Gjest Sekretøsa Skrevet 27. juni 2012 #2 Skrevet 27. juni 2012 Klart han fikk. Han hadde permisjon i 3 mndr mens jeg studerte hjemmefra. Var helt supert
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2012 #3 Skrevet 27. juni 2012 Det stod i et annet innlegg av fedrekvoten faller bort, må man dele på mors uker da? (ikke det at det gjør noe) Kan man være på skolen selv om det er jeg som har tatt mesteparten av permisjonen? Hvis barnet er med (når h*n er liten) eller far har mye fri? HI
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2012 #6 Skrevet 27. juni 2012 Hvis du har tenkt å fortsette som fulltids student kan far ta all perm bortsett fra de 9 ukene før / etter fødsel som er forbeholdt mor. Hvis du skal ta pause et semester eller to fra studiene får far bare de tolv ukene sine. Du kan jo ikke både være student og ha permisjon.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2012 #7 Skrevet 27. juni 2012 Nei, men jeg tenkte på hvis jeg tar permisjon, får han sine uker da? Ble så forvirret av det hun andre skrev...
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2012 #8 Skrevet 27. juni 2012 Trodde ikke han fikk de 12 ukene, kun de 2 ukene etter fødsel? Hilsen enda en student.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2012 #9 Skrevet 27. juni 2012 Men hva hvis jeg jobber ved siden av og opparbeider meg støtte fra nav i tillegg? Får far sine permisjonsuker da? Litt tidlig å måtte sende barnet i barnehagen så tidlig...
**venter** Skrevet 27. juni 2012 #10 Skrevet 27. juni 2012 Om mor ikke har rett på permisjon gjennom Nav, men kun gjennom Lånekassen, har ikke far rett på fedrekvoten (de 12 ukene). Da må evt mor studere og far ta av de 38 fellesukene for å få perm. Her kræsjer det helt ettersom det er vanskelig å ta et halvt semester fri/halvt semester som student så far skal ikke ha perm. For vår familie er det da bedre at mor blir hjemme (ellers måtte mor ha gått som fulltidsstudent etter fire mnd, og far vært hjemme neste halvåret).
Gjest Sekretøsa Skrevet 27. juni 2012 #11 Skrevet 27. juni 2012 Så lenge du er student eller i jobb så kan han ta alle fellesukene selv. Da får du 9, og han resten. Om han får sine 12 vet jeg ikke, men vil tippe nav kan svare
**venter** Skrevet 27. juni 2012 #12 Skrevet 27. juni 2012 Men hva hvis jeg jobber ved siden av og opparbeider meg støtte fra nav i tillegg? Får far sine permisjonsuker da? Litt tidlig å måtte sende barnet i barnehagen så tidlig... Ja, da vil far få fedrekvota. Men, han trenger ikke fedrekvote for å være hjemme i perm. Holder at du studerer, og han dermed kan ta ut av felleskvoten:)
Gjest AnneS Skrevet 27. juni 2012 #13 Skrevet 27. juni 2012 (endret) Fra NAV.no: Når det gjelder fedrekvote, er det et vilkår at begge foreldrene har opparbeidet rett til foreldrepenger. Dersom du ikke har rett til foreldrepenger, får ikke ektefellen din fedrekvote. Derimot har han i utgangspunktet krav på foreldrepenger som ikke er fedrekvote, men da er det et vilkår at du går ut i arbeid eller tar utdanning. Utdanningen må være på heltid. Endret 27. juni 2012 av AnneS
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2012 #14 Skrevet 27. juni 2012 Okei, da ble jeg litt klokere Noen som vet hvor mye man må tjene for å opparbeide seg foreldrepenger fra nav?
SmellyCat Skrevet 27. juni 2012 #15 Skrevet 27. juni 2012 Tror ikke det går på kroner, men antall mnd. Mener du må ha jobbet i minst seks måneder, men er en stund siden vi gjorde dette så husker ikke nøyaktig. Her jobbet jeg som bare det for å tjene opp mest mulig foreldrepengegrunnlag før fødsel. Så tok jeg ett års (ca.) permisjon og far tok to dager i de neste månedene. Dermed klarte vi oss med 50% bhg.plass, frem til h*n var nesten 17 mnd.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2012 #16 Skrevet 27. juni 2012 Jeg skal være fulltidsstudent og jobbe ved siden av studiene, så får ikke jobbet så vannvittig mye egentlig... HI
SmellyCat Skrevet 27. juni 2012 #17 Skrevet 27. juni 2012 Fra nav.no Hvem kan få foreldrepenger? Du kan få foreldrepenger dersom du har vært yrkesaktiv og har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til. Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av grunnbeløpet i folketrygden. Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt sykepenger foreldrepenger ved fødsel og adopsjon svangerskapspenger omsorgspenger ved sykdom hos barnet eller den som passer barnet pleie- og opplæringspenger dagpenger under arbeidsløshet arbeidsavklaringspenger (AAP) Også andre forhold kan likestilles med yrkesaktivitet. Dette kan være lønn fra arbeidsgiver under utdanning ventelønn avtjening av militær- eller siviltjeneste eller obligatorisk sivilforsvarstjeneste Du må altså jobbe minst seks måneder, og tjene over en halv G for å få rett til freldrepenger fra nav. Jeg jobbet annenhver helg og noen ettermiddager i uken, samt litt mer på sommeren. Det holdt!
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2012 #18 Skrevet 27. juni 2012 Å nÅ ble jeg glad Det gjør jo ting sÅ mye bedre Tuuusen takk for svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå