Gå til innhold

At det faen meg går an!!! Husovertakelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kjøpt hus, som vi skal overtakelsesdatoen er 1.7, dette er en muntlig avtale som vi avtalte da vi var på kontraktmøte i banken den 26.5 Under visningen ble det sagt at det eneste de skulle ha med fra kjøkkenet var kjøleskapet. å nå krever de 4000,- for oppvaskmaskin og komfyr, som er 3-4 år gamle. SMåLIG!! Vi sa vi maks ville gi 3000,- iom at dette egentlig skulle vi hatt med på kjøpet. Men neida, da fikk de kjøre det vekk å selge det til 4000,-. For et par uker siden møtte vi de i huset da vi skulle ta noen mål osv.. Da sa de at vi kunne få nøkkelen nå på fredag eller lørdag, sånn at de blei ferdig med det. Siden stua skal males før vi flytter inn, ringte jeg tidligere i uka å spurte om vi kunne få nøkkelen på lørdag, så kunne hu bare vaske kjøkken og bad skikkelig, så kunne jeg heller gå over resten. Dette sa jeg sånn at vi kunne få tid til å male på lørdag, vi skulle jo egentlig flytte inn i på søndag, det er jo noen som tar over leiligheten vår egentlig tirsdag! Men de hadde ikke dårlig tid heldigvis da.. Samboeren min ringte nå å spurte om vi kunne få nøkkelen på lørdag, det kunne vi IKKE. å hu visst heller ikke om hu rakk det til søndag, å hu rakk hvertfall ikke å vaske!! ARRRRGG!! De har visst siden 26 mai at vi skulle ta over 1 juli, så dette burde de satt i gang med for lenge siden!! Nesten så jeg har lyst til å si at hvis vi ikke før nøkkelen på søndag, så holder vi oss til den skriflige avtalen, som er 1.8! Så tviholder vi på pengene.

Når skal vi egentlig få nøkkelen på overtakelsesdatoen?

Skrevet

Hvis det ikke står i annonsen at de tar med seg hvitevarer så SKAL de stå igjen, det fikk vi beskjed om da vi kjøpte for 1,5 år siden. Den regelen hadde kommet i 2010.

Når det gjelder overtakelsesdatoen så er det nok den som er skriftlig som gjelder - men de skal ei heller få pengene før dere overtar :-) husk at når dere har godkjent vask er det forsent å klage på det - vi angret på at vi ikke sjekket det godt nok.

Skrevet

Jeg ville ringt megler, for jeg antar dere hadde megler el hvertfall til å hjelpe til med papirer. Megleren må jo også ha hørt når dere ble enige om overtagelse. Og hvorfor har dere ikke skriftlig overtagelsesdato? Det er jo et minimum om hva som bør være skriftlig i en kontrakt når man selger hus. Og så sant det ikke står noe annet i kontrakten, så skal alt av hvitevarer være med uten at det skal koste dere noe ekstra og huset skal være vasket helt rent.

Skrevet

Du bør sjekke med megleren. For alt av hvitevarer skal følge huset dersom annet ikke er skrevet. Nye regler om dette for et par år siden...

Skrevet
Vi har kjøpt hus, som vi skal overtakelsesdatoen er 1.7, dette er en muntlig avtale som vi avtalte da vi var på kontraktmøte i banken den 26.5 Under visningen ble det sagt at det eneste de skulle ha med fra kjøkkenet var kjøleskapet. å nå krever de 4000,- for oppvaskmaskin og komfyr, som er 3-4 år gamle. SMåLIG!! Vi sa vi maks ville gi 3000,- iom at dette egentlig skulle vi hatt med på kjøpet. Men neida, da fikk de kjøre det vekk å selge det til 4000,-. For et par uker siden møtte vi de i huset da vi skulle ta noen mål osv.. Da sa de at vi kunne få nøkkelen nå på fredag eller lørdag, sånn at de blei ferdig med det. Siden stua skal males før vi flytter inn, ringte jeg tidligere i uka å spurte om vi kunne få nøkkelen på lørdag, så kunne hu bare vaske kjøkken og bad skikkelig, så kunne jeg heller gå over resten. Dette sa jeg sånn at vi kunne få tid til å male på lørdag, vi skulle jo egentlig flytte inn i på søndag, det er jo noen som tar over leiligheten vår egentlig tirsdag! Men de hadde ikke dårlig tid heldigvis da.. Samboeren min ringte nå å spurte om vi kunne få nøkkelen på lørdag, det kunne vi IKKE. å hu visst heller ikke om hu rakk det til søndag, å hu rakk hvertfall ikke å vaske!! ARRRRGG!! De har visst siden 26 mai at vi skulle ta over 1 juli, så dette burde de satt i gang med for lenge siden!! Nesten så jeg har lyst til å si at hvis vi ikke før nøkkelen på søndag, så holder vi oss til den skriflige avtalen, som er 1.8! Så tviholder vi på pengene. Når skal vi egentlig få nøkkelen på overtakelsesdatoen?

