Anonym bruker Skrevet 27. juni 2012 #1 Skrevet 27. juni 2012 Snakket med ei venninne i dag og hun så det ikke var noe fordeler å være gift i dag kontra å være samboere. Stemmer dette? Nå er det barn i bildet også,men trodde det hadde noen fordeler ved å være gift? Fint om noen kan oppdatere meg på denne fronten:-)
VinterSol+2 Skrevet 27. juni 2012 #2 Skrevet 27. juni 2012 Skattemessig er det vel fremdeles fordeler ved å være gift som man ikke har som samboer, iallefall ikke før etter så og så mmange år, En god og grundig samboerkontrakt veier som regel opp, men det er jo også opp til hver enkelt om man ønsker å markere det ved å gifte seg, -som jo også er en kontrakt, eller ved et annet juridisk dokument,
Gjest Kira med en av hver Skrevet 27. juni 2012 #3 Skrevet 27. juni 2012 Det har ikke så veldig mye å si lengre om man er gift eller samboere når det kommer til skatten. Eneste fordelen man har er at man kan "trikse og mikse" litt når det kommer til formue og gjeld. Dvs at man kan dele dette seg i mellom.
Rosarose8 Skrevet 27. juni 2012 #4 Skrevet 27. juni 2012 I forhold til arv er det fortsatt viktig! Du arver ikke din samboer hvis noe skulle skje....
Gjest Sekretøsa Skrevet 27. juni 2012 #5 Skrevet 27. juni 2012 Foreldrene arver deg om du ikke er gift, og du går bort. Det var hovedgrunnen til at vi valgte å gifte oss nå, som vi har fått felles barn. Jeg vil ikke at hans foreldre skal arve han og la meg sitte igjen med ingenting om det skulle skje noe. Nå tror jeg ikke det er noe svigers noensinne ville gjort, men jeg har sett hva arv og penger gjør med folk...
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2012 #6 Skrevet 27. juni 2012 Foreldrene arver deg om du ikke er gift, og du går bort. Det var hovedgrunnen til at vi valgte å gifte oss nå, som vi har fått felles barn. Jeg vil ikke at hans foreldre skal arve han og la meg sitte igjen med ingenting om det skulle skje noe. Nå tror jeg ikke det er noe svigers noensinne ville gjort, men jeg har sett hva arv og penger gjør med folk... Hvis dere har felles barn, arver IKKE hans foreldre ham, da tilfaller alt barnet (men jeg tror regelen er endret slik at også samboer arver).
Gjest Sekretøsa Skrevet 27. juni 2012 #7 Skrevet 27. juni 2012 Foreldrene arver deg om du ikke er gift, og du går bort. Det var hovedgrunnen til at vi valgte å gifte oss nå, som vi har fått felles barn. Jeg vil ikke at hans foreldre skal arve han og la meg sitte igjen med ingenting om det skulle skje noe. Nå tror jeg ikke det er noe svigers noensinne ville gjort, men jeg har sett hva arv og penger gjør med folk... Hvis dere har felles barn, arver IKKE hans foreldre ham, da tilfaller alt barnet (men jeg tror regelen er endret slik at også samboer arver). Sikker på det så lenge de ikke er myndige?
Puppen og lillemor Skrevet 27. juni 2012 #8 Skrevet 27. juni 2012 Fra 1. juli 2009 har samboere med felles barn rett til arv etter hverandre og rett til å sitte i uskifte http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/tema/arv/rett-til-arv-og-uskifte-for-samboere-med.html?id=560789
Gjest Sekretøsa Skrevet 27. juni 2012 #9 Skrevet 27. juni 2012 Fra 1. juli 2009 har samboere med felles barn rett til arv etter hverandre og rett til å sitte i uskifte http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/tema/arv/rett-til-arv-og-uskifte-for-samboere-med.html?id=560789 Jeg så den nå, så da trekker jeg det tilbake
Puppen og lillemor Skrevet 27. juni 2012 #10 Skrevet 27. juni 2012 Fra 1. juli 2009 har samboere med felles barn rett til arv etter hverandre og rett til å sitte i uskifte http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/tema/arv/rett-til-arv-og-uskifte-for-samboere-med.html?id=560789 Jeg så den nå, så da trekker jeg det tilbake
Frøken Ubesluttsom Skrevet 27. juni 2012 #11 Skrevet 27. juni 2012 I forhold til arv er det fortsatt viktig! Du arver ikke din samboer hvis noe skulle skje.... Hvis man skriver samboerkontrakt og testamente så arver man samboer hvis noe skulle skje....
☆☆☆ Skrevet 27. juni 2012 #12 Skrevet 27. juni 2012 Fordelen er å slippe å skrive avtaler, alt er regulert av ekteskapsloven. Samboers arverett er også begrenset (ikke et problem så lenge man sitter i uskifte, men kan bli ugreit ved nyetablering)..
fisken2015 Skrevet 27. juni 2012 #13 Skrevet 27. juni 2012 Men en skal være obs selv om man er gift og ikke har barn http://sunnokonomi.no/?p=846
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå