Gå til innhold

Realkompetanse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen studier det er lettere å komme inn på enn andre med realkompetanse?

Hvordan er det man går frem for å få realkompetanse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok kontakt med opplæringskontoret tror jeg det var som stilte med sensor på en slags muntlig eksamen med mange mange spm om faget.

Jeg visste jo på forhånd hva jeg skulle prøves i og øvde som bare juling :)

Måtte jo selvfølgelig betale for det. Tror det var ca 2 - 2500 kr.

Skrevet

realkompetansen skal jo speile seg i faget du søker, du kommer ikke inn på ingeniør om du er hjelpepleier om du har jobbet på sykehjem.

Da jeg søkte fikk jeg et ark jeg skulle fylle ut, hvor jeg bl.a. skulle dokumentere hvorfor jeg hadde nok kunnskaper i matte og engelsk til å nyttigjøre meg studiet. Der datt jeg av lasset med en gang og gav opp...

Skrevet

Hææ? Muntlig eksamen?? For å få realkompetanse??

Skrevet

HR ikke hørt om noen muntlig framvisning for å få realkompetanse

Skrevet

Realkompetanse tilsvarer 3 årig allmenfaglig vgs. Dersom man ikke har allmen vgs, må man ta opp fag (norsk, engelsk, matte, naturfag etc) for å få realkompetanse (som man trenger for å komme inn på høyskoler/universitet).

Skrevet

nei, du trenger ikke ta opp alle de fagene for å komme inn. På noen studier må du ta opp noe, til andre studier holder erfaringa.

Skrevet

Realkompetanse tilsvarer 3 årig allmenfaglig vgs. Dersom man ikke har allmen vgs, må man ta opp fag (norsk, engelsk, matte, naturfag etc) for å få realkompetanse (som man trenger for å komme inn på høyskoler/universitet).

Trodde hele greia med realkompetanse var at man brukte de 5årene med yrkeserfaring ISTEDENFOR skole??

Ikke hi- men henger meg på her for lurer på det samme..

Skrevet
Trodde hele greia med realkompetanse var at man brukte de 5årene med yrkeserfaring ISTEDENFOR skole?? Ikke hi- men henger meg på her for lurer på det samme..

Det er riktig :)

Skrevet

Trodde hele greia med realkompetanse var at man brukte de 5årene med yrkeserfaring ISTEDENFOR skole??

Ikke hi- men henger meg på her for lurer på det samme..

For de fleste studier må man uansett ha et minimum av realfagene norsk, engelsk, matte og naturfag, litt usikker på naturfag - mulig det er studieavhengig, men de tre første gjelder uansett hvis man skal inn på høyere utdanning.

Skrevet

Det du snakker om anonym, er 23/5 regelen. Det er noe HELT annet. Da må du ha seks fag(norsk, engelsk, matte, naturfag, historie og samf.fag), ha jobbet i fem år og være fylt 23 år. Realkompetanse går på relevant erfaring. Altså, du kan jobbe i fem år som pleieassistent, deretter gå opp til eksamen som helsefagarbeider, uten å gå skole.

Skrevet

Det du snakker om anonym, er 23/5 regelen. Det er noe HELT annet. Da må du ha seks fag(norsk, engelsk, matte, naturfag, historie og samf.fag), ha jobbet i fem år og være fylt 23 år. Realkompetanse går på relevant erfaring. Altså, du kan jobbe i fem år som pleieassistent, deretter gå opp til eksamen som helsefagarbeider, uten å gå skole.

Oki- men hva kalles det når man er over 25 har jobbet i over5 år og ikke har studiekompetanse- men ønsker å studere? Er ikke det realkompetanse?? Mulig jeg har missforstått..

Skrevet
Oki- men hva kalles det når man er over 25 har jobbet i over5 år og ikke har studiekompetanse- men ønsker å studere? Er ikke det realkompetanse?? Mulig jeg har missforstått..

Nei det har du ikke, det er realkompetanse du snakker om. Det går på relevant arbeidserfaring.

Du trenger ikke å ha noen fag fra vgs, om du har nok erfaring. Noen studier krever likevel eksamen i enkelte fag. Hvilke studie tenker du på?

Skrevet

Nei det har du ikke, det er realkompetanse du snakker om. Det går på relevant arbeidserfaring.

Du trenger ikke å ha noen fag fra vgs, om du har nok erfaring. Noen studier krever likevel eksamen i enkelte fag. Hvilke studie tenker du på?

Oki- men hva om mitt yrke ikke har noen sammenheng med det studie jeg vil på? Jeg er frisør ser du- men veldig lei dette yrke. Ønsker å vite hvilke muligheter jeg har og hva jeg eventuellt kan studere uten å ta allmenn påbygg. Vet ikke hva jeg vil bli- bare at jeg vil gjøre noe annet. :)

Skrevet

Oki- men hva om mitt yrke ikke har noen sammenheng med det studie jeg vil på? Jeg er frisør ser du- men veldig lei dette yrke. Ønsker å vite hvilke muligheter jeg har og hva jeg eventuellt kan studere uten å ta allmenn påbygg. Vet ikke hva jeg vil bli- bare at jeg vil gjøre noe annet. :)

Skrevet
Nei det har du ikke, det er realkompetanse du snakker om. Det går på relevant arbeidserfaring. Du trenger ikke å ha noen fag fra vgs, om du har nok erfaring. Noen studier krever likevel eksamen i enkelte fag. Hvilke studie tenker du på?
Oki- men hva om mitt yrke ikke har noen sammenheng med det studie jeg vil på? Jeg er frisør ser du- men veldig lei dette yrke. ønsker å vite hvilke muligheter jeg har og hva jeg eventuellt kan studere uten å ta allmenn påbygg. Vet ikke hva jeg vil bli- bare at jeg vil gjøre noe annet. :)

Da vil jeg tro at du kan søke deg inn på et studie som omhandler kundebehandling, kontakt med mennesker, feks sosionom??

Jeg tror ikke det holder bare med arbeidserfaring, men at erfaringen skal være relevant til studiet

Skrevet

Hvor henvender jeg meg for å få vite om jeg i drt hele tatt har mulighet for å få realkompetanse? Og er det slik at man må stå å ha nesten en muntlig eksamen om det?

Ikke hi-men dette var interresant ! Beklager at jeg "kupper" tråden din..:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...