Anonym bruker Skrevet 26. juni 2012 #1 Skrevet 26. juni 2012 Noen som har en god oppskrift de kan dele med meg? Er nybegynner med leirgryten og gleder meg stort til å smake helstekt kylling.
Grynet:) Skrevet 26. juni 2012 #2 Skrevet 26. juni 2012 Leirgryte er storfavoritt her i huset! Husk å legge gryten i vann en stund først. Vi begynte med denne oppskriften av Ingrid Espelid, fra boka "godt av kylling": Kylling og poteter i leirgryte 4porsjoner: 1kylling (ca 1kg) 8 - 10 poteter 1 1/2 ts salt 1/4 ts pepper 1dl finhakket persille 1stor purre 1/2 dl vann Del kyllingen i 4 eller 6 stykker Legg gryte og lokk i bløt i rikelig kaldt vann i 20 min Skrell potetene og kutt i skiver (jeg liker skallet på..) Vask purren og kutt i tynne strimler Ta opp gryten, legg potet og purre lagvis
Grynet:) Skrevet 26. juni 2012 #4 Skrevet 26. juni 2012 Persille med i lagene m grønnsaker. Dryss også med salt og pepper Gni kyllingstykkene med resten av saltet og pepperet, og legg dem på toppen i gryten. Hell på vannet Legg på lokket, og sett gryten på nederste rille i KALD stekeovn. (genialt!) Sett ovnen på 200 grader, og la stå i 1 - 1,5 time. Ta ut og kjenn om kylling og potet er ferdig. Om du ønsker litt bruning av skinn, stek 5 -10 min uten lokk til slutt. Serveres fra gryten, gjerne med salat og brød til.
Grynet:) Skrevet 26. juni 2012 #5 Skrevet 26. juni 2012 Dette er en grunnoppskrift. Her i huset har vi eksperimentert med både vanlig løk, søtpotet og fennikel som grønnsaker. Hele fedd hvitløk i skall drysset på toppen er snadder! Kuttet chili setter en ekstra spiss på gryten Litt kyllingfond setter ekstra smak Og ikke minst: gnir du en blanding av krydder, salt og smør både oppå og under skinnet på kyllingen blir det enda bedre.. Fersk timian og maldonsalt er helt konge i en slik blanding. Jeg må ha noe å ete!!!
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2012 #6 Skrevet 26. juni 2012 Tusen takk!!!! Jeg vet jeg er nybegynner, men har unger som elsket hvitlök så hopper nok rett på den oppskriften! Men ( og nå kan det godt hende at jeg er litt treg) hvordan gnir jeg noe under skinnet på en rå kylling?
Grynet:) Skrevet 26. juni 2012 #7 Skrevet 26. juni 2012 Bare hyggelig Når du deler den i biter er det bare å lirke opp skinnet forsiktig fra snittflaten/kanten, om du skjønner. Alle må jo prøve noe for første gang på et tidspunkt, det var det vi gjorde.. Den greieste måten å partere en kylling på er å kutte den i to halve slik de gjør i butikken, så dra låret ut til siden, og kutte på det smaleste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå