Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #1 Skrevet 25. juni 2012 De nevnte det på Tangerudbakken. Ble litt nysgjerrig
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #2 Skrevet 25. juni 2012 Da må du lære deg om fiendeskapen mellom USA og Sovjet - kapitalismen versus kommunismen etter 2.VK og gjennom hele den kalde krigen. For å si det enkelt og greit: Cuba og Sovjet var bestiser - USA var ikke bestis med de som var kommunister.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #3 Skrevet 25. juni 2012 Er ikke det fordi det var kommunisme der, og folk ble "tvunget" til å gjøre ting de ikke ville (dele hjemmet deres med 12 andre feks, eller jobbe i åkeren, eller lære å lese...). De som bodde der fikk så og si ikke noe valgmuigheter, ikke alle fikk reise ut av landet en gang, man måtte søke og ikke alle fikk svar eller ja. Og alle hadde rasjoneringskort istedefor penger. Korrupsjon var nok utberedt. Mange flyktet fordi det var eneste mulighet til å forlate landet, og dro over i flåter osv, men døde på veien. Lederen bestemte alt, og var "gud", og fikk alle godene. Folket måtte bare gjøre som de fikk beskjed om, mens de levde i "fattigdom" og grusomheter.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #4 Skrevet 25. juni 2012 Cuba ble ikke lenger usas lekegrind, slik det hadde vært før Castro, og amerikanere som begikk lovbrudd ble straffeforfulgt noe de ikke hadde blitt tidligere
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #5 Skrevet 25. juni 2012 etter castro kom til makten så begynte han med nasjonalisering av jordbruk noe som ikke usa likte, de begynte også å nasjonaliserer amerikansk eide firmaer. USA fikk ikke de samme økonomiske fordelene på Cuba lenger og jo mer Castro nasjonaliserte jo mer økte handelrestriksjonene. Det begynte med at USA ikke ville handle sukker fra Cuba som var Cubas største eksportartikkel og USA ville ikke selge olje til Cuba. Så var det ett skip som eksploderte i Havanna og drepte ca 70 stk, dette skyldte Cuba på USA. USA prøvde å velte Castro opp til flere ganger, men Grisebukta klarte ikke USA og ta. Cuba nasjonaliserte alle amerikansk eide eiendommer og da var blokaden total, det var i 1960. De trappet blokaden enda mer opp på 90 tallet da de forbød utenlandske datterselskaper som var amerikansk eide fikk ikke lov å handle med USA, de gjorde også slik at amerikanere ikke fikk lov å reise til Cuba.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #6 Skrevet 25. juni 2012 Kriminelle (Castro) tok over Cuba og innførte et totalitært diktatur, som verdenssamfunnet selvsagt må boikotte. De lot også totalitære Sovjet bruke Cuba som base for planlagte angrep mot USA.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #7 Skrevet 25. juni 2012 Kriminelle (Castro) tok over Cuba og innførte et totalitært diktatur, som verdenssamfunnet selvsagt må boikotte. De lot også totalitære Sovjet bruke Cuba som base for planlagte angrep mot USA. Har du vært på Cuba? Selv om det er kommunistisk der så skjønner jeg hvorfor det ikke er så mye motstand spesielt fra de eldre. Castro har gjort så mye for landet...har ett helt fantastisk helsevesen bra skoler osv. Det er de meg som er imot Castro...eller de er ikke imot han men de håper han forsvinner så eventuelt blokaden kan forsvinne. Grunnen til de har det så fattig der er at de fleste store firmaene er amerikanske eller amerikanske datterselskaper. Mange unge har tatovert che guevara på kroppen og de elsker jo han...men han hjalp jo fidel til makten. Cuba er ett fantastisk land må jeg bare si...
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #8 Skrevet 25. juni 2012 Kriminelle (Castro) tok over Cuba og innførte et totalitært diktatur, som verdenssamfunnet selvsagt må boikotte. De lot også totalitære Sovjet bruke Cuba som base for planlagte angrep mot USA. Har du vært på Cuba? Selv om det er kommunistisk der så skjønner jeg hvorfor det ikke er så mye motstand spesielt fra de eldre. Castro har gjort så mye for landet...har ett helt fantastisk helsevesen bra skoler osv. Det er de meg som er imot Castro...eller de er ikke imot han men de håper han forsvinner så eventuelt blokaden kan forsvinne. Grunnen til de har det så fattig der er at de fleste store firmaene er amerikanske eller amerikanske datterselskaper. Mange unge har tatovert che guevara på kroppen og de elsker jo han...men han hjalp jo fidel til makten. Cuba er ett fantastisk land må jeg bare si... Ja, Hitler hadde også et fantastisk helsevesen, kollektivtransport, motorveier, you name it. Tror du alle de politiske fangene som blir torturert i Castros fengsel, eller millionene av flyktninger, har noe særlig glede av Castros helsevesen som ikke er noe bedre enn et hvilket som helst helsevesen i Europa? At et land har et ok helsevesen skulle bare mangle i 2012 og er INGEN unnskyldning for diktatur og brudd på menneskerettighetene.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #9 Skrevet 25. juni 2012 Prøver meg på en nøytral forklaring, siden jeg oppfatter at det er det du spør etter. Cuba var en spansk koloni til 1898, da ble øya overtatt av USA etter at de vant en krig mot Spania. I 1902 ble Cuba en uavhengig republikk, mot et løfte om spesialtillatelser for amerikansk næringsliv. I 1959 tok kommunistpartiet makten i et kupp, og i 1960 ble amerikansk eiendom overtatt av staten. Da mente USA at avtalen fra 1902 var brutt, og reduserte importen fra Cuba betydelig. Sovjetunionen økte dermed sin Cuba-import, og to år senere gikk Cuba inn i en formell, politisk allianse med Sovjetunionen. Da la USA ned fullstendig handelsforbud med kubanske bedrifter. Slik har det vært siden. Cuba har for øvrig vært styrt av udemokratiske kjipinger helt siden 1492.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå