Gå til innhold

Jobbe i permisjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en privat bedrift, og de andre gangene jeg har vært i permisjon har jeg begynt å jobbe så smått et par uker etter fødsel. Men har ikke orket å ta dette gjennom NAV mølla, så har bare fått etterbetalt alt fra jobb når permisjonen var ferdig. Vurderer å gjøre dette denne gangen også, men hva skjer om jeg blir "tatt"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du blir tatt regnes det som svindel og du får bot og mister rettighetene dine hos NAV.

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet

Er du sikker på at det er "ulovlig" å jobbe ved siden av permisjonspenger? Ville nok undersøkt det med NAV først hvis jeg sto i den samme situasjonen... du er sikkert ikke enste som jobber litt på si av permisjonen.

Skrevet

Kan du ikke ta såkalt gradert permisjon ?

Da kan du jobbe litt og være hjemme litt alt avhengig av hvordan du ønsker det selv.

Skrevet

Det er da ikke noe problem å ta det gjennom "mølla til nav".

Både jeg og mannen min har jobbet litt i permisjonen, så lenge nav får beskjed før den 20. hvor mange dager du har jobbet den måneden er det ikke noe problem. De trekker det i foreldrepenger for tilsvarende mange dager og legger til det antallet dager på slutten av permisjonen din.

Det er ikke lov å jobbe så mye som en time samtidig som du mottar foreldrepenger, det er rett og slett trygdesvindel og det blir ikke sett mildt på fra nav sin side om det blir oppdaget.

Mye bedre å si ifra hvor mange dager du jobber, det er da ikke noe problem. Vi leverte bare et brev hos nav hvor vi hadde skrevet ned hvor mange dager vi hadde jobbet, ikke noe problem i det hele tatt. Men du må jo snakke med de først da, så de vet at du kommer til å ta noe tidskonto, men at du ikke vet på forhånd hvor mange dager du kommer til å jobbe hver måned.

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet

Da spør jeg igjen her (har spurt en annen plass også på forumet), hva gjør dem som feks har et dagbarn de siste 3 mnd av permisjonstiden for å hjelpe noen i vennekretsen eller familien? Det er jo ikke representativt med 3 mnd lønner... Eller om de selger tupperware eller andre produkter på party hjemme hos seg, og tjener en tusenlapp i mnd pga det, uten fast timelønn.

Skrevet

Orker ikke gå gjennom en ny runde med papirmøller for å søke om gradert uttak. Noe så tunggrodd system som NAV har jeg virkelig aldri sett på maken til. Men føler egentlig ikke jeg gjør noe ulovlig. Får ikke betalt før permisjonen er ferdig, og skatter jo av inntekten. Kanskje jeg bare skal la være å jobbe i denne permisjonen, så slipper jeg dette dilemmaet. Men Gud bedre då gørr det er å være hjemme då lenge ;)

Skrevet

Sorry, men jeg blir litt provosert av det svaret ditt, Magetaska.

Det er da revnende likegyldig om du føler du gjør noe galt eller ikke, hvis det er galt.

Jeg vet ikke nok om dette til at ejg kan svare på om det er galt eller ikke, men det kan NAV.

Og det kan være så tungrodd det bare vil, men jeg er lei av folk som har så lite respekt for systemer at de bare lager seg sine egne regler ettersom det passer seg for dem.

Det er jo bare å ta en telefon, eller gå innom et NAV-kontor og spørre, så får du svar med en gang.

Gjør du noe galt er det svindel enten du mener det eller ikke...

Vi har en av verdens beste trygdesystemer, ingen tvinger deg til å være hjemme hvis du heller vil jobbe!

Her kom det mye gørr, men dette provoserte..

Beklager hvis det støter noen..

Skrevet

NAV er da virkelig ikke så ille. Jeg har stort sett bare positive opplevelser med de jeg har snakket med der.

Skrevet
NAV er da virkelig ikke så ille. Jeg har stort sett bare positive opplevelser med de jeg har snakket med der.

Det samme har jeg.

Jeg har fire barn, vi har begge hatt delvis graderte uttak av foreldrepenger hvor vi har jobbet forskjellig mengde fra måned til måned, mannen er selvstendig næringsdrivende og hadde tilskudd fra nav første 9 mnd han drev, og på toppen av det hele ble jeg syk etter at vi fikk fjerde barnet så jeg ble langtidssykemeldt (gradert) og har nå litt app og jobber litt mens jeg trener meg opp igjen etter sykdommen.

Har til dags dato aldri møtt hverken vrange eller vanskelige mennesker på nav, de er hjelpsomme og søte, finner svar på spørsmål, løser problemer og har vært kjempegreie å ha med å gjøre hele veien. En gang opplevde jeg at saksbehandleren min ble syk, hun skulle tatt kontakt men gjorde det ikke. Da jeg tok kontakt med nav var de kjempelei seg for at jeg hadde falt ut pga den sykemeldingen hennes og tok tak i ting med en eneste gang.

Har ikke en enste negativ ting å si om folkene på nav jeg, de gjør virkelig sitt beste for å gjøre hverdagen til oss som trenger dem best mulig innenfor det regelverket de har å forholde seg til.

Men vi som er fornøyd er vel så kjedelige å høre på at vi ikke får noen stemme i debatten, det er de som roper høyest med klagene sine som blir hørt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...