Gå til innhold

Dere som har peiling på kosthold og kalorier....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bestemt meg for at nok får være nok; nå må jeg ta grep omkring matvanene mine! Eller DRITTvanene mine, rettere sagt. For det er all dritten jeg jevnlig dytter i meg, jeg ønsker å få bukt med! Hvorfor? Først og fremst for å gå ned i vekt (og ikke minst; unngå å gå mer OPP i vekt!) Men også fordi jeg ønsker en sunnere og mer velfungerende kropp - også innvendig!

Problemet er bare at jeg egentlig ikke har peiling på hvordan jeg skal gjøre dette! Joda - selvsagt skjønner jeg at jeg skal slutte å spise godteri, chips, drikke brus, kaffedrikker osv. Og det har jeg da også gjort. Men så var det den vanlige maten da...hvordan gjøres DEN biten liksom? Hva er NOK? Hvordan vite at det jeg spiser er bra nok, både mengdemessig, energiinnholdsmessig og varisjonsmessig? Jeg har INGEN planer om å kjøre en ekstrem livsendrende diett. "Alt" er lov - men med måte! :-)

Skriver opp det jeg har spist og drukket idag, - så kan kanskje noen her gi en vurdering på hvordan dette ser ut?

Frokost: Et knekkebrød med skinke + vann og eplejuice

Lunsj: Et grovt rundstykke med gulost + vann og svart kaffe.

Middag: 1/2 kompe med sukker og smør + melk

Mellommåltid: En Yt + vann

Kveldsmat: Ca 10 biter sushi (nigiri) + vann

Min egen vurdering er at jeg har spist/drukket for lite grønnsaker - er et lite stykke opp til "5 om dagen" her. Men ellers...???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen ringer paprika, tomat og agurk på toppen av pålegget gir deg ekstra vitaminer. En enkel salat gir også mye vitaminer..

Tror godt du kunne spise litt mer, legg inn et mellommåltid eller to med f.eks en neve nøtter, litt frukt, en gulerot e.l.

Skrevet

Melk er i mine øyne unødig å drikke for voksne mennesker. Også inneholder det sukker...

Eplejus er greit i små mengder. Helst ikke mer enn et gl. om dagen:)

Karbohydrater bør man kutte drastisk ned på om man vil ned i vekt.. Grove knekkebrød er ok i små mengder, men brød bør man kutte ut iallefall.

Kompe, hva er det? sukker og smør er IKKE sunt.

Altfor lite frukt/grønt og for mye raske KH etter min mening.

Skrevet

I utgangspunktet ikke så galt om du skal ned i vekt, men som du sier alt for lite grønnsaker.

Begrens juicen til ca 1,5 dl eller et lite glass om dagen. Ikke smør eller noe annet under skinke/ost.

Velg skummet melk.

Jeg synes generelt det høres ut som om du spiser mye om kelden, men det er mulig du spiser middag veldig tidlig.

Hvis jeg var deg ville jeg også lest på noen slankesider og funnet middager som metter mer og gir mer nyttige næringsstoffer enn kompe med sukker og smør. Det er en kaloribombe med lavt innhold av nyttige stoffer.

Skrevet

Du har for mange kcal sent på dagen og for lite tidlig på dagen (da vi trenger mest energi), spis mer frokost, et knekkebrød er ingen ting :)

Kutt ut smør, fete sauser, juice (max 1 glass om dag) og Hvilken YT var det? God morgen? isåfall, kutt det ut, drikk ekstra lett, eller lettmelk.

Ellers så kommer du langt med sunn fornuft, Det handler ikke om hva du spiser, men hvor mye du spiser :)

Skrevet

Jeg kuttet ikke ut karbohydrater eller noe da jeg slanket meg. Trente og spiste normalt men i små mengder. Holdt meg stort sett under 1500 kval pr dag.

Et knekkebrød tror jeg er ca 35 kcal pr stk.

Sjekk på nett. Mange steder du får god informasjon om kaloriinnhold pr 100 gram. Vei alt du spiser.

Etter hvert kommer du inn i alt dette og det går av seg selv! Nå er det over ett år siden jeg telte som gal, og husker ikke alt. Men jeg vet noe som er fyfy. Bla nudler er det 500 kcal pr 100 gram :o

Det kan hende du føler du sulter det på knekkebrød. Men jeg er like overrasket hver gang når kroppen har vent seg til det. Blir fort mett!

Vet ikke om jeg svarte på spm dine, kom litt utav hovedinnlegget :flau

Skrevet
Melk er i mine øyne unødig å drikke for voksne mennesker. Også inneholder det sukker... Eplejus er greit i små mengder. Helst ikke mer enn et gl. om dagen:) Karbohydrater bør man kutte drastisk ned på om man vil ned i vekt.. Grove knekkebrød er ok i små mengder, men brød bør man kutte ut iallefall. Kompe, hva er det? sukker og smør er IKKE sunt. Altfor lite frukt/grønt og for mye raske KH etter min mening.

Jeg drikker "aldri" melk. Kun dersom vi spiser komper. (Det kalles vel f.eks. raspeball på andre dialekter?) Og kompe spiser vi vel gjennomsnittlig hver 2.mnd. Så idag var kanskje et dårlig eksempel, da middagen bestod av smør, sukker og potet - mens den normalt sett består av kylling (OFTE) eller fisk/fiskeprodukter m/grønnsaker og evt litt karbohydrater (Er heldigvis ikke særlig glad i hverken poteter, pasta el ris.)

Juice drikker jeg kun til frokost, og langt ifra hver dag. Og kun et glass ja. Gjør det for å få i meg noe mer frukt/grønt. Bør sikkert lage en grønssakssmoothie ellerno istedet, men er så mye enklere å bare tømme et glass fra en juicekartong. Masse barn og lite tid om morningene gjør at jeg ofte bare drikker vann.

Raske KH er det nok endel av i mitt kosthold, da jeg som "typisk nordmann" spiser mye brødmat. Men syns det er vanskelig å få til (og ikke minst MYE dyrere enn brødmat!) å spise andre ting. Fantasien strekker ikke til, og alle barna har lyst på (og trenger vel strengt tatt også?) karbohydrat-mat som f.eks. brød.. :-/

-Trådstarter-

Skrevet
Melk er i mine øyne unødig å drikke for voksne mennesker. Også inneholder det sukker... Eplejus er greit i små mengder. Helst ikke mer enn et gl. om dagen:) Karbohydrater bør man kutte drastisk ned på om man vil ned i vekt.. Grove knekkebrød er ok i små mengder, men brød bør man kutte ut iallefall. Kompe, hva er det? sukker og smør er IKKE sunt. Altfor lite frukt/grønt og for mye raske KH etter min mening.

Det er bare tull!, Dette med at man Må kutte karbohydrater. Karohydratene er kroppens viktigste energikilde. Man kan spise mindre, men ikke kutte ut. Det gjør INGEN TING å spise brød til frokost!!! "Karbohydratene er vår viktigste energkilde. Sosial- og helsedirektoratet anbefaler at karbohydrater utgjør 55-60% av energien" (Sjøen og Thorsen. Sykepleierens ernæringsbok 3.utgave.Gyldendal Oslo, 2008 :67)

Skrevet

Det er helt greit å spise karbohydrater, men spis grovt. Velg knekkebrød og grovbrød fremfor fint brød. En fin regel er å spise minst mulig hvitt hvetemel, se på innholdsfortegnelsen på brødene og velg det med mye rug og havre, minst mulig hvete.

Helt greit med litt karbohydrater til middag også, men spis litt mindre at dem og mer av grønnsaker og salat.

Da blir det så bra atte :)

Er ikke alle det passer for å leve lavkarbo, og det er heller ikke nødvendig for å holde seg slank.

Skrevet

For å gå ned i vekt er det generelt en ting som gjelder: å forbruke mer energi enn du inntar. Energibehovet varierer fra person til person, og avhenger av høyde, vekt, kjønn, alder og aktivitetsnivå. Du kan plotte inn dette på div. kalkulatorer på nett. Freedieting.com er etter min erfaring den beste.

Da får du oppgitt hvor mange kalorier du forbruker hver dag. for å gå ned en halv kilo i uka, legger du deg 500 kalorier under dette, eller 1000 under hvis du vil ned en kg i uka.

Du går i prinsippet ned ved å spise hva som helst, så lenge du holder deg til denne kalorimengden, men det lønner seg selvsagt å velge matvarer som metter og gir mest og best næring (vitaminer og mineraler) per kalori.

Skrevet

PS: Du kan selvfølgelig også trene bort 500 kal daglig, men det krever en god del trening. Det beste er selvsagt en kombinasjon, men det er fult mulig å gå ned i vekt uten å trene.

Glemte å si at du også bør skaffe deg en kaloritabell, for å vite hvor mange kalorier hver matvare inneholder. Finnes også på nett.

Skrevet

Jeg anbefaler VGs vektklubb. Bruker den selv, og er veldig fornøyd :-)

Skrevet

De har pusset opp gratissiden til Grethe Roede, den har blitt veldig fin. Du plotter inn alt du spiser på en dag og den forteller deg hva du mangler av grønt, frukt, melkeprodukter osv for å få et balansert og sunt kosthold.

Den er også veldig fin fordi du ikke trenger veie absolutt alt, du kan plotte inn 1 stk knekkebrød og to skiver kokt skinke uten å veie det :)

Jeg er veldig fornøyd, og virkelig verdt et forsøk. Man får noen noen aha-opplevelser og etter noen uker lærer du deg hvordan du bør spise.

Anbefales, også helt gratis :)

http://www.greteroede.no/roedeklubben/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...