Gå til innhold

Greie sjefen :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kollega har 70% stilling og er 4 mnd gravid.Nå har sjefen gitt henne 100% frem til perm, så hun skal få tjent opp mest mulig penger til permisjonen.

Han er mann i 40-årene og de fleste ansatte er kvinner mellom 20 og 35.

Er forresten 4 til + ett par i perm. En fikk jobb selv om hun var 5 mnd på veg da hun ble ansatt og snart skal i perm.

Han kan komme med ganske kjønnsdiskriminerende fleiper og uttalelser, men når det kommer til handling, er han real.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Liker!

Jeg fikk lønnsøkning forrige gang jeg var gravid, med tilbakevirkende kraft så jeg skulle få full opptjening:)

Skrevet

Jeg er ikke sikker på at jeg liker det så godt hvis det ikke er reelt at hun skal jobbe mer. Det blir jo en avansert form for trygdesvindel hvis hele poenget er at hun skal få mest mulig fra staten. Om hun derimot ønsker å jobbe fullt er det selvfølgelig bare fint.

Skrevet
Jeg er ikke sikker på at jeg liker det så godt hvis det ikke er reelt at hun skal jobbe mer. Det blir jo en avansert form for trygdesvindel hvis hele poenget er at hun skal få mest mulig fra staten. Om hun derimot ønsker å jobbe fullt er det selvfølgelig bare fint.

Hvordan får du tanker om trygdesvindel??? Tror ikke du helt forstår hvodan det funker...

Selvsagt er det reelt. Klart hun ønsker det og hun jobber fullt nå. Hun fikk tillegg i stillingen sin fordi en annen gikk ut i perm. Er faktisk ansatt i det offentlige og hun får opp beregningsgrunnlaget for foreldrepengene. Dette er det ikke mulig å jukse med. Siden det er offentlig, får hun sin lønn fra arbeidsgiver og arbeidsgiver får refundert fra trygdekontoret.

Ville bare holde frem en sjef som ikke diskriminerer gravide, men ivaretar og optimaliserer. I omsorgsyrker er det flust av småbrøkstillinger som gir lite foreldrepenger, men her er det en som tenker den ansattes beste...

HI

Skrevet

Ååååå, hvor finner man disse sjefene? Ønsket selv en slik ordning, men fikk redusert arbeidsmengde etter at jeg fortalte at jeg var gravid - og jeg har kvinnelig sjef! Jobber ved siden av studiene, og vurderte å legge meg i selen og jobbe ekstra mye før fødselen. Men det ble jo ikke aktue lt.

Skrevet
Hvordan får du tanker om trygdesvindel??? Tror ikke du helt forstår hvodan det funker... Selvsagt er det reelt. Klart hun ønsker det og hun jobber fullt nå. Hun fikk tillegg i stillingen sin fordi en annen gikk ut i perm. Er faktisk ansatt i det offentlige og hun får opp beregningsgrunnlaget for foreldrepengene. Dette er det ikke mulig å jukse med. Siden det er offentlig, får hun sin lønn fra arbeidsgiver og arbeidsgiver får refundert fra trygdekontoret. Ville bare holde frem en sjef som ikke diskriminerer gravide, men ivaretar og optimaliserer. I omsorgsyrker er det flust av småbrøkstillinger som gir lite foreldrepenger, men her er det en som tenker den ansattes beste... HI

Har et eksempel her der sjefen og den annsatte ble enige om at hun skulle opp fra halv til full stilling, men at da måtte hun sørge for å bli sykmeldt 50% så fort som mulig og om det ikke gikk ta ulønnet permisjon 50%. Det hadde jeg ikke sansen for.

En sjef som sørger for at de som ønsker å jobbe fulltid får det er jo bra. Det var bare denne hendelsen jeg tenkte på. Jeg skrev jo også at det var bare fint hvis det var reelt.

Skrevet
Hvordan får du tanker om trygdesvindel??? Tror ikke du helt forstår hvodan det funker... Selvsagt er det reelt. Klart hun ønsker det og hun jobber fullt nå. Hun fikk tillegg i stillingen sin fordi en annen gikk ut i perm. Er faktisk ansatt i det offentlige og hun får opp beregningsgrunnlaget for foreldrepengene. Dette er det ikke mulig å jukse med. Siden det er offentlig, får hun sin lønn fra arbeidsgiver og arbeidsgiver får refundert fra trygdekontoret. Ville bare holde frem en sjef som ikke diskriminerer gravide, men ivaretar og optimaliserer. I omsorgsyrker er det flust av småbrøkstillinger som gir lite foreldrepenger, men her er det en som tenker den ansattes beste... HI
Har et eksempel her der sjefen og den annsatte ble enige om at hun skulle opp fra halv til full stilling, men at da måtte hun sørge for å bli sykmeldt 50% så fort som mulig og om det ikke gikk ta ulønnet permisjon 50%. Det hadde jeg ikke sansen for. En sjef som sørger for at de som ønsker å jobbe fulltid får det er jo bra. Det var bare denne hendelsen jeg tenkte på. Jeg skrev jo også at det var bare fint hvis det var reelt.

Ikke sånn her. Min kollega er ikke sykmeldt; ingen sånne avtaler. Det kan bare høre det private til.

HI

Skrevet

En sånn sjef har jeg også- trenger man fri får man det, aldri klaging om man er syk, forsikringer om at det går helt bra om man er sykmeldt og at man bare må ta den tiden man trenger.

Og da jeg uttrykte min bekymring for hva som vil skje nå som jeg er gravid igjen (og dermed ikke kan garantere min fremtidige helsetilstand etc) og min kollega dessuten skal slutte, så sa han bare at det ikke var mitt problem, og at jeg ikke måtte tenke på det.

Han var tvert imot veldig opptatt av at jeg må sørge for å få all hvile jeg kan og ta all fri jeg måtte trenge, siden han vet jeg har mistet så mange ganger.

Og min sjef er en mann på 37. :) En aldeles herlig fyr på alle måter, som jeg er fryktelig glad i. :)

Men nå har han mindre barn selv også, så han vet jo hvordan ting kan være.

Skrevet

Jeg har og verdens beste sjef :) Når jeg ble sykemeldt ble hun sur på meg fordi jeg hadde dårlig samvittighet, hehe :)

Trenger jeg fri en dag får jeg det. Får også lov å dra til frisøren i arbeidstiden, men da selvsagt uten lønn.

Skrevet

Man tjener seg ikke OPP foreldrepenger slik som feriepenger. Dersom man går opp til 100% stilling 4 uker før fødselsperm får man foreldrepenger ut fra 100% stillings lønn, går man ned til 50% stilling 4 uker før fødselsperm får man foreldrepenger som tilsvarer sin 50% stillings lønn. NB: NAV tar teoretisk utgangspunkt i og beregner som om det er en reell stillingsprosentendring som varer fra før fødsel- gjennom permisjonen- og fortsetter etter permisjonen.

Pengene man får i foreldrepermisjon er ment å erstatte reelt inntektstap- med andre ord: KUN det du hadde hatt i inntekt dersom du ikke var i permisjon!

Dersom det er slik at 100% stillingen KUN er frem til fødselspermisjon starter, og at hun etter dette står oppført som ansatt med 70% stilling som er i permisjon, så vil hun egentlig ikke ha krav på mer foreldrepenger enn som ved 70% stilling i permisjonstiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...