Anonym bruker Skrevet 27. juni 2012 #1 Skrevet 27. juni 2012 Får kjeft av samboer fordi jeg ikke vasker huset hver uke, jeg er hjemme med 4 uker gammel baby. Jeg tar oppvasken, ordner med klesvask, handler inn mat, og lager middag til han kommer hjem (hvis det lar seg gjøre). Han tror jeg bare ser på tv hele dagen, men jeg ser kun på tv når jeg ammer, hvis babyen vår sover, prøver jeg å få gjort andre ting i huset, og prøver å få i meg en matbit iblant. Han jobber seint og føler at han "gjør alt", av husarbeid vasker han golvet kanskje 1 dag i uka, ellers klipper han plen, fikser bil o.l. Lurer bare på om det bare er jeg som syns jeg får kjeft ufortjent, eller om dere andre nybakte mødre gjør mye husarbeid denne første tiden? Føler liksom at dagen går bort til å ta meg av barnet vårt, men mulig jeg burde bruke mer tid på huset da?
<3 2G <3 Skrevet 27. juni 2012 #2 Skrevet 27. juni 2012 Nei. Men dere må da ha hatt en type fordeling før baby kom? Snakker dere sammen om hvordan det er å ha baby i huset?
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2012 #3 Skrevet 27. juni 2012 Da snuppa vår var 4 uker var husarbeid det siste vi hadde i tankene, for å si det sånn! All min tid gikk til baby og amming. Det er mye jobb med en baby, og i starten handler det jo om å bli kjent med den lille og lære seg hva h*n trenger. Her var vi fornøyde hvis vi fikk vasket huset 1-2 ganger i mnd den første tiden Helt naturlig at pappaen må gjøre "alt" i starten. Kos deg med baby du, det gjør ingenting om huset flyter litt
Berta_78 Skrevet 27. juni 2012 #4 Skrevet 27. juni 2012 Nei, det virker som om samboeren din ikke skjønner greia overhodet, og trenger en prat med HS.
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 27. juni 2012 #5 Skrevet 27. juni 2012 Husarbeid er det siste man skal tenke på med ny baby i hus. De første 6 ukene er barseltid, og hviletid! Len deg tilbake, kos deg med babyen og la oppvasken ligge Samboeren din er en dott
mammakatten Skrevet 27. juni 2012 #6 Skrevet 27. juni 2012 Var ikke samboeren din hjemme de første dagene etter dere kom hjem? Alle som har hatt en nyfødt i hus vet at husarbeid blir nedprioritert.
ata Skrevet 27. juni 2012 #7 Skrevet 27. juni 2012 Hei! Jeg synes ikke du fortjener det...men sikkert ikke så lett for han å fortså?! Mannfolk er og blir mannfolk :-) Hva med å snakke litt skikkelig om dette, og kanskje vurdere vaskehjelp?! Iallefall nå i begynnelsen...det er slitsomt med liten baby, samtidig som det jo er deilig å komme hjem til nyvaska hus... :-)
lille+desembergull<3 Skrevet 27. juni 2012 #8 Skrevet 27. juni 2012 Hadde blitt superstressa om mannen min forventet skinnende rent hus hver dag. Man har nok med å bli kjent med den lille, amme og passe på seg selv. Husarbeid kan vente til senere, det forsvinner jo ikke akkurat :/ Så her synes jeg du får ufortjent kjeft. Her forstå heldigvis mannen at det ikke er ferie med mammaperm etter noen mnd når han fikk prøvd seg litt selv også!
Mamma´n til lillemor Skrevet 27. juni 2012 #9 Skrevet 27. juni 2012 Jeg pleier å si at vi får penger fra staten for å være hjemme og ta vare på barnet, med alt det innebærer, inkl nattevåk o.l. Det er jobben vår nå, ikke nødvendigvis å få gjort max husarbeid. Jeg er ofte sliten på dagen og kan ta en dupp på sofaen når babyen sover og det synes mannen min bare er bra. Vi trenger fortsatt hvile i denne tiden også. Prøv å la mannen din ha alt ansvar for babyen en kort periode på dagen etter at du har ammet så ser han kanskje at det ikke er en dings man kan legge vekk for å vaske huset.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2012 #10 Skrevet 27. juni 2012 Skriv ned alt av husarbeid og hva hver av dere skal gjøre. Når han er hjemme i permisjon bytter dere liste
LillaGorilla♥♥ Skrevet 27. juni 2012 #11 Skrevet 27. juni 2012 Plasser ungen i fanget hans en dag (kanskje ikke akkurat nå, men etter den første tiden, og når ungen tar flaske), og stikk ut hele dagen. Så får han se hvor mye husarbeid han får gjort da. Du gir ham selvsagt også en liste over alt du forventer at han skal gjøre den dagen- skinnende rent hus og middag med dessert når du kommer hjem, minst. - Som en kuriositet kan jeg forøvrig fortelle at fra jeg var 5-6 mnd på vei, og til ungen var 2-3 mnd gammel, rørte jeg ikke støvsugeren hjemme en gang. Alt på initiativ fra min kjære, som forstå at jeg hadde nok med å ta vare på meg selv og ungen. Heldigvis. Når han var i perm, gjorde jeg hoveddelen av husarbeidet, selv om jeg da jobbet, nettopp fordi jeg var fullstendig klar over hvor sliten man kan bli.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2012 #12 Skrevet 27. juni 2012 Jeg fikk de samme kommentarene fra min samboer. VI hadde en baby som krevde meg veldig mye og som nektet å sove i vogn eller vugge, kun oppå meg. Da begrenser det seg hvor mye man får gjort... Prøvde med bæresele, men det er fortsatt grenser for hva du får gjort med ungen hengende på magen. Pipa fikk en annen låt da han selv skulle ha permisjon. Fikk til og med en unnskyldning...
