Heihånåerdetjuligjen Skrevet 27. juni 2012 #1 Skrevet 27. juni 2012 Ble lit inspirert av et annet innlegg her. Ser støtt og stadig at det blir spurt om tips til gaver man kan gi barnehagepersonalet ved ferietider. Jeg skjønner virkelig ikke vitsen! Hvorfor skal man gi gaver til folk som faktisk har som jobb å passe barna dine?? De får lønn for det - på lik linje med andre vanlige jobber. Jeg får ikke gave fra kunder til påske, jul og ved sommeravslutninger. Så hvorfor er det forventet at de som får betalt for å jobbe i barnehage, skal få det til hver ferieavløsning? Jeg har skolebarn, og ser at det (nesten) hvert år blir gitt en sommerblomst til læreren ved sommeravslutningen. Er snakk om en blomst til ca 50,- som ordnes av foreldrekontakten og gis på vegne av hele klassen. Beklager, kunne bare ikke dy meg;-)
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2012 #2 Skrevet 27. juni 2012 Jeg har lurt på det samme.. Jeg jobber i helsevesen, og der har man ikke lov til å ta imot noe som helst form for gaver. Hender at noen pårørende sender blomster til avd, eller kjøper en konfekt til jul, men det er ikke noe som de Må gjøre.. I bhg føler jeg nesten at vi Må gi gave når man leser her inne. Det er jo fint å gi de en oppmerksmhet, for all del, men det burde ikke være nødvendig at 10ansatte får 40gaver... I vår bhg gjør de det heldigvis veldig enkelt. Foreldrene gir 50kr til foreldrekasse om de vil, og da får bhg ansatte konfekt, blomster eller noe på deling, eller noe til avd om det er mye penger som er kommet inn..
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2012 #3 Skrevet 27. juni 2012 Nei, det er jo mange her på forumet som ikke skjønner hvorfor man skal ha gave av mannen til bursdag, jul, valentines, bryllup og diverse, siden man har felles økonomi. Hvorfor man skal gi gaver i bursdag til voksne. Hvorfor man skal gi gaver i det hele tatt til voksne. Noen som har vondt i giverviljen? HVA er så negativt og skummelt med gaver, altså glede noen ved å GI ting? Jeg kommer fra mye fattigere land, og der får læreren blomster av alle elever ved skolestart. Barna gleder seg vilt til å plukke ut buketten og overrekke den. Så jeg forstår ikke hvorfor man i Norge ikke kan gi gave til barnehageansatte, som faktisk passer på det kjæreste du har, til sommerferien.
Berta_78 Skrevet 27. juni 2012 #4 Skrevet 27. juni 2012 Personlig synes jeg deres jobb er viktigere enn noen annen i hele verden - de passer på det mest verdifulle som finnes! De sørger for at skattene mine har fine dager, de gir omsorg, kjærlighet og et trygt sted for barna ved siden av hjemmet. Jobb javel, men ved å yte ekstra skaper de noe uhyre viktig i våre liv, og jeg er grenseløst takknemmelig for alt de gjør. Synes nesten det er flaut med en vinflaske eller en håndkrem - de fortjener månen!
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2012 #5 Skrevet 27. juni 2012 Jeg er en av de som gir gaver til de ansatte. I jula baker jeg noe til de ansatte og har gitt påskeegg og en sommergave. Jeg er så fornøyd med disse damene. De er faktisk med på å oppdra barnet mitt og gjør en helt fantastisk jobb. Jeg er kanskje ikke flink til å si det, så derfor syns jeg de fortjener en liten oppmerksomhet.
Gjest Ziva Skrevet 27. juni 2012 #6 Skrevet 27. juni 2012 Men de fleste barnehager er vel kommunale (og ja jeg vet det finnes private). Og kommunalt ansatte har faktisk ikke lov til å motta gaver (bestikkelser).
