Gå til innhold

jeg klarer ikke spare. er jeg helt elendig med penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er alenemor og har 25 000 inn i måneden.

jeg bruker 4000 på husleie, 500 på mobil, 500 på bompeng, 2000 på bilforsikring og bensing, 1600 på barnehage,

det er 8600, i tillegg har jeg spart i snitt 3000 vær måned siden jul.

da har jeg brukt 13 400 på mat, aktiviteter, klær og diverse. til meg og sønnen min i måneden. er ikke det voldsomt mye?

men jeg syns det er noe hele tiden. sånn som denne måneden brukte vi 5000 på briller til sønnen min. forige månede var det 6000 til sommerferie. før der hadde jeg kjørt for fort å fått 3000 i bot + 1500 for NRK lisens fordi jeg kjøpte ny TV til 4000 måneden før der igjen. osv.

er jeg helt lattlig dårlig med penger? eller er det sånn for dere også?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har du jo hatt noen store utgifter de siste månedene. Men du kunne helt klart spart mer. Dere er jo bare to stykker. Men hvis du handler dyr mat, dyre klær osv. har du svaret på hvor penga blir av. En voksen person har ikke behov for nye klær hver måned, ihvertfall ikke i store mengder :P

Skrevet
Nå har du jo hatt noen store utgifter de siste månedene. Men du kunne helt klart spart mer. Dere er jo bare to stykker. Men hvis du handler dyr mat, dyre klær osv. har du svaret på hvor penga blir av. En voksen person har ikke behov for nye klær hver måned, ihvertfall ikke i store mengder :P

hehe... enig med deg der. jeg handler ikke dyre klær, de få gangene jeg handler, så kjøper jeg på salg på gina. jeg er ganske gjerrig på klær til meg selv, småen får klær fra HM og sånt, han vokser jo mer, så han får oftere.

men jeg bruker nok alt for mye penger på mat. det er der pengene mine forsvinner. kjøper mye frukt og grønnsaker, og rene fiske og kjøttprodukter. alt for glad i mat.... hehe.

*jobbe med matbudsjettet*

Skrevet

Jeg skal ikke sitte her og kaste stein i glasshus, vi er tre, snart fire og bruker altfor mye penger på mat. Fersk og sunn mat er jo en god innvestering. Men her blir det ofte stort overskudd og mye blir kasta, desverre. Vi småhandler og da går det fort litt mer enn nødvendig. Vet at mannen kjøper en del mat ute, lunsj og noen ganger frokost. Jeg kjøper kanskje litt for mye kaffe (og gjerne noe å spise på til kaffen). Hvis du røyker eller snuser er jo det også gjerne noen tusen i måneden. Skulle ønske vi var flinkere, vi prater ofte om at vi skal bli det, men.. :P

Skrevet
Jeg skal ikke sitte her og kaste stein i glasshus, vi er tre, snart fire og bruker altfor mye penger på mat. Fersk og sunn mat er jo en god innvestering. Men her blir det ofte stort overskudd og mye blir kasta, desverre. Vi småhandler og da går det fort litt mer enn nødvendig. Vet at mannen kjøper en del mat ute, lunsj og noen ganger frokost. Jeg kjøper kanskje litt for mye kaffe (og gjerne noe å spise på til kaffen). Hvis du røyker eller snuser er jo det også gjerne noen tusen i måneden. Skulle ønske vi var flinkere, vi prater ofte om at vi skal bli det, men.. :P #2

hehe... det er sånn jeg gjør også. snakker mye, men gjør lite... hehe.. også blir jeg sur på meg selv når dnb viser meg hvor mye jeg har brukt på tulleball. jeg røyket før, men sluttet for 1 1/2 måned siden, men merker ikke så mye til det, bortsett fra at jeg blir større og større. tror jeg spiser opp de pengene jeg tidligere brukte på røyk... hehe.

men jeg har sluttet og kjøpe mat i kantinen da. det hjelper jo :) og røykingen hjelper sikkert når jeg slutter og kompansere med å spise... hehe..

også bruker jeg 700 kr i måneden på blomster. hvorfor gjør jeg det? jeg dreper dem jo bare alikevel... hehe

Skrevet

Sparer du ikke 3000 hver måned da, synes det er bra jeg :)

Skrevet
Sparer du ikke 3000 hver måned da, synes det er bra jeg :)

jo. takk søte deg :)

men det er jo ikke så mye. jeg sparer til bolig, og tenker at når jeg kjøper så får jeg sikkert utgifter på bolig tilsvarende 10 000 i måneden. (skal kjøpe sammen kjæresten). og da er jeg jo 3000 i minus... siden jeg bruker 4000 på bolig nå og sparer 3000. det stresser meg... hehe egentlig bure jeg spart 7000. slik at jeg hadde 1000 og spare når jeg kjøper bolig også.

Skrevet

Men du har vel mer utgifter enn det? Innbo og bilforsikring, strøm, tv abo osv.?

Skrevet

Synes dette ser fint ut jeg :) Du sparer jo hver måned, og du har jo hatt nødvendige utgifter :)

Skrevet

Dersom du har 25.000 inn og sparer 3.000 er det mye, mer enn 10% av inntekten din. At du må bruke av det for større utgifter er litt dumt, anbefaler at du deler det opp, halvparten til sparing (som du ikke kan røre) og andre halvparten til bufferkonto.

Skrevet

Ja jeg syns du sparer lite. Er selv alene med sønnen min, har 20.000 i mnd. Sparer 3000 tusen i mnd og jeg har 9000 kr i husleie!

Så ja, sammenligna med meg så bruker du vanvittig mye penger ;)

Skrevet
Ja jeg syns du sparer lite. Er selv alene med sønnen min, har 20.000 i mnd. Sparer 3000 tusen i mnd og jeg har 9000 kr i husleie! Så ja, sammenligna med meg så bruker du vanvittig mye penger ;)

hva gjør du for å bruke så lite? kjøper du mat en gang i uken og spiser aldri ute og sånt?

jeg tar gjerne i mot all hjelp og tips som jeg kan få :)

Skrevet

Ja jeg syns du sparer lite. Er selv alene med sønnen min, har 20.000 i mnd. Sparer 3000 tusen i mnd og jeg har 9000 kr i husleie!

Så ja, sammenligna med meg så bruker du vanvittig mye penger ;)

vil du dele budsjettet ditt med meg? Jeg har også 20000 i mnd og 9000 i husleie. Har et barn, men får snart to. Da øker inntekten min med ca 2500kr.

jeg har satt opp budsjett,men det blir trangt, og får bare til å spare 1500 i mnd. Så vil du være så snill å dele budsjettet ditt? :-)

Skrevet

Jeg forstår ikke vitsen med å spare mest mulig og ha elendig liv ved å spise den billigste maten, aldri dra på ferie eller aktiviteter, aldri unne seg noe og gå i klær fra second hand. Man lever bare en gang. Ikke at man skal sløse, men ekstrem sparing rister jeg på huet av. Barna blir ikke lykkelige med masse penger på kontoen, men hullete klær og at de er de eneste i klassen som ikke er med på noen aktiviteter fordi de ikke har råd.

Skrevet

Mitt budsjett:

Mat: 2500 kr

Bensin: 800 kr

Nedbetling av briller: 370 kr

Mobil: 650 kr

Sparing: 3000 kr

Husleie:9000 kr

Nedb. av lån: 1000 kr

Annet: 2000

Klær: 500

Da sitter jeg igjen med 200 kr i mnd. Verken røyker eller snuser. Bruker beina om vi kan unngå bilkjøring. Er ute å spiser ca. 1 gang i mnd. Handler billig, men sunn mat :) Har alltid frukt :) Så syns det funker bra jeg.

