Gå til innhold

Jeg vil bli sånn sunn dame!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner litt på at motivasjonen for å leve sunnere er begynt å sige inn over meg. Problemet mitt, og som jeg vet jeg deler med mange damer, er at jeg er "avhengig" av sukker. :/

Trenger tips til alternativer til snop og sjokolade. Har du noen gode oppskrifter, alternativer når søtbehovet tar kontroll over viljestyrken? ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vaniljekesam med frukt/bær!

Skrevet

Ja!! Jeg begynte forrige fredag. Måtte også finne noe erstattning og det kan jeg love der finnes! Søk litt på raw food, sukrin og stevia som sukkererstattning. Sjekk helsekosten og spør etter disse tingene og cocosa som er sunt plantefett. Jeg lagde bounty og har spist noen biter hver dag. Laget noen uten sjokolade, de blir veldig mektige med. Mannen min er imponert over smaken og jeg føler ikke at jeg har offret så mye. Nå har jeg nesten ikke lyst på vanlig skjokolade lenger, det smaker bare kunstig og søtt.... Sjekk ut bloggen til hjertemat.com, der er det mange gode oppskrifter. Jeg har blitt litt hekta;) send meg gjerne pm om hvordan det går og tips som du selv finner og oppskrifter du prøver ut om du vil!

Skrevet

Jeg har hatt det som deg. Nå tror jeg at jeg kan karakterisere meg som en sånn sunn dame.

Når søtsuget kommer snikende, drikk en kopp te -uten melk og sukker. Finn en te du liker godt og drikk til den store gullmedaljen. De fleste teer inneholder ingen kalorier.

Søtsuget forsvinner i takt med at inntaket reduseres, helt sant, bare gi det litt tid.

Jeg unner meg sjokolade i helegn, men det rare er at jeg ikke føler behov for så mange biter. Holder med et par, bare sånn for å ha spist litt liksom. Helt sprøtt, jeg som før fint kunne spise en sjokoladeplate selv + en pose potetgull.

Men jeg signerer vaniljekasam med frukt og bær. Det er godt:)

Skrevet

Ta det litt etter litt. Ikek kutt ut alt, helt..Ikke med en gang..

Mitt største problem var kveldsmat og "Lyst på noe godt"..Barna var i seng, man skulle se noe på TV, laget seg litt mat og satte seg..Så kom lysten på noe godt,- og man greide ikke holde seg.

Min løsning var,- kveldsmat sammen med banra og kjøkkenet er forbudt sone etter det. Light-brus med isbiter har vært det eneste "lovlige" og hente seg.

Som "sukkeravhengig" så bestemte jeg meg derimot for annen taktikk. Fredag, etter middagen på kvelden, er det lov og spise og drikke det jeg vil. Samme på lørdag, etter middagen på kvelden..Slik ble det maks 5dager til neste gang jeg kan kose meg..I starten fråtset ejg på disse kveldene. Skal innrømme det,- men etterhvert så er det ikke "så spennende",- og jeg spiser normalt med snop/snack disse kveldene..OG får jeg kjempesug etter noe en annen dag, så tenker jeg på, om bare 3 dager nå........DA er det lov :)

SIer ikke at dette er ting DU må gjøre, men se på dine største svakheter, og hva kan du gjøre med det. Ta en ting av gangen, og alt du gjør må du tenke er for resten av livet!! Det er superviktig...Hva føler du at du kan "Ofre" uten at det blir krise? Hva føler du at du Må ofre,- og som du tror du kan greie, men at du må ta det litt etter litt osv..

Samme skal gjøres emd trening. Finn noe du liker, ikke tren oftere enn at du føler så ofte kan du trene resten av livet osv..

"Evigvarende tiltak" er stikkordet med andre ord. Begynn i det små, og etterhvert som det blir naturlig og leve etter de nye endringene, legger du til nye:Etter noen år kan det som virker umulig i dag være noe du ser for deg og leve med resten av livet :)

Skrevet

Tusen takk for gode tips! Tror du har rett "2søtesmåh" når du skriver at man bør tenke langsiktig. Har ellers lett for at man sprekker.

Til deg "pusekvinne"- jeg var svært opptatt av rawfood og supermat før jeg ble gravid. Drakk spirulina ++ med god effekt. Derimot så fikk jeg helt avsmak når jeg ble gravid og kvalmen kom over meg. ;)

Jeg har også laget masse godis med naturlig søtningsmiddel, men føler at søtbehovet ikke gir seg når jeg fortsetter å spise søtt. Av erfaring så resettes følelsen av søtt etter en kort periode uten sukker. Vil tilbake dit, men som sagt, så sprekker jeg dersom jeg ikke kan unne meg noe. Vil derfor ha alternativer som jeg kan kose meg med. :)

Skrevet

Kan også dele et annet tips jeg fikk i dag:

Eplebåter med kanel og litt cottage cheese. Prøvde det i dag og det var veldig godt. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...