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2012 #7 Skrevet 27. juni 2012 Min samboer jobber i barnehage, og har bare ved noen enkelttilfeller fått julegaver. Og ellers noen gaver når barna slutter i bhg, for å si "takk for årene sammen", på en måte. Ofte noe barnet har laget selv, eller en liten oppmerksomhet bare. Men, tror samboeren min hadde syns det ble litt mye med 3-4 gaver i året...
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 27. juni 2012 Forfatter #8 Skrevet 27. juni 2012 Men det handler jo ikke om å være gjerrig eller smålig. Jeg fatter liksom bare ikke mentaliteten. Barnehagepersonalet gjør en viktig jobb, for all del. Men at det er verdens viktigste jobb kan vel diskuteres;-) De har hverken mer eller mindre verdifull jobb enn oss andre. Jeg synes personlig de som jobber i helsevesenet gjør en formidabel jobb, da spesielt de som arbeider med dødssyke pasienter (f.eks. lindrende enhet). Men, som sagt, alle jobber er viktige. Og alle får allerede lønn for det arbeidet de gjør. Så derfor har jeg ikke helt forståelse for hvorfor barnehagepersonalet skal ha gaver til alle ferier.
kamik Skrevet 27. juni 2012 #9 Skrevet 27. juni 2012 Man MÅ ikke... Men kan hvis man vil. Selv synes jeg det er hyggelig å gi gaver til mennesker som betyr noe spesielt, som jeg ønsker å sette ekstra pris på. Noe symbolsk egentlig. De voksne i min sønns barnehage er fantastiske! De er sammen med barnet mitt mange timer hver dag. De ser ham, de trøster ham når det trengs, de snakker me ham, tar ham på alvor, hjelper ham når han trenger hjelp, oppmuntrer ham og gir ham utfordringer, støtter opp under hans utvikling... Han er tydelig glad i dem også. Og fordi de er så viktige i hans liv, er de automatisk viktige i mitt liv også. Jeg synes ikke en gave er viktigst, men kanskje et kort der vi gir uttrykk for takknemlighet. For disse menneskene gjør ikke bare en jobb, de gjør den med hjertet og hele seg! De gir masse ekstra som de strengt tatt ikke MÅ for å heve lønna si. Og jeg synes altså det er hyggelig å vise at vi setter pris på det :-)
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 27. juni 2012 Forfatter #10 Skrevet 27. juni 2012 Nei, det er jo mange her på forumet som ikke skjønner hvorfor man skal ha gave av mannen til bursdag, jul, valentines, bryllup og diverse, siden man har felles økonomi. Hvorfor man skal gi gaver i bursdag til voksne. Hvorfor man skal gi gaver i det hele tatt til voksne. Noen som har vondt i giverviljen? HVA er så negativt og skummelt med gaver, altså glede noen ved å GI ting? Jeg kommer fra mye fattigere land, og der får læreren blomster av alle elever ved skolestart. Barna gleder seg vilt til å plukke ut buketten og overrekke den. Så jeg forstår ikke hvorfor man i Norge ikke kan gi gave til barnehageansatte, som faktisk passer på det kjæreste du har, til sommerferien. Det å gi gaver i private sammenhenger til kjæreste eller voksne familiemedlemmer, blir jo noe helt annet. Kan ikke helt sammenlignes.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2012 #11 Skrevet 27. juni 2012 Men de fleste barnehager er vel kommunale (og ja jeg vet det finnes private). Og kommunalt ansatte har faktisk ikke lov til å motta gaver (bestikkelser). Jo, de kan det, hvis gaven er symbolisk og ikke overstiger en viss sum (husker ikke hvilken nå på stående fot). En blomsterkvast eller konfekteske til 40 kroner kan ikke akkurat kalles bestikkelse.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2012 #12 Skrevet 27. juni 2012 Nei, det er jo mange her på forumet som ikke skjønner hvorfor man skal ha gave av mannen til bursdag, jul, valentines, bryllup og diverse, siden man har felles økonomi. Hvorfor man skal gi gaver i bursdag til voksne. Hvorfor man skal gi gaver i det hele tatt til voksne. Noen som har vondt i giverviljen? HVA er så negativt og skummelt med gaver, altså glede noen ved å GI ting? Jeg kommer fra mye fattigere land, og der får læreren blomster av alle elever ved skolestart. Barna gleder seg vilt til å plukke ut buketten og overrekke den. Så jeg forstår ikke hvorfor man i Norge ikke kan gi gave til barnehageansatte, som faktisk passer på det kjæreste du har, til sommerferien. Det å gi gaver i private sammenhenger til kjæreste eller voksne familiemedlemmer, blir jo noe helt annet. Kan ikke helt sammenlignes. Jeg sammenligner ikke. Jeg bare poengterer at en god del folk ikke forstår meninga med gaver som sådann.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2012 #13 Skrevet 27. juni 2012 Men de fleste barnehager er vel kommunale (og ja jeg vet det finnes private). Og kommunalt ansatte har faktisk ikke lov til å motta gaver (bestikkelser). Om man er ansatt i kommunene og tar i mot gaver av kunder/leverandører ( i dette tilfellet blir barnas foreldre kunder siden de betaler for bgh-plassen) så regnes det som korrupsjon iflg et kurs en venninne av meg som jobber i kommunen var på. Hun var litt sjokkert selv over alt de definerte som korrupsjon. Tanken her er vel at om noen gir kan deres barn favorisier og få bedre støtte enn de som ikke gir. Ja til foreldrekasse og en felles gave som alle kan ha nytte av.
kamik Skrevet 27. juni 2012 #14 Skrevet 27. juni 2012 Men for meg er disse menneskene viktige. Det betyr ikke at ikke andre også har viktige jobber. Når jeg velger å gi en oppmerksomhet er det ikke fordi jeg føler jeg må, kun fordi jeg vil...
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2012 #15 Skrevet 27. juni 2012 Men de fleste barnehager er vel kommunale (og ja jeg vet det finnes private). Og kommunalt ansatte har faktisk ikke lov til å motta gaver (bestikkelser). Om man er ansatt i kommunene og tar i mot gaver av kunder/leverandører ( i dette tilfellet blir barnas foreldre kunder siden de betaler for bgh-plassen) så regnes det som korrupsjon iflg et kurs en venninne av meg som jobber i kommunen var på. Hun var litt sjokkert selv over alt de definerte som korrupsjon. Tanken her er vel at om noen gir kan deres barn favorisier og få bedre støtte enn de som ikke gir. Ja til foreldrekasse og en felles gave som alle kan ha nytte av. Offentlig ansatte kan motta gaver under 50 kroner i verdi uten å rapportere dem.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2012 #16 Skrevet 27. juni 2012 Det er veldig få blomster og konfektesker som koster 50kr eller mindre.
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 27. juni 2012 Forfatter #17 Skrevet 27. juni 2012 Det er veldig få blomster og konfektesker som koster 50kr eller mindre. Eller vinflasker, hudkremer og annet diverse, som ei skrev i et annet innlegg......
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2012 #18 Skrevet 27. juni 2012 dette har jeg lurt på og,. skjønner ikke vitsen. vi betaler for at de skal passe barna våre. hvorfor skal de ha noe mer enn det. de har faktisk bedre betalt enn meg. enda betaler jeg ganske mye for at barna mine skal passes. jeg jobber i et yrke hvor jeg ikke kan ta imot gaver, kjipt men slik er det.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2012 #19 Skrevet 27. juni 2012 Men det handler jo ikke om å være gjerrig eller smålig. Jeg fatter liksom bare ikke mentaliteten. Barnehagepersonalet gjør en viktig jobb, for all del. Men at det er verdens viktigste jobb kan vel diskuteres;-) De har hverken mer eller mindre verdifull jobb enn oss andre. Jeg synes personlig de som jobber i helsevesenet gjør en formidabel jobb, da spesielt de som arbeider med dødssyke pasienter (f.eks. lindrende enhet). Men, som sagt, alle jobber er viktige. Og alle får allerede lønn for det arbeidet de gjør. Så derfor har jeg ikke helt forståelse for hvorfor barnehagepersonalet skal ha gaver til alle ferier. Jeg er helt enig i at det er verdens viktigste jobb. De tar vare på det som BøR være det viktigste i livet til alle, opp mot 40 timer i uken, og ser stort sett barna mer enn foreldrene. Så, en UTROLIG viktig jobb!
kamik Skrevet 27. juni 2012 #20 Skrevet 27. juni 2012 Ja, de får jo lønn. Så det er helt greit å la være å gi gaver. Når noen likevel gjør det, så er det vel fordi de har lyst. Det kan da ikke være noe galt i det? Så lenge gaven er mest symbolsk. Ikke dyre smykker og annet som de ikke har lov til å ta imot, kanskje. Eller er det feil at de får gaver fordi andre tjener mindre, eller ikke får gaver selv? Gaver bør følge lystprinsippet, og komme fra hjertet. Synes jeg.
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 27. juni 2012 Forfatter #21 Skrevet 27. juni 2012 Men det handler jo ikke om å være gjerrig eller smålig. Jeg fatter liksom bare ikke mentaliteten. Barnehagepersonalet gjør en viktig jobb, for all del. Men at det er verdens viktigste jobb kan vel diskuteres;-) De har hverken mer eller mindre verdifull jobb enn oss andre. Jeg synes personlig de som jobber i helsevesenet gjør en formidabel jobb, da spesielt de som arbeider med dødssyke pasienter (f.eks. lindrende enhet). Men, som sagt, alle jobber er viktige. Og alle får allerede lønn for det arbeidet de gjør. Så derfor har jeg ikke helt forståelse for hvorfor barnehagepersonalet skal ha gaver til alle ferier. Jeg er helt enig i at det er verdens viktigste jobb. De tar vare på det som BøR være det viktigste i livet til alle, opp mot 40 timer i uken, og ser stort sett barna mer enn foreldrene. Så, en UTROLIG viktig jobb! En viktig jobb ja, men den viktigste jobben i forhold til barna våre, er det vel VI som foreldre som skal gjøre? Trist at barnehagepersonalet ser barna dine mer enn det du selv gjør...
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2012 #22 Skrevet 27. juni 2012 Skal være ærlig å si at jeg ikke har satt meg inn i regelverket, eller om det finnes noen regler på det, men jeg syns det er ganske rart om det ikke er noen regler på om de kan ta imot gaver eller ei.. i andre yrker så er det jo slik at gaver osv som overstiger et visst beløp må man skatte av.. Feks hver gang mannen min får gaver fra jobb, så kommer det på lønnslippen. Og det kan være alt fra en billig lommeradio til treningsklær.. Et sted jeg jobbet så fikk vi gavekort av kunder, og det kom på lønnslippen og vi måtte skatte av det. (Verdien var 500kr) Så syns det er merkelig at det ikke er slike regler i bhg.. Plutselig så har jo en ansatt fått 1000kr i gaveverdi.. -2vinflasker, konfekt og blomster fra 5foreldre blir fort penger..
