Gå til innhold

Flere som dyrker grønnsaker i vinduskarmen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er bare en liten skrytetråd!

Gresskarplantene ( sådd fra frø etter halloweengresskaret fra ifjor ) er nå 30 cm høye og har masse blomsterknopper :-)

Eplefrøene er nå 10-12 cm høye og har 4-5 par med blader !

Kiwifrøene har endelig begynt å spire en liten rot, så satte dem i jord i dag.

Lilla gulerøtter i melkekartonger vokser sakte men sikkert!

Har pærefrø i kjøleskapet som straks spirer, da skal de i jorden.

Alt dette i vinduskarmen i stua :-)

Kanskje ikke så interessant for andre enn meg selv, men det er i allefall en morsom ting for barna, å ta ut frø fra frukten de spiser, og se at det vokser opp en (stor) plante fra det lille frøet!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åå, så artig! Har lyst til å prøve selv og kanskje utvide med grønnsakshage ute etterhvert. Men føler meg litt "grønn" :P

Skrevet

Så stilig! Jeg har ikke sådd noe selv i år, men har store planer for neste sommer(da overtar jeg en liten kjøkkenhage, samt at jeg forhåpentligvis er ferdig med en del oppussing her hjemme som gjør at jeg kan beplante vinterhagen min:-) mat og jord, der du bor;)

Skrevet

Det er morsomt, men når det gjelder eple og pærer skal det mye til at du får et tre som bærer skikklige frukter. Når du frøformerer dem ender du nesten bestandig opp med "villepler" eller "villpærer" som er både små og smakløse.

Skrevet
Det er morsomt, men når det gjelder eple og pærer skal det mye til at du får et tre som bærer skikklige frukter. Når du frøformerer dem ender du nesten bestandig opp med "villepler" eller "villpærer" som er både små og smakløse.

Jada,det er jeg klar over - men allikevel ville det være en skikkelig stolthet å ha et epletre man har fått til fra et lite frø...

Skrevet
ÅÅ, sÅ artig! Har lyst til Å prøve selv og kanskje utvide med grønnsakshage ute etterhvert. Men føler meg litt "grønn" :P

Jeg fikk masse tipsog lærdom fra Youtube! spire/ spiring pÅ engelsk heter germinate/germination..

Gresskarfrøene puttet jeg rett i smÅ potter, de beg Å spire etter en uke.

Eple og pærefrø (fra "butikkfrukt") er enkelt: fukt et par akrk med tørkerull, klem utvannet sÅ papiret bare er fuktig. Legg et par frø pÅ papiret, brett, og brett igjen, la det være helt flatt. Leg det i en ziplockpose og klemut all luft før du lukker posen.

Legg posen i grønnsaksskuffen i kjøleskapet, og sjekk etter 3-4 uker, da bør det ha kommet ca 1cm lange spirer (røtter). Plant i en liten potte med roten ned, sÅ kommer planten etterhvert! Jorden mÅ alltid holdes fuktig, ikke søkkvÅt. :-)

Skrevet

Nå ble jeg ordentlig inspirert! :) Dette må prøves..!

Hvordan gjorde du det med kiwifrøene? Har noen Kiwi og litt pærer liggende.. Mon om ikke jeg skal kjøpe noen druer med steiner også.. Gøy!! :)

Skrevet
Nå ble jeg ordentlig inspirert! :) Dette må prøves..! Hvordan gjorde du det med kiwifrøene? Har noen Kiwi og litt pærer liggende.. Mon om ikke jeg skal kjøpe noen druer med steiner også.. Gøy!! :)

Hehe, kiwifrøene er litt av en tålmodighetsprøve å få ut. For at de skal spire, må de være helt uten fruktkjøtt. Jeg tok ut en dæsj med skje, moste den forsiktig mellom kjøkkenpapir. Du kan skylle dem i litt vann, da detter en del av fruktkjøttet av. Ellers er det bare å fortsette å trykke ned forsiktig mellom kjøkkenpapir, og tørke dem av så godt man kan. Så lot jeg dem ligge på et tørt papir, og ventet noen timer til de var tørre ( vet ikke om det er nødvendig ).

Så er det fuktig tørkepapir-metoden igjen som nevnt over, men disse la jeg oppi en liten plastboks med lokk, og satte i stua.

Hvis papiret begynner å få litt muggflekker, er det bare å skifte det ut.

Hadde neste git dem opp, men idag, etter ca 3 uker, hadde noen begynt å spire!

Sådde dem med spiren ned (rota), og bare såvidt litt jord over - så får vi se! frøene og rotspiren er jo så bittesmå, at jeg brukte pinsett for å få dem i jorda for ikke å skade dem (følte meg skikkelig nerd)

Druer vet jeg ikke hvordam man spirer, men søk etter "how to grow grapes from seed" på youtube, så funner du sikkert noe.

Det er kult å så frø, men man må være tålmodig, det er ikke gjort i en fei!

Lykke il :)

Skrevet
Nå ble jeg ordentlig inspirert! :) Dette må prøves..! Hvordan gjorde du det med kiwifrøene? Har noen Kiwi og litt pærer liggende.. Mon om ikke jeg skal kjøpe noen druer med steiner også.. Gøy!! :)
Hehe, kiwifrøene er litt av en tålmodighetsprøve å få ut. For at de skal spire, må de være helt uten fruktkjøtt. Jeg tok ut en dæsj med skje, moste den forsiktig mellom kjøkkenpapir. Du kan skylle dem i litt vann, da detter en del av fruktkjøttet av. Ellers er det bare å fortsette å trykke ned forsiktig mellom kjøkkenpapir, og tørke dem av så godt man kan. Så lot jeg dem ligge på et tørt papir, og ventet noen timer til de var tørre ( vet ikke om det er nødvendig ). Så er det fuktig tørkepapir-metoden igjen som nevnt over, men disse la jeg oppi en liten plastboks med lokk, og satte i stua. Hvis papiret begynner å få litt muggflekker, er det bare å skifte det ut. Hadde neste git dem opp, men idag, etter ca 3 uker, hadde noen begynt å spire! Sådde dem med spiren ned (rota), og bare såvidt litt jord over - så får vi se! frøene og rotspiren er jo så bittesmå, at jeg brukte pinsett for å få dem i jorda for ikke å skade dem (følte meg skikkelig nerd) Druer vet jeg ikke hvordam man spirer, men søk etter "how to grow grapes from seed" på youtube, så funner du sikkert noe. Det er kult å så frø, men man må være tålmodig, det er ikke gjort i en fei! Lykke il :)

Lykke til, skulle det selvsagt være

Skrevet

Husk at du selv må bestøve plomstene på gresskarplantene. hannplanter og hun planter. Hvis ikke får du ikke frukt.

Skrevet

Da skal jeg prøve! Har en treåring her hjemme som sikkert synes det er superartig.. :) Får bare prøve å "glemme" frøene i kjøleskapet en liten stund så ikke tålmodighetsprøven blir alt for stor.. Kan se for meg at han mister interessen om vi skal inn og se hver dag i tre uker før vi ser noen spirer.

Takk for inspirasjon! :)

Skrevet
Husk at du selv må bestøve plomstene på gresskarplantene. hannplanter og hun planter. Hvis ikke får du ikke frukt.

Takk for info! Jeg var nemlig usikker på om de måtte polineres - proffene gjør det visst med en myk malepensel, så det skal jeg også prøve!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...