Gå til innhold

Fosterdiagnostikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 41 år. Vi funderer veldig på om vi skal gå for ett barn til, men er litt skeptisk til alderen min da det både er større sjanse for komplikasjoner og større sjanse for at det kan være noe med barnet. Jeg er veldig for fosterdiagnostikk og er veldig klar på at om barnet feks hadde uutviklet/manglende hjerne ( anencefalus) eller trisomi 13 eller 18 vet jeg at jeg hadde ønsket å avslutte svangerskapet. Er litt mer i tvil når det gjelder trisomi 21. Har møtt endel mongoloide gjennom jobben min og de har jo så utrolig forskjellig funksjonsnivå. Men det finner man jo ikke ut før barnet er født. Hva mener dere om fosterdiagnostikk og hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde jeg vært over 40 hadde jeg gått for fosterdiagnostikk. Men det er jo min mening, og jeg er glad for at det finnes et slikt tilbud. Gjør det som føles rett for dere. :)

Skrevet

Tenker som deg, jeg er "bare" 38, blir 39, men har tatt duotest, blodprøve og UL for sjekke nakkefold m.m. Oddsen min kom bedre ut enn ved bruk av alder.

Jeg tenker også som deg mht til downs, men siden jeg er alene tar jeg ikke sjans på det store ansvaret med et handikappet barn, hadde nok tenkt annerledes i ett forhold!

Dersom duotesten tilsier at du øker din risiko, kan du gå videre med mer testing av fostervann og så morkake. Jeg stoppet med duotest siden tallene var bra!

Jeg synes det er bra vi har mulighet til teste, om ikke annet så for være forberedt, føre-var!

Men må jo først bli gravid før problematikken tar deg helt :)

Skrevet

Tenker som deg, jeg er "bare" 38, blir 39, men har tatt duotest, blodprøve og UL for sjekke nakkefold m.m. Oddsen min kom bedre ut enn ved bruk av alder.

Jeg tenker også som deg mht til downs, men siden jeg er alene tar jeg ikke sjans på det store ansvaret med et handikappet barn, hadde nok tenkt annerledes i ett forhold!

Dersom duotesten tilsier at du øker din risiko, kan du gå videre med mer testing av fostervann og så morkake. Jeg stoppet med duotest siden tallene var bra!

Jeg synes det er bra vi har mulighet til teste, om ikke annet så for være forberedt, føre-var!

Men må jo først bli gravid før problematikken tar deg helt :)

Skrevet

Jeg har fått 3 friske,flotte barn etter fylte 39, siste som 44, og valgte bort fosterdiagnostikk. Det var det riktige for oss. Svangerskapene var like ukompliserte som da jeg var 25:)

Gjest Heartbroken
Skrevet

Jeg er 40 år og har valgt å ta duotest. Det mange ikke tenker på, er at Downs er den 'mildeste' formen for kromosomfeil og de andre er ikke forenelige med liv.

Jeg har bært frem et barn som ikke kunne leve utenfor livmoren og jeg uner ingen smerten det er å bære et etterlengtet og elsket barn til graven!

De barna man ser 'offentlig' som har Downs er ofte svært velfungerende og friske, men vi har selv en svært hjertesyk og lite fungerende person med Downs i nær familie og ser hvordan det sliter på hele familien i tillegg til at h*n ikke har det særlig bra selv. Moren til denne personen rådet meg til å ta imot tilbud om duotest. Det var svært sterkt å høre og gjorde at jeg ble helt sikker på at det var det rette for oss.

Skrevet

Jeg kommer definitivt til å teste og definitivt ta abort om det er noe feil. Har ingen problemer med det! Litt kynisk jeg, kanskje. Men det er rett for meg.

Skrevet

Skal gjennom første fase av duotesten i morgen. Er 39 og for

oss som familie så er det det eneste rette.

Har tatt abort tidligere pga masse feil med fosteret og angrer ikke det valget. Men var ingen lett avgjørelse uansett.

Skrevet

Så godt at det er flere som tenker som meg. Men, nei, det er ingen enkel avgjørelse. Men må man jo tenke på hva ett multihandikappet barn gjør med resten av familien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...