Gjest Kira med en av hver Skrevet 27. juni 2012 #23 Skrevet 27. juni 2012 Jeg gir gave til personalet hver jul, for å si takk og god jul. Men jeg er av typen som liker å gi gave:-) Så tannlegen min fikk en blomst når jeg var der på mandag, de ansatte på barselavd fikk en konfekteske ved begge mine fødsler, nye naboer som flytter inn får en blomst osv. Synes det er veldig hyggelig å gi, spesielt til de som fortjener det og ikke forventer det:-)
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2012 #24 Skrevet 27. juni 2012 Men det handler jo ikke om å være gjerrig eller smålig. Jeg fatter liksom bare ikke mentaliteten. Barnehagepersonalet gjør en viktig jobb, for all del. Men at det er verdens viktigste jobb kan vel diskuteres;-) De har hverken mer eller mindre verdifull jobb enn oss andre. Jeg synes personlig de som jobber i helsevesenet gjør en formidabel jobb, da spesielt de som arbeider med dødssyke pasienter (f.eks. lindrende enhet). Men, som sagt, alle jobber er viktige. Og alle får allerede lønn for det arbeidet de gjør. Så derfor har jeg ikke helt forståelse for hvorfor barnehagepersonalet skal ha gaver til alle ferier. Jeg er helt enig i at det er verdens viktigste jobb. De tar vare på det som BøR være det viktigste i livet til alle, opp mot 40 timer i uken, og ser stort sett barna mer enn foreldrene. Så, en UTROLIG viktig jobb! En viktig jobb ja, men den viktigste jobben i forhold til barna våre, er det vel VI som foreldre som skal gjøre? Trist at barnehagepersonalet ser barna dine mer enn det du selv gjør... Du vet, enkelte av oss jobber fordi vi må. Ikke alle har den luksusen at de kan trø hjemme og bruke mannens inntekt å kjøpe mat for
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 27. juni 2012 Forfatter #25 Skrevet 27. juni 2012 Men det handler jo ikke om å være gjerrig eller smålig. Jeg fatter liksom bare ikke mentaliteten. Barnehagepersonalet gjør en viktig jobb, for all del. Men at det er verdens viktigste jobb kan vel diskuteres;-) De har hverken mer eller mindre verdifull jobb enn oss andre. Jeg synes personlig de som jobber i helsevesenet gjør en formidabel jobb, da spesielt de som arbeider med dødssyke pasienter (f.eks. lindrende enhet). Men, som sagt, alle jobber er viktige. Og alle får allerede lønn for det arbeidet de gjør. Så derfor har jeg ikke helt forståelse for hvorfor barnehagepersonalet skal ha gaver til alle ferier. Jeg er helt enig i at det er verdens viktigste jobb. De tar vare på det som BøR være det viktigste i livet til alle, opp mot 40 timer i uken, og ser stort sett barna mer enn foreldrene. Så, en UTROLIG viktig jobb! En viktig jobb ja, men den viktigste jobben i forhold til barna våre, er det vel VI som foreldre som skal gjøre? Trist at barnehagepersonalet ser barna dine mer enn det du selv gjør... Du vet, enkelte av oss jobber fordi vi må. Ikke alle har den luksusen at de kan trø hjemme og bruke mannens inntekt å kjøpe mat for [quote name=Anonym bruker' timestamp='1340798648'post='144350976] Men det handler jo ikke om å være gjerrig eller smålig. Jeg fatter liksom bare ikke mentaliteten. Barnehagepersonalet gjør en viktig jobb, for all del. Men at det er verdens viktigste jobb kan vel diskuteres;-) De har hverken mer eller mindre verdifull jobb enn oss andre. Jeg synes personlig de som jobber i helsevesenet gjør en formidabel jobb, da spesielt de som arbeider med dødssyke pasienter (f.eks. lindrende enhet). Men, som sagt, alle jobber er viktige. Og alle får allerede lønn for det arbeidet de gjør. Så derfor har jeg ikke helt forståelse for hvorfor barnehagepersonalet skal ha gaver til alle ferier. Jeg er helt enig i at det er verdens viktigste jobb. De tar vare på det som BøR være det viktigste i livet til alle, opp mot 40 timer i uken, og ser stort sett barna mer enn foreldrene. Så, en UTROLIG viktig jobb! En viktig jobb ja, men den viktigste jobben i forhold til barna våre, er det vel VI som foreldre som skal gjøre? Trist at barnehagepersonalet ser barna dine mer enn det du selv gjør... Du vet, enkelte av oss jobber fordi vi må. Ikke alle har den luksusen at de kan trø hjemme og bruke mannens inntekt å kjøpe mat for Og ut fra svaret mitt, så konkluderte du med at jeg ikke jobber? Der tok du feil gitt;-) Jeg har også jobbet helt fra ungene mine var små og gikk i barnehagen. Dog ikke fullt hele tiden (som nå), da jeg valgte å se mer til barna mine enn nettopp de i barnehagen. Vi hadde dårlig råd i denne perioden, men jeg synes barna var viktigere enn pengene.......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå