Månefeen ♥ Skrevet 25. juni 2012 #1 Skrevet 25. juni 2012 Har en jente på tre år, og dagsventende med andremann.Kommende storesøster har vært kjempe flink en god stund, gått på do å vært flink å si ifra når hun må. Kun noen uhell innimellom. Hun har fortsatt bleie på om natten. Nå i det siste nekter hun å tisse om morgenen, et rent helvette å få henne inn på badet. Hun sier ikke ifra lenger, bare gjør fra seg og tisser seg ut gang på gang!!. Dette er kjempe slitsomt nå når jeg straks skal føde, hormonene koker og jeg prøver å holde roen. Var så glad for at hun var ferdig med bleie før lillesøster kommer. HVORFOR er det blitt sånn? Trenger virkelig å vite om jeg bare skal ta på bleien igjen eller om vi skal holde ut med skift på skift....?? Prøver å fortelle henne at "små jenter bruker bleie, de får ikke lørdagsgodt" men "store jenter som går på do å ikke bruker bleie får lørdagsgodt".
Gjest tilda med to små <3 Skrevet 25. juni 2012 #2 Skrevet 25. juni 2012 Sånn har begge mine gjort. Når nyhetsverdien og spenningen ved å gå på do selv har avtatt har motivasjonen / ønsket om å klare det forsvunnet litt. Men jeg har bare fortsatt som før, og enkelt og rolig sagt at "ok, du har gjort deg ut. Da må vi skifte tøy". Også har vi gått på badet uten mere styr, byttet klær og fortsatt der vi var. Når ungene har funnet ut at det ikke gir mer oppmerksomhet, bare litt mer arbeid for dem, har de selv valgt doen istedet, for da får de fortere returnere til leken. Jeg synes ikke noe om trusler ala nå tisser du i do ellers får du ikke lørdagsgodt. Barn lærer ikke spesielt godt av trusler, og det å gå på do må bare gjøres til en rutine. Når rutinen er godt nok innarbeidet tenker de ikke over den mer.
jordbærsjokolade Skrevet 25. juni 2012 #3 Skrevet 25. juni 2012 Stress ned! Hun er bare tre år og det er faktisk ganske vanlig det hun gjør nå. Hun er redd for at den lille skal ta fra henne mammas oppmerksomhet, derfor gjør hun seg selv liten igjen ved å tisse i buksa. Helt normalt. Og hva har lørdagsgodt med å tisse seg ut å gjøre? Det er du nødt til å slutte å si, det henger ikke på greip i det heletatt. Vær tålmodig, ikke sint og stresset, det gjør det så mye verre. Fortell henne hvor flink hun er hver gang hun tisser på do også skifter du stille og rolig på henne når hun ikke gjør det. Lag et belønningssystem med klistremerker eller noe annet.
magica fra tryll Skrevet 25. juni 2012 #4 Skrevet 25. juni 2012 -Og om det ikke funker. Ta på bleie igjen:) De fleste som er klar for å slutte, slutter faktisk på natta først. Altså, de er helt tørre på morgenen. Jeg har en gutt på 3, og han slutter når han slutter,-noe som ikke har skjedd enda;) Velg dine kamper med omhu,-hva er det viktigste?
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #5 Skrevet 25. juni 2012 Jeg skifter heller bleier noen måneder ekstra jeg, enn å holde på med det syret du beskriver her... Mine fire barn har alle sluttet når de har vært mellom 3 og 3,5 år, da har de vært helt klare og har sluttet på dag og natt samtidig. Jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at ørten tisseuhell om dagen hadde fått meg til å gå fra konseptene, så det har vi rett og slett droppet. Vi har valgt å slutte med bleie når ungen har vært klar. Da slipper du også å gå etter de å spørre om de må tisse hele tiden, de mestrer det selv fra første dag. Yngste her sluttet da hun var 3 år og 2 mnd gammel, hun hadde ett uhell. Det var to dager etter at hun sluttet og hun sto midt på gulvet og fulgte med på noe på TV da hun glemte seg og bare tisset. Det er eneste uhellet hun har hatt. Eldste hadde ikke et eneste uhell, han sluttet samme måned han fylte 3 år. Nest eldste hadde 3 uhell, han ble 3 i januar og sluttet til påske. Tredje var 3,5 år og hadde ingen uhell, yngste har som sagt hatt et uhell. Denne metoden, altså vente til de selv ønsker slutte har vært det beste for oss. Det er fullt mulig å få en unge tørr opptil 1 år tidligere enn vi har gjort det, men da krever det en stor innsats, og høy tålegrense for uhell en periode. Jeg har valgt å vente... Om ungen tisser på seg mange ganger om dagen hadde jeg satt på bleie. Men jeg hadde ikke straffet med å fjerne lørdagsgodt. Vær også varsom med å hele tiden si at hun er stor jente, nå som det kommer en ny baby har hun antagelig ikke noe ønske om å være stor i det hele tatt. Antagelig vil hun også være liten, sitte på fanget, få kos osv akkurat som babyen. Prøv å motivere med andre fraser enn "stor jente".
Månefeen ♥ Skrevet 25. juni 2012 Forfatter #6 Skrevet 25. juni 2012 Takk for svar! Vi har tatt skiftene stille og rolig, uten form for kav og stress. Det siste jeg vil midt oppi avvenning er å knekke selvtilliten hennes. Men må si jeg blir skuffet nå når dette skal skje like før fødsel. Vi har ikke baby i hus enda, å det hat nok ikke mye med sjalusi å gjøre, menkunne forstått det om lillesøster tok oppmerksomhet. Hun er veldig opptatt av å få plukke tre smågodt på lørdager, så jeg har prøvd å fortelle at det er noe store jenter gjør, de går også på do. Har ikke sagt det i form av noe trussel, bare forklaring. Vi får fortsette som vanlig, håpe at det er fordi det ikke er så nytt og spennende lenger, helt sikkert derfor interessen har dabbet av, høres logisk ut :-)
Magehus Skrevet 25. juni 2012 #7 Skrevet 25. juni 2012 De fleste som er klar for å slutte, slutter faktisk på natta først. Altså, de er helt tørre på morgenen. Dette har jeg aldri hørt før. Er det virkelig tilfelle? Har ei på 3,5 år som sluttet med bleie på dagen for 3 mnd siden. Tror jeg kan telle på ei hånd antall uhell i barnehagen, og har tisset seg ut tre ganger hjemme. Dette er da fordi hun ikke "rekker do" - hun leker for lenge, og det kommer for fort. Syns det er ganske bra. Hun er imidlertid aldri tørr om morgenen.
magica fra tryll Skrevet 25. juni 2012 #8 Skrevet 25. juni 2012 Takk for svar! Vi har tatt skiftene stille og rolig, uten form for kav og stress. Det siste jeg vil midt oppi avvenning er å knekke selvtilliten hennes. Men må si jeg blir skuffet nå når dette skal skje like før fødsel. Vi har ikke baby i hus enda, å det hat nok ikke mye med sjalusi å gjøre, menkunne forstått det om lillesøster tok oppmerksomhet. Hun er veldig opptatt av å få plukke tre smågodt på lørdager, så jeg har prøvd å fortelle at det er noe store jenter gjør, de går også på do. Har ikke sagt det i form av noe trussel, bare forklaring. Vi får fortsette som vanlig, håpe at det er fordi det ikke er så nytt og spennende lenger, helt sikkert derfor interessen har dabbet av, høres logisk ut :-) Så hvis hun hadde brukt bleie, hadde hun ikke fått plukket tre smågodt på lørdager, som hun er så glad i?? Dette henger jo ikke på greip!
Månefeen ♥ Skrevet 25. juni 2012 Forfatter #9 Skrevet 25. juni 2012 Hei anonym Vi har hatt det slik som du beskriver dine barn. Hun var helt klar, har vært bleiefri en god stund. Tisser heller ikke i bleien om natten (vi tar den på etter hun har sovnet, fordi hun nettopp har fått ny seng og ny madrass). Om en av dine, etter en god bleiefri periode, hadde begynt som min, hva hadde du gjort da? Det er snakk om nå i tre-fire dager at hun ikke har "giddet". Føler det blir mer straff for henne å få på bleie, hun vil ikke ha den på, men likevel går hun ikke på do.
magica fra tryll Skrevet 25. juni 2012 #10 Skrevet 25. juni 2012 Jeg kan jo også dele litt om du vil, siden jeg har avvent 6 barn stille og rolig slik som anonym beskriver. En naturlig konsekvens av å tisse på seg, er jo at man må ha bleie. At man ikke får godteri er ikke en naturlig konsekvens. Jeg ville sagt at dersom hun tisser mye på seg, må hun ha bleie, sånn er det bare.....På natta har jeg også gjort som du beskriver, og etterhvert gått over til tisselaken under lakenet. Lykke til!
Månefeen ♥ Skrevet 25. juni 2012 Forfatter #11 Skrevet 25. juni 2012 Jeg kan jo også dele litt om du vil, siden jeg har avvent 6 barn stille og rolig slik som anonym beskriver. En naturlig konsekvens av å tisse på seg, er jo at man må ha bleie. At man ikke får godteri er ikke en naturlig konsekvens. Jeg ville sagt at dersom hun tisser mye på seg, må hun ha bleie, sånn er det bare.....På natta har jeg også gjort som du beskriver, og etterhvert gått over til tisselaken under lakenet. Lykke til! Litt for mye godterisnakk her synes jeg, men ok, det var noe jeg nevnte for henne én gang igår. Synes det var verd forsøket å forklare henne. Det blir nok juøobg og dårlig selvtillit å få på bleien igjen, det er der jeg er redd for å trokke feil, heller gjøre skade enn å gi avvenningen en positiv mening.
trestjerner Skrevet 25. juni 2012 #12 Skrevet 25. juni 2012 Har aldri hørt at de fleste unger slutter på natt først... ? Min jente sluttet med bleie 2 mnd før 3 årsdagen. Var ikke så veldig planlagt egentlig, bare jeg som bestemte meg og snakket med henne om det. Kjøpte en "koffert" med klistremerker på Nille. Hengte opp et ark på veggen på badet, og hun fikk velge seg klistremerke hver gang hun gikk på do og gjorde noe. 1 for tisse og 3 for bæsje. Var veldig stas for min snuppe i hvertfall. Tok kanskje 14 dager, så var ikke klistremerkene så viktige lenger. Hadde noen få uhell nå og da første 2 ukene, men siste månedene har det ikke vært ett eneste ett, heller ikke på natt. Vi hadde i utgangspunktet ikke tenkt å slutte på natt, men det bestemte hun selv. Jeg ville holdt ut med uttissing og skifting en stund til. Men skjønner følelsen når det blir mye klesskift. Men ville satset på belønning, i stedet for fjerning av goder. Lykke til!
magica fra tryll Skrevet 25. juni 2012 #13 Skrevet 25. juni 2012 Har aldri hørt at de fleste unger slutter på natt først... ? Min jente sluttet med bleie 2 mnd før 3 årsdagen. Var ikke så veldig planlagt egentlig, bare jeg som bestemte meg og snakket med henne om det. Kjøpte en "koffert" med klistremerker på Nille. Hengte opp et ark på veggen på badet, og hun fikk velge seg klistremerke hver gang hun gikk på do og gjorde noe. 1 for tisse og 3 for bæsje. Var veldig stas for min snuppe i hvertfall. Tok kanskje 14 dager, så var ikke klistremerkene så viktige lenger. Hadde noen få uhell nå og da første 2 ukene, men siste månedene har det ikke vært ett eneste ett, heller ikke på natt. Vi hadde i utgangspunktet ikke tenkt å slutte på natt, men det bestemte hun selv. Jeg ville holdt ut med uttissing og skifting en stund til. Men skjønner følelsen når det blir mye klesskift. Men ville satset på belønning, i stedet for fjerning av goder. Lykke til! Ikke at de slutter på natta først, men at de så og si ikke tisser i bleia på natta når de er klar for å slutte. Det betyr bare at blærefunksjonen, det å holde seg modnes.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå