Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #1 Skrevet 25. juni 2012 Jeg var ferdig studert i mai i fjor, og fikk med en gang et årsvikariat. Jeg og mannen har ønsket oss barn i årevis, men ville vente til jeg var ferdig med lang utdannelse. Ble gravide i høst og har termin i august. Jeg har altså jobbet i dette årsvikariatet fra 01. juni i fjor, til 01 juni i år. - da gikk det ut. Og siden jeg er ganske så høygravid har jeg ikke søkt om forlengelse. Det eneste jeg har gjort er å ta noen ekstravakter nå i juni. Jeg gikk da ut i fra at dette var greit ift. foreldrepenger, fordi vi hadde fått beskjed fra nav om at jeg bare måtte jobbe 6 av de siste 10 mnd før fødsel. (Jeg har da jobbet 100% i 11 mnd og ca. 40 % (ekstravaktene) den siste mnd) Så får jeg nå beskjed fra nav om at foreldrepenger regnes i fra det du har når du går ut, altså de 4 siste ukene. Hva du har gjort resten av året teller ikke. Hun sa riktignok at de sammenligner med de tre siste kalenderårene. 2009 - jeg var fulltidsstudent og jobbet ikke. 2010 - jeg var fulltidsstudent og jobbet ikke. 2011 - jeg var student frem til juni og har dermed bare jobbet halve året.) Med andre ord ikke representativt. Jeg får med andre ord utebtalt 40% lønn (det jeg har jobbet de siste fire ukene) Er det bare meg eller høres dette veldig urettferdig ut? Hva om jeg hadde jobbet 300% stilling de fire siste ukene da? Hadde jeg fått det da? Høres rart ut. Jeg håper dama jeg snakka med var feilinformert.....
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #2 Skrevet 25. juni 2012 Jeg kan ikke tro at hun har rett, det har hvertfall aldri jeg hørt! Kravet er jo som du sier at man har jobbet 6 av de 10 siste månedene før fødselen. Jeg ville absolutt sjekket med noen andre
Gjest lillemor og lillefrøken Skrevet 25. juni 2012 #3 Skrevet 25. juni 2012 Du vet at du kan ta ut permisjonen før enn de siste tre ukene før termin? Ville undersøkt ang det, hvis det er sant det du har fått opplyst om grunnlaget for foreldrepengene (trodde helt ærlig at det var enten siste 4 uker som var grunnlaget, eller et annet representativt tidspunkt i løpet av de siste månedene)
Rivjernet Skrevet 25. juni 2012 #4 Skrevet 25. juni 2012 Dette stemmer ikke. Har akkurat fått innviglet foreldrepenger selv etter å ha jobbet i et vikariat. Etter å ha hørt flere "NAV"-historier kan det virke som om at mange av saksbehandlerene svarer i hytt og pine, uten å bry seg om reglene. Jeg ville garantert klaget på dette vedtaket!
Aleteia Skrevet 25. juni 2012 #5 Skrevet 25. juni 2012 Nav tar utgangspunkt i lønna di når du går ut i permisjon, dersom du ikke er fast ansatt/ har fast lønn, gjør de en beregning basert på de siste tre år. Høres ut som om du har kommet veldig dårlig ut av det! Hadde du fortsatt vært i vikariatet ville du jo fått full lønn! Jeg ville prøvd å klage, grunnen til at du ikke har kunnet fortsette i vikariatet er jo at du er gravid, og dette skal NAV ta hensyn til. Sjekk reglene nøye og prøv å klage!
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #6 Skrevet 25. juni 2012 Du vet at du kan ta ut permisjonen før enn de siste tre ukene før termin? Ville undersøkt ang det, hvis det er sant det du har fått opplyst om grunnlaget for foreldrepengene (trodde helt ærlig at det var enten siste 4 uker som var grunnlaget, eller et annet representativt tidspunkt i løpet av de siste månedene) Ja, det sa hun damen også. Men jeg har altså termin 01. aug og skulle etter planen ta ut perm fra 13. juli. Si at jeg hadde flyttet stratdatoen til 01.juni da, slik at jeg fortsatt hadde 100% når jeg gikk ut i perm, ville det da ikke blitt et problem at jeg allerede har jobbet ganske mange ekstravakter i juni? Om du forstår hva jeg mener? (Og så er det jo selvsagt dumt å miste over en mnd. sammen med babyen i perm)
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #7 Skrevet 25. juni 2012 Dette stemmer ikke. Har akkurat fått innviglet foreldrepenger selv etter å ha jobbet i et vikariat. Etter å ha hørt flere "NAV"-historier kan det virke som om at mange av saksbehandlerene svarer i hytt og pine, uten å bry seg om reglene. Jeg ville garantert klaget på dette vedtaket! Jeg har ikke fått noe vedtak på det, venter ennå på at de skal behandle søknaden. Jeg bare ringte dem for å spørre om noe ift. skjemautfyllingen, og da fikk jeg beskjed om dette. Håper håper at hun jeg snakket med tar feil. Ble ganske fortvilet her... 40% lønn er ganske lite.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå