis kanskje litt mer næringsvett og noen erfaringer å bygge videre på :)

Skrevet

Jeg orket ikke. hadde rett og slett ikke nok enegi til å amme 24 timer i døgne og atpå til være en hyggelig mamma og samboer. jeg ammet til ho var 3 mnd og hadde veldig dårlig samvittighet siden jeg hadde nok melk. men hverdagen her endret seg veldig til det positive så i dag angrer jeg ikke. Tenker det at ho hvertfall fikk mm i 3 mnd, bedre en ikke noe.

Skrevet

At ungen min er 5 år. OK unnskyldning?

Skrevet

Her hadde hun helt riktig sugetak og alt mulig, jeg delammet fordi jeg ikke produserte nok melk (hun ble ikke lagt til før hun var ca 17 timer gammel).

Etter 3,5 uke ble det full puppenekt. Så da begynte vi fullt på flaska i stedet. Greit for min del, føler jeg har mer oversikten over hvor mye hun får i seg. Men om jeg kunne valgt hadde jeg nok fullammet, men det er ikke alle som er så heldige.

:)

Skrevet

medisiner som ikke lot seg kombinere med amming. Men ammet i starten, gikk kjempe fint, så litt trist å slutte!

Skrevet

Store, åpne sår pga feil sugeteknikk og ikke nok melk.. Like surt å "gi opp" hver gang, men forsto at det ikke gikk da begge mine barn er matvrak gange tusen og jeg antagelig måtte ha sittet å ammet 24/7 i flere mnd. Nei, de ble begge flaskebarn, er aldri syke og har en mamma som ikke stresset bort hele nyfødt-tiden på ammepress.

Skrevet (endret)

Jeg skrek av smerter så snart hun forsøkte og skulle suge... Så endte opp med å pumpe, 3 uker etter hadde jeg ikke melk.

Endret av Idril Vardamir
Skrevet

Jeg prøvde, men fikk aldri til noen ammestilling og babyen skrek så mye når hun ble lagt til puppen. Puppene mine var faktisk så store at jeg ikke fikk lagt henne til heller... Måtte få alle andre til å legge til(hvis hun ikke skreik). Etter 2 uker uten noen som helst forbedring på hverken ammestilling, blødende pupper, misfornøyd unge og misfornøyd mamma gav jeg opp. Hadde da prøvd ammehjelp, helsestasjon osv. Fikk høre på sykehuset at jeg hadde flotte ammepupper, men at det kunne bli vrient siden de ble så store og at brystvortene mine var så forskjellige! ;) He he.

Etter 5 mnd fant vi også ut at hun hadde kiss, så da var det heller ikke så rart at jeg ikke fikk til ammingen.

Så opplevde det ikke som kos, hyggelig eller nødvendig å amme i mitt tilfelle. Begynte med flasker og synes at det var super lettvint. Innbiller meg også at andre ting bl e lettere, som å få ungen til å sove i egen seng, sove igjennom natta, ikke bruke meg som smokk osv.. Det er mest pga det jeg har lest her inne da, med de problemstillingene mammaer som ammer har ;) Får håpe det kanskje går lettere med neste mann, men kommer ikke til å prøve i flere mnd slik som andre holder på. For meg blir det bare manisk og lite nødvendig. Kommer til å gjøre det som er nødvendig for meg og baby for å få en grei dynamikk ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...