Gå til innhold

13 mnd og syk etter trippelvaksinen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun fikk trippelvaksinen for en uke siden. Noen timer etter fikk hun ekstremt vondt i magen. Hylte som en gal, spente bue osv. Dette pågikk noen timer. Dagen etter spiste hun lite og var utilpass. Et par runder til med "kolikk" smerter. Tredje dag kastet hun opp en gang (ganske mye), men det luktet ikke oppkast. Det luktet litt søtt og limaktig. De to neste dagene helt slapp i fisken. Ingen feber. De siste dagene har hun også hatt mange diarebleier. Har kastet opp ved 2 anledninger, med 3 dagers mellomrom.

Hun er opp og ned i formen, sover MYE, spiser enten ingenting eller mye. Som sagt ingen feber. Hun har pustet ganske fort det siste døgnet. Dette har nå pågått en uke.

Kan det være reaksjon på vaksinen? eller virus?

Hun går ikke i bhg og søskene hennes har ikke vært syke.

Synes det er vanskelig å vite om man skal kontakte lege når hun er så opp og ned i formen og hun ikke har feber. Men hun er jo syk på en eller annen måte vel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville definitivt oppsøkt lege og vært veldig tydelig på at plagene hennes kom kun timer etter at hun fikk vaksinen!!

MMR-vaksinen kan gi en hel del bivirkninger, og oppkast og diare er noen av dem. Den kan også gi luftveisproblemer, som lungebetennelse, så jeg ville tatt hennes raske pust alvorlig! Som regel får man da også feber, men enkelte lungebetennelser er atypiske og da trenger man ikke få feber.

Mener ikke å skremme deg, men jeg synes du skal kontakte lege! Det bør uansett registreres som bivirkning av vaksinen.

Link til felleskatalogens info om vaksinen, du finner en del under bivirkninger. http://www.felleskat...teur-msd-561177

God bedring til tulla di! :)

Skrevet

Takk for svar!

Har nå vært på klinikken med henne. Blodprøver var fine. Vi skal ta avføringsprøver av henne i dag å levere tilbake. De visste ikke hva det var. Det eneste de kunne forelle var at det ikke hadde noe med vaksinen å gjøre....

Skrevet

Etter det jeg har hørt trenger det ikke vises på blodprøvene selv om det er en bivirkning av vaksinen!

Jeg ville meldt det inn som en bivirkning selv - det kan man gjøre via nettet (husker i farta ikke hva det heter, men det finner du fort om du leter).

Grunnen til at jeg ville meldt det inn som bivirkning er at hun fikk symptomene rett etter å ha tatt vaksinen - og at det er en underrapportering av bivirkninger etter vaksiner.

Meld det inn selv, for det kan være viktig for andre i fremtiden.

Håper hun blir frisk snart :)

Kan være lurt å gi henne aldersbestemte gode tarmbakterier fra BioCare for å normalisere tarmfloraen hennes etter en sånn sjau som hun har hatt, uansett årsaken til den.

Skrevet

Takk for svar og tusen takk for tips :)

Jeg tenkte også at jeg skulle melde det inn som bivirkning selv. Hun reagerte på de 2 første dosene med trippelvaksinen også, da fikk hun utslett (elveblestlignende) på hele kroppen. Også da mente sykehuset at det var "tilfeldig" og at det ikke hadde noe med vaksinen å gjøre. Selv etter at det skjedde andre gangen. Hun har aldri, hverken før eller siden, hatt elveblest - eller noen annen form for utslett.

Skrevet

Hvis du ser i listen over bivirkninger som jeg la i det første innlegget mitt, så ser du at "urticaria" er en av bivirkningene av vaksinen. Urticaria er jo elveblest, så veldig rart at sykehuset ikke vil anerkjenne det som bivirkning av vaksinen!!!

Jeg har lest et annet sted at risikoen er større for større bivirkninger hvis barnet har reagert på tidligere doser av vaksinen, men jeg husker dessverre ikke linken.

Urticaria kan bl.a. utløses av virus (som jo er i vaksinen!) og også allergier. Hvis din datter f.eks. er allergisk mot egg (som vaksinen dyrkes i) så kan dette også være en årsak til urticaria og også for oppkast og diare.

Diare, oppkast, urticaria OG luftveisinfeksjoner står alle som bivirkninger av vaksinen!

Jeg ville definitivt meld dette inn OG jeg ville tatt det opp med sykehuset igjen, for de er med på å underrapportere antall tilfeller med bivirkninger, noe som er høyst uansvarlig!

Pass også på at det er journalført at hun har hatt disse bivirkningene - jeg vet at mange leger slurver med det også når det gjelder vaksiner.

Bare et sånt lite apropos til slutt, kom over noen interessante tall når jeg kikket litt på info fra Fhi og Felleskatalogen (har IKKE med din datters symptomer å gjøre!!). En av de tingene man er svært redd for ifm meslingene, og som brukes som et av hovedargument for å ta vaksinen er hjernebetennelsen subakutt skleroserende panencefalitt som har dødelig utgang flere år etter at man har hatt sykdommen.... på Fhi's side står det at 1 av 100 000 som får meslinger får dette. I Felleskatalogen står det at det er mindre enn 1 av 10 000 som får det etter vaksinen - men det tyder jo på at risikoen faktisk kan være større etter vaksinen enn etter sykdommen?!! Man skal jammen følge med for å få med seg detaljene....

Men dette var altså en avsporing, og har ikke noe med din datters symptomer å gjøre, bare sånn at det er sagt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...