Mrs. Bouquet Skrevet 27. juni 2012 #13 Skrevet 27. juni 2012 Ta to dager der du ikke gjør noe som helst husarbeid så er det lettere for han å se hva som må gjøres i løpet av en dag.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2012 #14 Skrevet 27. juni 2012 Takk for svar Godt å høre at jeg ikke blir irritert for ingenting! Har prøvd å forklare han at det er slitsomt nok som det er fra før, og at jeg ikke kan love at jeg skal få til mer husarbeid, men da blir han bare mer irritert, og skjønner ikke at jeg ikke bare kan gjøre litt og litt når hun sover. Men han er jo aldri hjemme på dagen, hun sover faktisk ikke så mye, og litt tid til meg selv kunne jeg og tenke meg, han tar seg jo tid til å dra på sykkelturer og joggeturer akkurat når det passer han.. Huff, det er vel bare dumt av meg å legge ut om det han gjør "feil" her, men jeg har tatt det opp med han så mange ganger, og vi kommer liksom ingen vei.. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre.. Har latt han ha henne alene når jeg har reist på butikken, men han holder henne i 10 minn, så legger han henne fra seg for å gjøre andre ting, eller så har han henne på fanget mens han ser på tv! Dette har jeg og tatt opp med han, men det hjelper ikke.. kanskje han rett og slett ikke liker meg så godt lenger, og bruker det med ryddinga som unnskylding for å være sint på meg.. HI
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 27. juni 2012 #15 Skrevet 27. juni 2012 Takk for svar Godt å høre at jeg ikke blir irritert for ingenting! Har prøvd å forklare han at det er slitsomt nok som det er fra før, og at jeg ikke kan love at jeg skal få til mer husarbeid, men da blir han bare mer irritert, og skjønner ikke at jeg ikke bare kan gjøre litt og litt når hun sover. Men han er jo aldri hjemme på dagen, hun sover faktisk ikke så mye, og litt tid til meg selv kunne jeg og tenke meg, han tar seg jo tid til å dra på sykkelturer og joggeturer akkurat når det passer han.. Huff, det er vel bare dumt av meg å legge ut om det han gjør "feil" her, men jeg har tatt det opp med han så mange ganger, og vi kommer liksom ingen vei.. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre.. Har latt han ha henne alene når jeg har reist på butikken, men han holder henne i 10 minn, så legger han henne fra seg for å gjøre andre ting, eller så har han henne på fanget mens han ser på tv! Dette har jeg og tatt opp med han, men det hjelper ikke.. kanskje han rett og slett ikke liker meg så godt lenger, og bruker det med ryddinga som unnskylding for å være sint på meg.. HI Da gjør du følgende: du sier til han at ja, jeg skal vaske hus hver uke. Med den konsekvens at jeg ikke får trent, stelt meg, slanket meg, hatt overskudd til sex eller det å være kjempehyggelig. Så da kan han velge: å bidra slik voksne menn gjør, eller ta til takke med sliten, frigid og forfalt kjerring Se hva han velger
Von Hertelhofen Skrevet 27. juni 2012 #16 Skrevet 27. juni 2012 Samboeren din er en fjott. Han har ikke rett til å kreve skinnende rent hus i tilegg til alt det andre du ordner. Vi lever i 2012. Det høres ut som om han lever 60 eller 70 år tilbake i tid. Han må finne ut av om du er kjæresten hans, eller hushjelpen
BareMas Skrevet 27. juni 2012 #17 Skrevet 27. juni 2012 Her fikk jeg "kjeft" av typen for at jeg prøvde å ta oppvask, golvvask og annet forefallende da babyen sov. Han er en flott fyr, med holdningen at det var viktig for mor å få sove litt også. Når babyen sover, sover du, sånn er regelen med så små barn!
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2012 #18 Skrevet 27. juni 2012 Man får jo beskjed av helsesøster og jordmødre om å sove når babyen sover, altså på dag, kveld, morgen, når som helst. Siden svært mange babyer har snudd døgnet eller er mye våkne på natten. Spør typen din når han mener du skal sove, hvis du skal ta nattevåk, og samtidig ta deg av husarbeid når baby sover på dagtid. Og se hva han svarer!
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 27. juni 2012 #19 Skrevet 27. juni 2012 Be samboeren din lese denne tråden. Latterlig av han å bli irritert.. Minn ham på at barseltiden er 6 uker.
Himmel og hav Skrevet 27. juni 2012 #20 Skrevet 27. juni 2012 Jeg skjønner at når man er utenfor det hele, at man kan tenke at det å være hjemme med en nyfødt baby er verdens enkleste jobb. Man innbiller seg at babyen sover hele dagen, og at man bare ammer i fem minutter innimellom ( i starten husker jeg at det kunne ta en time å amme!), og at resten av tiden har man fri. Så ta et par dager der du skriver opp hva du gjør fra time til time. Da kan det hende at han ser at det ikke er så mye "fritid" som han tror. Han glemmer tydeligvis også helt å ta med i beregninga at kroppen din nylig har gått gjennom noen enorme forandringer som tar på, at du ikke sover hele natta igjennom, osv.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2012 #21 Skrevet 27. juni 2012 Her forventer mannen ingenting av husarbeid og middag, men jeg tar det selv som en selvfølge at jeg bruker 20 minutter av dagen min til å feie over huset og sette på en klesvask eller to, og når kvelden er lagt og barna har sovnet bruker vi 15 min til å rydde etter ettermiddagens aktiviteter. Middag har jeg også klar til han kommer hjem, dette fordi jeg syns vi får mye mer ut av ettermiddagen hvis vi spiser i det han kommer hjem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå