Gå til innhold

Dere med litt store barn (6-12 år)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det blir jo ofte mye spørsmål om ting (tenker da ikke på ting man kjøper) i den alderen, ligge over til venner, få overnattingsgjester, dra i basseng feks.

Sier dere som oftest ja, eller blir det mye nei?

Jeg sier som oftest ja til overnatting her og til venner (har ei bestevenninne som ligger over flere ganger i uka og omvendt, både helg og ukedag), men kjenner på at jeg synes jeg sier for mye nei til feks kino og basseng, ting som koster peng, uten at pengene egentlig er grunn, mer at jeg er feks sliten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her i huset er det bare overnatting fredag og lørdag. Og med flere barn i hus så blir det endel nei, men slik er nå livet. Prøver å få det til slik at når vi har unger på overnatting så er noen på overnatting hos andre. Også får vi alle sammen i hus en kosekveld sammen. Kjenner at det blir veldig slitsomt i lengden med ekstra unger i hus støtt og stadig, på dagtid er det helt greit med det blir anderledes når de sover her. Jeg kan ikke ligge og dra meg (jeg tror bare det er våre unger som liker å sove lenge når de kan, de vi har besøk av våkner før sola står opp og da syns jeg at jeg må våkne litt også)

Ha med andre unger på kino og slikt har vi ikke, det blir rett og slett for dyrt når vi har flere unger. For da må nesten alle ha med seg noen for at det skal bli litt likt. Men skal vi på stranda eller slike ting kan vi ha med andre unger, selv om det ikke har skjedd ofte. Vi har ett hus med åpene dører og unger flyr ut og inn her hele dagen, jeg syns det holder igrunn. Litt privatliv må vi ha og det syns ungene også er godt. Det er ikke ofte de er med andre på ting heller, det virker som det er ganske lik praksis rundt her.

Skrevet

Synes du at du er for streng?

Det synes ikke jeg, jeg er nok strengere enn deg....

Har en 9,5-åring og en på 6 (og en på 2).

Eldste (og nå etterhvert 6-åringen) overnatter borte hos kompiser eller har overnattingsgjester innimellom i helgene. I ukedagene er det ikke aktuelt.

De sovner jo ikke akkurat så tidlig der de ligger og skravler, så da blir de så trøtte når de skal på skolen....

Det hender ganske ofte at de besøker hverandre etter skolen, men da drar de hjem/blir henta i 18-19-tida.

Og så møtes de jo på fritidsaktiviteter de dagene det er..

Ting som f.eks kino og slike ting drar vi jo også på, og inviterer da ofte med en kompis eller to. De gjør likeså. Men dette er heller ikke så ofte.

Synes det er mer enn nok, jeg:-)

Alle disse tingene er kjempekoselige, men det er vi voksne som må sette grensene! Vi skal ikke være redde for det! Lurt å prate med de andre foreldrene og bli enige om hva som er greit!

Synes også det er viktig at barna skal ha dager uten noe spesielt som skjer - være sammen med familien og søsken, og ikke på død og liv finne på noe hele tida!!!

Skrevet

Sier som oftest ja til å ha venner her. Overnatting er det kun i helger.

Er faktisk ikke så mye spørsmål om ting som koster penger ennå. Vi gjør ofte ting som ikke koster penger - er friluftsmennesker:) Bassenget er de i minst en gang i uka uansett, så det er det lite mas om:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...