Gå til innhold

Hva er dine BESTE tips til bedre selvfølelse? Jeg sliter :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ofte sjalu, føler meg ikke vel, føler meg ikke slank nok, pen nok, normal nok. Føler ikke jeg har like mye oppdaterte, fine klær som andre. Jeg vet jeg ikke er helt på tryne, men selvfølelsen sier noe annet. Jeg er lei og sliten av å føle meg på bånn hele tiden. Jeg sliter med sjalusi i forholdet og det gjør forferdelig vondt. Jeg har brent meg tidligere og sliter med tillit. Men det er ikke problemet. Problemet er at jeg føler meg ikke bra nok. At samboeren skal se på andre jenter, prate med andre pene jenter, jobbe med andre pene jenter.. Ja, det gjør meg uvell! jeg blir sjalu og sint på meg selv.

ønsker ikke dømmende kommentarer, men heller noe konkret. ønsker heller ikke gå til psykolog. Hadde satt utrolig stor pris på noen tips og råd som jeg kan gjøre for å få bedre selvfølelse og begynne å ha mere tillitt til meg selv. - OG samboeren min. Hva er dine beste råd og tips til bedre selvbilde?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingenting gir meg bedre selvtillit enn når jeg mestrer noe. Og ikke minst, hvis jeg har trent litt, slik at jeg er mer "i" min egen kropp!

Av trening så er det egentlig bare å finne noe du liker. Trenger ikke være mer enn at du gjør øvelser hjemme heller. Yoga er kjempefin måte å bli bevisst egen kropp, og det gir selvtillit å mestre de ulike øvelsene - selv om man av og til kan føle seg litt tåpelig til å begynne med når man trener for å få det til ;)

Du kan jo også prøve noe helt nytt, som å lære deg å klatre eller padle kajakk. Ridning er også en sånn aktivitet som gir stor mestringsfølelse. Det er noe eget når du sitter på hesten, du gir signaler og hesten følger det du vil - et flere hundre kilos dyr gjør som du vil :) Og det samspillet man får mellom seg og hesten er kjempedeilig å oppleve :)

Jeg er i hvert fall avhengig at jeg føler at jeg bruker kroppen og ikke er veldig svak fysisk. Jeg trener ikke mye, men holder meg mye til hverdagsaktiviteter og gjør øvelser hjemme - så det trenger ikke være dyrt eller fancy.

Ellers gir all form for mestring en god følelse, det kan være ting som å lære seg noe du ikke kunne fra før. Du kan bestemme deg for at du skal lære deg å lage en bestemt gourmetmiddag, eller bake en kake du aldri har fått til før. Det kan være å lære seg å strikke eller hekle. Det kan være å melde seg på et språkkurs, og kanskje planlegge en tur neste år eller om noen år til det landet språket benyttes.

Jobb mot et mål om du kan, f.eks. at du skal svømme en gang i uken og at du til jul skal greie å svømme så og så langt, eller det kan være at du bestemmer deg for at neste sommer skal du delta i jentebølgen, en-mils-løp - hva som helst, bare finn noe du kan gjøre som du kan jobbe mot.

Og så er det supert om man har venninner som faktisk gir deg en god følelse når du er sammen med dem, som gir deg komplimenter osv. Har du ikke slike venninner, så kan et mål være å bli kjent med nye folk.

Finn noe du liker, det er det viktigste. Vet du ikke hva, så begynn å prøve ut forskjellige ting. Da kan det være et mål i seg selv - innen jul skal du ha prøvd 5 ulike aktiviteter f.eks.

Husk at selvtillit langt fra alltid er konstant. Det vil si at det går litt i bølgedaler for alle og enhver, og når man trener seg opp så hender det at det går to skritt frem og deretter ett tilbake.

Gjør ting som bringer deg glede, da kommer etter hvert selvtilliten også snikende inn på deg og overfaller deg ;)

Skrevet

Mitt beste tips: Elsk deg selv akuratt slik du er her og nå.

Aksepter den du er. Du trenger ikke forandre på noe, du er bra nok slik som du er.

Det vil si at hvis du har dårlig selvtilitt er det helt ok. Aksepter at den er dårlig. Du er bra nok slik du er.

Lev livet i dag, pust. Du skal se det blir forandring som kommer innenifra.

Skrevet

Veldig godt innspill fra #2, som om jeg skulle sagt det selv! ;)

Skrevet

Start med kickboxing, det er utrolig gøy, veldig god trening. Var vertfall noe med den type trening som ga meg god selvfølelse:) Og det var like mange menn som kvinner, eldre og unge:)

Skrevet

Høres teit ut, men snakk fint til deg selv! Når det kommer negative tanker ("jeg er tjukk", "jeg er ikke pen nok"... osv...) så arrestér deg selv på det! Vi ville aldri snakket slik til andre mennesker, hvorfor skal vi snakke slik til oss selv? Hvis du greier å bytte ut disse setningene med "jeg er fin", "jeg har vakre øyne", eller hva som helst annet positivt, så kan du hjelpe til med å endre tankemønsteret ditt. Det kan faktisk hjelpe. Tenk gjennom hva du liker med deg selv og bruk det når de negative tankene kommer.

Ellers er jeg enig i at det hjelper å mestre noe! Det trenger ikke være fysisk mestring heller. Det kan være å bli frivillig et sted (besøksvenn i Røde Kors, feks), eller å ta et kurs i noe du liker og få litt påfyll.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg har en baby som er under året, har bodd et sted i snart et år. Min samboers hjemsted. Har ikke fått venner her, og det sliter på selvtilliten. Helsestasjonen og babysang har jeg vært på men ikke fått venner ut av det. Jeg hadde mye bedre selvtillit før. Venner hadde jeg, og jeg elsket å gå ut. Ridning holdt jeg på med en liten stund(og ja, det er en fantastisk følelse), og følte meg mye penere og trygg på meg selv. Nå føler jeg dagene blir stillesittende, at jeg bare er mamma, at jeg bare er " XXXXX sin samboer", osv. Jeg savner å føle meg mere glad, utadvendt, sexy, pen, ettertraktet. Savner å være MEG. Nå er jeg kun ei sjalu kjerring som sitter å venter på at mannen skal komme hjem fra jobb, uten venner og avhengi av mannen og som hater at han går på byen uten meg, fordi det er så mange pene damer ute. Og tanken på at han skal se på andre som er sexy og pene, det er det som gjør meg dårlig. Tror ikke han vil være utro egentlig. Og når jeg skriver dette så høres jeg jo helt syk ut :) Men jeg er klar over problemet, og vil virkelig få bedre selvfølelse og bygge meg opp. Jeg bare vet ikke hvordan, og trenger råd og tips, motivasjon og spark i rompa av dere.

Vi har også veldig dårlig råd, så har ikke råd til frisørtime eller nye klær annenhver måned, så det må være ting som koster lite, eller ingenting.

Jeg er bare så utrolig lei av å føle meg uinterresant, kjedelig, usexy, tjukk, fæl, anhengi, sjalu, sint, lei meg.. Ja. alt. Jeg må ta tak, for dette har bare forverret seg og føler meg ganske på bånn. Den sjalusien min er fæl, urettferdig ovenfor andre, og vond å ha.

Hare dere noe mere å komme med?

Og tusen takk for svar! :) Setter pris på det.

Skrevet

Bibliotek har masse spennende du kan benytte deg av. Selvhjelpsbøker, språkkurs osv i tillegg til "vanlige" bøker.

Og det koster ikke noe. Sjekk om det finnes treningsgrupper a la friskis og svettis som ofte ikke koster så mye.

Skrevet

Kom deg ut! Å sitte inne aleine dagen lang med en baby gjør ikke saken noe bedre. Har dere ikke noe barselgruppe der du bor? Dib gruppe? Noen andre med en liten en som du kan ta kontakt med? Å sitte inne, aleine, med egene tanker og følelser kan gjøre selv den lykkeligste personen deprimert. Det funket vertfall ikke med min selvfølelse og sitte inne i 7 mnd med bekkenløsning, alle negative tanker ble liksom forsterket. Om ett Års tid er jeg nok der du er nÅ, ( altsÅ, flytte til mannens hjemmsted) og vet selv at jeg mÅ ta meg i skinnet, komme meg ut og fÅ kontakt med folk:)

Skrevet

Enig med det hun siste skrev.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...