Gå til innhold

Solkrem og hudtype

Alva♂️♂️♂️♀️

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet nesten ikke om jeg tør å skrive dette, men det får nå stå til, hehe...

Vi skal snart reise to uker til "syden", og følger vel derfor litt ekstra med på tråder som handler om dette. En gjenganger er "bruk UV-drakt!" og "smør med faktor 40, minst, gjerne en gang i timen!". Eller tilsvarende i hvertfall.

Jeg har lest en del om dette med hud, solkrem og fare for kreft, men lurer på om jeg enten har misforstått litt, eller om det rett og slett bare er veldig stor forskjell på hudtypen til ulike barn? Altså, vet jo at non er lysere i huden enn andre, men hvor mye betyr det egentlig?

Vi har vært sydover to ganger før med barn, da i mars, og har som regel brukt faktor 30 de første dagene, og så gått ned til rundt 15-20 på kroppen og beholdt 30 i ansiktet og på skuldrene resten av tiden. På barna altså. De har aldri blitt solbrent selv om de "bor" i solen, men til gjengjeld blir de nesten mørkebrune. Vi har heller ikke smurt så mye oftere enn ca hver 3. time. Jeg har hele tiden tenkt at så lenge man ikke blir solbrent, så er man ikke utsatt for kreftfaren heller (i hvertfall ikke verre enn andre), og at når barna våres blir brune, så er det sunnere for dem å bruke lavere faktor som inneholder mindre kjempekalier ol.

Er dette riktig tenkt? Er litt skeptisk til solkrem med veldig høy faktor, og solkrem med fysisk filter er så seig og vanskelig å smøre på i lengden at vi gav opp. Så heller da lav faktor så lenge barna ikke blir brent. Hva gjør dere andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kjenner jo dine unger best og vet hva som fungerer, og hvis dette "regimet " ditt fungerer, så hvorfor forandre?

Men det er viktig å vite forskjellen på UVA og UVB. UVB blir du brent av. Jo brunere barna dine blir, jo mer beskyttelse har de mot UVB. Derfor kan ungene bruke faktor 15 når de har fått farge.

UVA har med aldring av huden å gjøre. Det er litt vanskligere å beskytte mot, siden en ikke ser det slik en ser solbrent hud. Men det må enten fysisk eller kjemisk filter å beskytte mot UVA. Så selv om ungene dine blir brune, er de ikke mer beskyttet for UVA strålene.

Derfor er det lurt å ha høy faktor uansett hvor brun en blir i solen.

Skrevet

Men hva er høy faktor? Mener å ha lest et sted at så lenge du er over faktor 15 så er det godt nok?

Skrevet

Tusen takk for linker :)

Da ser det jo ut for at jeg ikke har tenkt helt feil i hvertfall, men man blir jo usikker når andre er så bastant på minimum faktor 30-40 uansett.

Skrevet

Sønnen min tåler ikke solkrem med høy faktor. Jeg har prøvd altmulig, men det høyeste han tåler er faktor 20.. Jeg ble tipset om det i barnehagen, at de høyeste faktorene har et filter som endel barn reagerer allergisk på. Så, nå smører vi kun med faktor 15 og 20, for å slippe alle utslettene, elveblestet osv... og.. han blir faktisk ikke mer brent. Så.. jeg må si jeg tror det lett blir litt overdriv ;-)

Kos dere i syden-)

Skrevet

Vi bruker stort sett 20 på ungene her, de har aldri vært brent.

Bruker 30 på skuldre og nakke om det blir lange dager i solen, men som sagt 20 holder i massevis på huden til ungene mine.

Skrevet
Du kjenner jo dine unger best og vet hva som fungerer, og hvis dette "regimet " ditt fungerer, så hvorfor forandre? Men det er viktig å vite forskjellen på UVA og UVB. UVB blir du brent av. Jo brunere barna dine blir, jo mer beskyttelse har de mot UVB. Derfor kan ungene bruke faktor 15 når de har fått farge. UVA har med aldring av huden å gjøre. Det er litt vanskligere å beskytte mot, siden en ikke ser det slik en ser solbrent hud. Men det må enten fysisk eller kjemisk filter å beskytte mot UVA. Så selv om ungene dine blir brune, er de ikke mer beskyttet for UVA strålene. Derfor er det lurt å ha høy faktor uansett hvor brun en blir i solen.

Må bare føye til at det er UVA- strålene som kan føre til hudkreft.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...