Anonym bruker Skrevet 27. juni 2012 #1 Skrevet 27. juni 2012 Vi holder på å kjøpe hus, og jeg sitter å regner på¨hvordan økonomien blir framover. Hvor mye har dere igjen etter at huslånet er betalt hver mnd? Per nå har vi relativt god økonomi, men vi venter barn, og jeg har jo egentlig ikke peiling på hvor mye penger et barn koster på sikt. Jeg regner og med at en av oss må ta ulønnet perm for en periode i påvente av barnehageplass. Er bare redd for at vi skal få det knepent økonomisk. (vet at det er fryktelig ugunstig å leie, så det er heller ikke et alternativ).
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2012 #2 Skrevet 27. juni 2012 Etter at huset er betalt har vi 29 000 kr igjen til alt det andre. Det holder, men er ikke så romslig så må tenkte gjennom hvordan vi bruker pengene. Vi har to barn.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2012 #3 Skrevet 27. juni 2012 Vi har inn 60.000 hver måned. Har 2 mill i lån og betaler 15.000 i renter og avdrag (har fleksilån, så vi velger selv hvor mye vi betaler ned). Så har vi jo alle andre regninger som strøm, kommunale avgifter, tv, telefon, forsikringer, utgifter til bil og og og. For dette setter vi 15.000 hver måned på regningskonto, er det noe igjen i slutten av året setter vi det på sparekonto. Har matbudsjett på 8.000. Resten kan vi bruke på tull og tøys, f.eks. ferie. Jeg syns vi har det greit nok, men faktisk ikke så fett som jeg skulle ønske. Vil nevne at vi begge har mastergrad og er rundt 40 år, jobber i staten.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2012 #4 Skrevet 27. juni 2012 Vi vil og ha igjen ca 28-29000 etter betalt huslån og renter hvis vi kjøper det huset vi har sett på nå. Og det skal jo holde, men det kommer nok til å merkes godt på økonomien. Vel, de færreste har vel god økonomi i småbarnstida desverre;) hi
Førstemann Skrevet 27. juni 2012 #5 Skrevet 27. juni 2012 Vi har mellom 70-80 000 inn og 15 000 ut i lån. Men vi bruker hver ledige krone til å renovere / reparere på huset. Hus koster mye mer enn bare lånekostnaden, så manbør jo være eldig obs på hva man kjøper.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2012 #6 Skrevet 27. juni 2012 vi sitter igjen med 33.000kr. vi har lite i hus lån. betaler 4500 kr i lån hver mnd.
Mamma med 2 små Skrevet 27. juni 2012 #7 Skrevet 27. juni 2012 Etter at jeg sluttet å jobbe så sitter vi igjen med 10000 etter at huslånet er betalt. Det dekker alle andre utgifter og mat. Det går bra det, får også til å spare litt hver mnd.
♣ Christiane ♣ Skrevet 27. juni 2012 #8 Skrevet 27. juni 2012 Vi har 60.000,- utbetalt tilsammen. 11.000,- i boliglån 4.000,- i billån 8.000,- i mat 2.580,- barnehage ca 5.000,- ( forsikring, kom avg, drivstoff, tlf m.m ) Blir vel rundt 27-28.000,- igjen og det går helt fint. Vi er en familie på 3, men nestemann er på vei.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2012 #9 Skrevet 27. juni 2012 Vi legger av 36000 i mnd for å dekke lån og faste utgifter (3,4 med alle lån). Mat er 8000 i mnd. Da sitter vi igjen med ca 16000 til klær og fritid, som utrolig nok ikke strekker til! Vi går for tiden gjennom budsjettet, ser ut som faste utgifter posten er for lav, ny baby koster flesk (selv om vi hadde utstyr fra før, hun må til manuell terapeut bla. + mamma sliter med helsen og er til fysio en gang i uka....) sleng på noen problemer med bilen, dyr bursdag til barn, og masse greier vi aldri trodde vi ville trenge i en ny leilighet, og jeg har skralt med penger i slutten av mnd... Jeg ser at dere kommer til å ha mindre enn oss etter betalt lån - da vi har samlet 32000, men så har vi vært uøkonomiske og lite forberedt.... Sette av masse masse ekstra til kjøp/salg og flytting. MYE dyrere enn man regner med... Det burde egentlig gå helt fint med den summen du nevner ikke superfett (ønske mulberryen til jul...om tre år ;-)) men helt fint
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå