Gå til innhold

Dere som er 50% uføre.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva sykdom har dere? ( valgfritt svar), men jeg lurer på hvilke tiltak måtte du igjennom av utdanning, jobb før du fikk fastslått at du hadde nedsatt arbeidskraft eller hva de kaller det på minst 50%??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke ufør enda, men til nå har jeg vært igjennom:

medisinsk behandling, inkl ventelistetid

1 år videreutdanning på deltid

1 og et halvt år i tiltak i varierende arbeidsmengde ( "trapp opp til du går på en smell").

skriving av logg hver uke i 2,5 år

møter, møter, møter,

legetimer

osv, osv osv

Jeg er 6,5 år ute i prosessen nå, og skal sende uføresøknaden straks.

Skrevet

Huff, er det så tidkrevende?? Hi

Skrevet

For å få varig må de bevises at du aldri kommer til å bli bedre, og at du aldri vil kunne fungere i noen som helst jobb, så det er tidkrevende ja.

Du må gjennom allverdens tester, kurs, praksis, arbeidstrening osv for å sjekke restarbeidsevne i alle mulige yrker. Så må du ha utvidet legeattest fra minst en spesialist som dokumenterer at du aldri vil kunne jobbe fullt igjen. Er ikke gjort på et år ;)

Jeg er ikke ufør, og håper jeg aldri blir det, men jeg har vært på arbeidsavklaringspenger en stund. Jeg fikk en kraftig lungebetennelse, ble lagt inn på sykehuset, intravenøs antibiotika osv, men jeg ble aldri 100% bra. Jeg fikk den typen ME man som er innfeksjonsutløst. Er 3,5 år siden jeg hadde den lungebetennelsen og jeg jobber nå 40% og har aap ved siden av.

Målet mitt er å komme meg ut i full jobb igjen, legen min tror det skal være mulig, men prøver også å forberede meg på at jeg kanskje aldri vil klare det. Nav har vært kjempegreie hele tiden, de er hjelpsomme og respektfulle, men ufør er helt uaktuelt så lenge det er en mulighet for at jeg kan bli frisk en gang. Så jeg kommer til å gå på aap en god stund til...

Skrevet

Hva gjør man imens da? Hvor lenge kan man gå på aap?

(ikke hi)

Skrevet

Man får gjerne aap for 1 år av gangen, og tilsammen maks 4 år. Men det er grunnregelen, de fleste får aap lenger enn 4 år om man ikke har blitt frisk, kriteriet da er at du er under utredning, behandling, i en prosess for å finne arbeidsevnen, utprøving i div yrker e.l.

Man kan ikke "sitte på rumpa" å få aap, man må lage en oppfølgingsplan sammen med saksbehandleren på nav og behandlende lege og jobbe mot å bli frisk og komme i jobb igjen.

Skrevet

Har også hørt om noen som blir midlertidig ufør, hva er forskjellen på det og aap?

(beklager at jeg blander meg i tråden din)

Gjest overlord
Skrevet
Har også hørt om noen som blir midlertidig ufør, hva er forskjellen på det og aap? (beklager at jeg blander meg i tråden din)

Midlertidig uførestønad er en av stønadene som ble avløst av AAP, og eksisterer altså ikke lengre.

Skrevet

Jeg var midl.uføre i 3-4 år før jeg automatisk gikk over til aap. Det er ingenting som heter midl.uføre lengre. Alt heter aap nå.

Skrevet

Aha takk for oppklaring :D Får vel informasjon etterhvert når jeg nå er på vei inn den veien :)

Skrevet
Aha takk for oppklaring :D Får vel informasjon etterhvert når jeg nå er på vei inn den veien :)

å ja, tror meg.., en ting får du iallefall høre ofte og det er : NAV sine regler:P HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...