mitt råd er forhold dere til den skriftelige avtalen. da slipper dere mer av dette frem og tilbake.

få megler involvert i dette. krev at megler er med på dette. for slik går ikke ann.

hvitvarer skal være med når man selger bolig nå.

så ikke gi penger for det. det er bare dumt.

Skrevet

På overtakelsesdato møter mekler, kjøper og selger opp i huset. Går gjennom rom for rom at alt er grundig vasket, at alt som skal følge med er der (de kan ikke ta seg betalt for hvitevarer, de skal følge med hvis ikke annet er avklart ved salg), leser av strømmåler, bytter nøkler, signerer på papirer osv.

Høres ut som en veldig useriøs selger. Ta heller alle henvendelser gjennom mekler, så slipper dere uklare avtaler. Melketennene tar seg betalt i bøttevis, og bør ordne alle diskusjoner og uklarheter!

Skrevet

Hehe... Melketennene = meglerene:-)

Skrevet

Veldig useriøse er de, er så sinna at jeg rister! hehe uff! Altså, vi blei enige om 1 juli når vi var i banken, dette hørte jo også megleren.. De er så utrolig sleipe, virker som de prøver å dra masse penger ut av oss. Det står ikke spesifisert i annonsen at de skulle ha med seg hvitevarene. Men siden de skal være så jævlige vanskelige på det, så kunne de satt igjen hvitevarene, så får jeg heller vaske etter de, men det blir jo HELT feil det å, det er jo ikke riktig.. Virker ikke som de vil vente til 1 august, men da skal vi jo ha nøkkelen den 1., ikke sant? Blir ikke da riktig at vi skal få den seinere i uka, eller hva mener dere? Megler skulle viist ikke være med på overtakelsen, for det var visst ikke nødvendig! åååååååh blir deppa over hele huskjøpet :(

Er det no standard klokkeslett som man skal overta på overtakelsesdatoen? Flere som sier vi skal ha den tidlig på morgenen.. Men jeg vet ikke?

HI

Gjest Heartbroken
Skrevet
Hehe... Melketennene = meglerene:-)

Dagens flotteste skrivefeil :)

Men melketennene tar seg også betalt i bøttevis, så helt feil var det ikke ;)

Skrevet

Forlang å ha med megler. Høres ikke helt greit ut det her.

Skrevet
Veldig useriøse er de, er så sinna at jeg rister! hehe uff! Altså, vi blei enige om 1 juli når vi var i banken, dette hørte jo også megleren.. De er så utrolig sleipe, virker som de prøver å dra masse penger ut av oss. Det står ikke spesifisert i annonsen at de skulle ha med seg hvitevarene. Men siden de skal være så jævlige vanskelige på det, så kunne de satt igjen hvitevarene, så får jeg heller vaske etter de, men det blir jo HELT feil det å, det er jo ikke riktig.. Virker ikke som de vil vente til 1 august, men da skal vi jo ha nøkkelen den 1., ikke sant? Blir ikke da riktig at vi skal få den seinere i uka, eller hva mener dere? Megler skulle viist ikke være med på overtakelsen, for det var visst ikke nødvendig! åååååååh blir deppa over hele huskjøpet :( Er det no standard klokkeslett som man skal overta på overtakelsesdatoen? Flere som sier vi skal ha den tidlig på morgenen.. Men jeg vet ikke? HI

Selv om megler ikke mente han trengte være med på overtagelsen har h/n ikke gjort jobben ferdig. Kontakt megler om dette du og si at alt fra nå får gå gjennom megler. Selgerne utnytter dere veldig her.

Skrevet

kjenner jeg blir irritert på dine vegne, som de andre sier,hvitevarer følger huset ved salg dersom ikke annet er opplyst i prospektet.

men ta det gjennom de overprisa "melketennene" (ler så jeg griner nesten her..) det er de sin jobb å følge opp frem til nøkler er overlevert og oppgjøret er i boks.

rekker ikke å vaske er det dummeste jeg har hørt,da får ho leie inn noen som rekker det. stå på ditt,og si at 1.7 var avtalen,så det får de også forholde seg til,og da skal alt være klart og vasket ut.

vi fikk noe kluss med oppgjøret sist vi solgte,men satt frem krav om forsinkelsesrenter,og vi fikk noen 1000 ekstra..

så om ho ikke får klart huset til overtakelse,så er det kontraktsbrudd, og da kan du kreve kompensasjon..

Skrevet

hvis dere har brukt et firma og en standard kontrakt så har du alt ditt på det rene. De kan ikke ombestemme seg og selge/ta betalt for ting som de ikke tidligere har oppgitt om (altså før kontraktunderskrivelse). Du kan nekte å betale før alt er i orden mener jeg å huske. Snakk med megler kjapt!!!

Skrevet

Takk for alle svar fra dere! Haha genial den med melketennene ja :)

Samboeren min skal ringe megleren i morra, skulle gjerne gjort det jeg, men jeg er ikke flink til å snakke for meg, hehe. Nei altså de får bare vaske etter seg ja, om de så må leie inn folk. Jeg som gleda meg til å begynne å pusse opp på lørdag, å flytte inn på søndag. Nå blir alt bare stress.. Jeg sa jo til de t om vi kunne få nøkkelen tidlig på lørdag, så kunne de vaske bad og kjøkken, så kunne jeg ta resten. Hu prøver seg nå da vel, å slippe unna. Men kan jeg si til hu at hu får leie inn folk til å vaske hvis hu ikke rekker det? Hvordan går jeg frem hvis vi ikke får overta på søndag?

HI

Skrevet

Jeg syns ikke du skal si noe som helst til selgerne. Men si til megleren at all kommunikasjon får gå gjennom han. Da slipper dere at de prøver seg på noe urimelig og dere lar dere lure.

Skrevet

Signerer resten her. Dere må kreve at megleren stiller opp. Han er ikke ferdig med jobben sin. De kan ikke ta betalt for hvitevarene om det ikke var spesifisert nei, så de skal dere ha. DU skal heller ikke vaske for dem, uansett om de har dårlig tid eller ikke. Neste gang de tar kontakt henviser du bare til megler (som dere selvsagt har ringt og informert om saken).

Skrevet

Hold tilbake pengene... det gjorde vi da vi var i samme situasjon som dere! :)

Gjest uni kum
Skrevet

Dersom det ikke står skrevet får de ikke lov å ta med seg hvitevarene. De må vaske rundt hele huset og dere overtar den 1.8 som avtalt siden hun skal være så vanskelig. Ikke betal for hvitevarene, bare vis til at de faktisk skal stå igjen. Ufordragelig med slike mennesker!

Skrevet

Samboeren min ringte de nå igjen, de troodde de blei ferdige til søndag da, men Det skal fader meg være strøkent, de er voksne mennesker, så skjønner ikke at de ikke skjønner det. Off akkurat nå tenker jeg ikke på de hvitevarene, selv om de egentlig er våres! Tenker bare på stresset hvis vi ikke får huset på søndag. Da har vi en dag på å flytte og vaske ned leiligheten her..

Skrevet

Er ikke noe flink til å snakke for meg dessverre, skulle gjerne ringt å sagt at de SKAL stå igjen, men skal høre hva megleren sier!

Skrevet

Det er megleren som etter reglene skal informere dem om hva de er pliktig til å la stå igjen. Det er en hel del ting, egentlig. Som gardinstenger, tak- og vegglamper, fastmonterte ovner og lignende. Snakk med megleren om det. Tenker også at en skriftlig avtale er mer bindende enn en muntlig, men siden den muntlige ble gjort etterpå, med megler til vitne, kan det godt være den holder. De skal uansett vaske veldig godt, og hvis ikke skal vaskefirma komme og ta jobben på selgers regning. Gratulerer med huskjøp. Når stresset roer seg, håper jeg at det bare blir lykke og idyll for dere. :)

Skrevet

Uff, skikkelig smørje dette her.

Er megler selv ( og anser meg ikke som overprisa, hverken med eller uten melketenner, hihi )

Vi er alltid med på overtagelsen nettopp for å unngå slike fighter.

Hvitevarer følger dersom salgsoppgaven ikke sier noen annet, vi har standard klausul i alle dokumentene på dette.

Kontrakten skal inneholde overtagelsesdato + klokkeslett, dette er like viktig som selve kjøpesummen og er en del av aksepten.

Dersom muntlig avtale inngås med megler tilstede er det denne som gjelder.

Du har krav på å overta til avtalt tid, og at full rengjøring er gjort.

I tillegg så skal alt av tilbehør som inngår i NEF ( norges eiendomsmegler forbund) liste inngå ved overtagelsen.

Dersom renhold er for dårlig, eller noe mangler så sperrer du et beløp ved overtagelsen, før du signerer på protokollen ( VIKTIG)

Etter det har du ingen klageadgang annet enn hvis det skulle dukke opp vesentlige feil/mangler ved boligen, jamfør avhendingslovens § as-is. ( solgt som den er )

Lykke til.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Uansett hva dere gjør, ikke finn på å gjøre en overtakelse uten at megler var tilstede. Da vi solgte hus sist, prøvde megler å snike seg unna med at "det er jo bare å...." - men det er det ikke. Megler SKAL være der.

Megler dukket likevel ikke opp og vi forlangte, og fikk trumfet gjennom avslag i meglerhonorar fordi han ikke kom. Det måtte riktignok noen trusler og klare påpekinger til å for å få det gjennom, men meglerfirmaet ble temmelig ydmyke etterhvert og de gjør garantert ikke det samme med oss en gang til. (Om vi skulle finne på å bruke dem, noe vi antageligvis ikke kommer til å gjøre)

Min erfaring er forresten at altfor mange megler prøve å snike seg unna den biten.

Skrevet

Er det privat salg ?

Er det megler inne i blide og avtale signert med dato skal du gå til megler. Da er det brud på avtale.

Skrevet

Har ikke lest svarene du har fått her, men altså, hvitevarene skal stå igjen om ikke annet kommer tydelig frem av salgsoppgaven eller er avtalt. Vi hadde nylig en "sak" ang at de vi kjøpte av hadde planer om å ta med seg noe som egentlig skal følge leiligheten, og de måtte bare gi seg på dette til slutt. Problemet her er at det ikke er tydelig i regelverket, men sjekk på nettsidene til meklerfirmaet om det står henvis til noen standard på hva som skal følge. Er et forbund som har laget en standard mal som egentlig alle skal/bør følge som sier nå at hvitevarene må stå.

Utvasken er ikke ditt problem. Er det ikke rent når dere tar over, skal dere holde tilbake deler av kjøpesummen. Undersøk litt her før dere står der på overtakelsesdatoen. Men antakeligvis så ber mekler dere signere ang vask, og signerer du ikke der kan du kreve å holde tilbake et belø på f.eks. 50 000 som skal brukes for vaskefirma. De kan ikke kreve senere overtakelsesdato av den grunn. Google litt om ikke andre svarer tydelig på dette. Men husk å la stort nok beløp stå, for er feks ikke sikkert at 5000 eller 10 000 er nok for å dekke kostnadene.

Muntlige avtaler er like bindene som skriftlige, men ta dette igjennom mekler. Men samtidig ikke ta alt de sier for god fisk. Spør gjerne også den mekleren dere har fra der dere flytter ifra, som blir litt mer upartisk i saken. Det gjorde vi ang den saken jeg beskrev, fordi mekleren vår skjønte at han hadde driti på draget og prøvde å dekke over for seg selv helt til han skjønte han måtte gi etter... men hadde noen diskusjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...