Og om det skulle dukke opp en uventa inntekt, har jeg alltid penger til det stående på en annen konto :)

Skrevet

Mitt budsjett:

Mat: 2500 kr

Bensin: 800 kr

Nedbetling av briller: 370 kr

Mobil: 650 kr

Sparing: 3000 kr

Husleie:9000 kr

Nedb. av lån: 1000 kr

Annet: 2000

Klær: 500

Da sitter jeg igjen med 200 kr i mnd. Verken røyker eller snuser. Bruker beina om vi kan unngå bilkjøring. Er ute å spiser ca. 1 gang i mnd. Handler billig, men sunn mat :) Har alltid frukt :) Så syns det funker bra jeg.

Og om det skulle dukke opp en uventa inntekt, har jeg alltid penger til det stående på en annen konto :)

Tusen takk for at du delte :)

Skrevet
Mitt budsjett: Mat: 2500 kr Bensin: 800 kr Nedbetling av briller: 370 kr Mobil: 650 kr Sparing: 3000 kr Husleie:9000 kr Nedb. av lån: 1000 kr Annet: 2000 Klær: 500 Da sitter jeg igjen med 200 kr i mnd. Verken røyker eller snuser. Bruker beina om vi kan unngå bilkjøring. Er ute å spiser ca. 1 gang i mnd. Handler billig, men sunn mat :) Har alltid frukt :) Så syns det funker bra jeg. Og om det skulle dukke opp en uventa inntekt, har jeg alltid penger til det stående på en annen konto :)

Hvordan klarer du deg uten: årsavgift på bil? Internett? Tv-lisens? Kanalpakke? Service på bil for oljeskift og diverse? Eu-kontroll? Barnehage/SFO? Bursdag/julegaver?

Skrevet
Jeg forstår ikke vitsen med å spare mest mulig og ha elendig liv ved å spise den billigste maten, aldri dra på ferie eller aktiviteter, aldri unne seg noe og gå i klær fra second hand. Man lever bare en gang. Ikke at man skal sløse, men ekstrem sparing rister jeg på huet av. Barna blir ikke lykkelige med masse penger på kontoen, men hullete klær og at de er de eneste i klassen som ikke er med på noen aktiviteter fordi de ikke har råd.

Og det er jo akkurat poenget med å spare! At ungen skal slippe å gå i hullete klær, og har råd til å delta på aktiviteter. Her er det ikke snakk om ekstrem sparing, og det er vel heller ikke noe de fleste bedriver, men om å ha bevisste prioriteringer i forhold til økonomi.

Barn trenger heller ikke nye klær hver mnd, men det er likevel lurt å regne mnd utgifter, slik at du kan kjøpe kvalitetsklær de gangene de trenger klær. HM er ikke nødvendigvis dårlig, barna vokser så fort at de ikke alltid rekker å slite ut klærne uansett.

Der jeg tror du har noe å gå på i forhold til budsjettet ditt HI, er mat. Du kan absolutt unne deg de fineste råvarer, men det kan være lurt å planlegge. Du sparer både tid å penger ved å handle en gang i uka, og ved å bruke handleliste. Skriv gjerne meny sammen med barnet ditt. Rester kan fryses eller brukes til niste, lunsj kveldsmat etc.

Grønnsaker er vel noe av det jeg hiver mest av, fordi det er greit å ha, men så inngikk kanskje ikke alle grønnsakene i ukens middager. Så noen frossengrønnsaker kan være greit å ha på lur, mens du planlegger de andre grønnsakene. Hiver du mye epler så kjøp færre epler.

Du er jo egentlig kjempeflink som klarer å spare 3000 i mnd, det har ikke jeg inntekt til. Du bør også ta med utgifter du ikke har mnd, f.eks, forsikringer, årsavgift, gaver, osv.

Jeg synes det er enklere å ha kontroll med regningskonto. Da har jeg delt opp alle regninger så jeg vet hvor mye det blir på en mnd, og overfører det til en annen konto. Bare husk at første året bør du overføre litt mer, ettersom du ikke har spart opp til et år enda.

Skrevet

1000 kr av de jeg "sparar" går til sparing til regninger ( som årsavgifte, forsikringer osv.) Barnehagen betaler jeg med stønadene til barnetilsyn, som heller ikke er med i budsjette fordi det går opp i opp =p

Skrevet

Jeg synes ikke det er så ille. Du sparer 3000 kr og det er jo en del :)

Jeg er også alene og har ca. 25000 kr utbetalt i måneden i lønn + 1000 kr i barnebidrag og 1900 kr i barnetrygd (eller hva det heter).

Jeg synes at det er veldig mange små og middels utgifter som blir store tilsammen: Lisens, forsikringer (uføre, bil og inbo), fagforening, telefon, TV, strøm og nettleie, bompenger, barnehage, husleie (betaler 6500 kr), studielån, årsavgift for bil, internett og sikkert noe jeg har glemt.

Jeg setter 14000 kr på regningskonto hver måned som dekker alt dette i løpet av et år + litt ekstra. Av det jeg har tilbake kjøper jeg mat, bensin og andre utgifter og sparer 2000, så mindre enn deg :).

Til gjengjeld sparer jeg mye hvis jeg får noe ekstra inn (som skatt tilbakebetalt, feriepenger osv.), så siden jeg startet å spare i januar har jeg ialt spart nesten 8000 kr i måneden i snitt.

Og fra august når ferien er slutt skal jeg prøve å spare mere fast, siden jeg er god til å være fornuftig når jeg ikke har penger, men litt for god til å handle klær/mat på jobb/annet unyttig når det er først på måneden og mye penger på kontoen ;)

Skrevet
Jeg synes ikke det er så ille. Du sparer 3000 kr og det er jo en del :) Jeg er også alene og har ca. 25000 kr utbetalt i måneden i lønn + 1000 kr i barnebidrag og 1900 kr i barnetrygd (eller hva det heter). Jeg synes at det er veldig mange små og middels utgifter som blir store tilsammen: Lisens, forsikringer (uføre, bil og inbo), fagforening, telefon, TV, strøm og nettleie, bompenger, barnehage, husleie (betaler 6500 kr), studielån, årsavgift for bil, internett og sikkert noe jeg har glemt. Jeg setter 14000 kr på regningskonto hver måned som dekker alt dette i løpet av et år + litt ekstra. Av det jeg har tilbake kjøper jeg mat, bensin og andre utgifter og sparer 2000, så mindre enn deg :). Til gjengjeld sparer jeg mye hvis jeg får noe ekstra inn (som skatt tilbakebetalt, feriepenger osv.), så siden jeg startet å spare i januar har jeg ialt spart nesten 8000 kr i måneden i snitt. Og fra august når ferien er slutt skal jeg prøve å spare mere fast, siden jeg er god til å være fornuftig når jeg ikke har penger, men litt for god til å handle klær/mat på jobb/annet unyttig når det er først på måneden og mye penger på kontoen ;)

ja. sånn gjør jeg også, når jeg får igjen på skatten, feriepenger osv så settes det rett inn på sparekontoen. det hjelper jo veldig mye :) for da gjør sparekontoen små hopp... hehe..

jeg har ingen regningskonto, bare regnings og brukskonto i ett også har jeg sparekonto, der jeg setter inn alt jeg skal spare.

men det fungerer egentlig ganske fint.

til du som lurte på hvorfor jeg ville spare så mye. så er det fordi jeg ønsker å kjøpe meg bolig, men jeg må spare mer først.

men sønnen min får være med på bursdager og alt mulig annet som er gøy. det er ikke "hans" budskjett jeg trekker fra. det er mitt, mine klær og mine sløserier :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...