Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #1 Skrevet 24. juni 2012 På den foreløpige beregningen skulle jeg få tilbake nesten 28000 kroner fordi jeg er blitt ufør og hadde fått fradraget lav skatteevne , men så fikk jeg brev fra dem om at de hadde beregnet for lite skatt og nå var jeg inne på ligningen og sjekket og jeg får tilbake 3000 kroner:( Nå er jeg så forbanna og oppgitt at jeg har lyst og knuse trynet på folka som jobber der:(
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #2 Skrevet 24. juni 2012 Det var da svært. Når du er ufør så er det jo skattebetalerene som betaler lønnen din. Det er jo ikke riktig at du skal få igjen masse penger du egentlig ikke har krav på på grunn av at du har blitt ufør. Ser at det er kjipt å tro man skal få igjen mer penger enn man gjør, men ro deg litt ned da. Dessuten har du jo fått de pengene du skal ha jevnt over hver måned i stedenfor å få et stor beløp...
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #3 Skrevet 24. juni 2012 Det var da svært. Når du er ufør så er det jo skattebetalerene som betaler lønnen din. Det er jo ikke riktig at du skal få igjen masse penger du egentlig ikke har krav på på grunn av at du har blitt ufør. Ser at det er kjipt å tro man skal få igjen mer penger enn man gjør, men ro deg litt ned da. Dessuten har du jo fått de pengene du skal ha jevnt over hver måned i stedenfor å få et stor beløp... Lite hjerterå du er da. Makan til surmaget innlegg. Nå er HI UFøR og ikke en snylter, som så mange andre. Hører ikke noen heve et øyebryn over mye annet. Nå har hun også betalt skatt, så at de plutselig forandrer forstår jeg godt at hun blir irritert.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #4 Skrevet 25. juni 2012 Æh... Tror du de ansatte i skatteetaten velger ut noen tilfeldige og tenker som så at "Hehe... Du kan jo få tro at du skal få igjen 30 000, og så venter vi til juni med å fortelle deg sannheten!" Man må nok regne med litt feil i foreløpige utregninger, gitt, og kanskje særlig hvis man går f.eks fra inntekt til trygd, motsatt vei, eller ved jobbskifte med stor forskjell i lønn. Dessuten: Du får jo fremdeles igjen penger! Hadde vært surere hvis du hadde blitt skyldig! En ting til slutt, forresten: De som jobber i skatteetaten har regler å følge, altså, de sitter ikke å leker med folks skattepenger. Til neste år bør du kanskje plotte tallene dine inn i en skattekalkulator, så får du ingen overraskelser.
Gjest sug lut Skrevet 25. juni 2012 #5 Skrevet 25. juni 2012 Det er neppe skatteetaten som bør dra først.
Gjest @---;- Skrevet 25. juni 2012 #6 Skrevet 25. juni 2012 Det var da svært. Når du er ufør så er det jo skattebetalerene som betaler lønnen din. Det er jo ikke riktig at du skal få igjen masse penger du egentlig ikke har krav på på grunn av at du har blitt ufør. Ser at det er kjipt å tro man skal få igjen mer penger enn man gjør, men ro deg litt ned da. Dessuten har du jo fått de pengene du skal ha jevnt over hver måned i stedenfor å få et stor beløp... Lite hjerterå du er da. Makan til surmaget innlegg. Nå er HI UFøR og ikke en snylter, som så mange andre. Hører ikke noen heve et øyebryn over mye annet. Nå har hun også betalt skatt, så at de plutselig forandrer forstår jeg godt at hun blir irritert. Nå var ikke dette mitt svar, men når HI skriver et innlegg der hun ønsker å knuse trynet på noen pga hun ikke har gjort som hun skulle så må folk få reagere. Om HI er ufør og/eller snylter veit ikke jeg. Men, når vi får ligningen i posten så får vi grei beskjed om å sjekke alle postene nøye. Dette har nok ikke HI gjort siden hun nå har fått en negativ overraskelse. Mulig hun har lær til neste år.
Gjest Ingen skal få! Skrevet 25. juni 2012 #7 Skrevet 25. juni 2012 Hva skjedde med litt forståelse? Det er ikke fett å være ufør. Hun hadde gledet seg. Det må være lov å blåse ut
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #8 Skrevet 25. juni 2012 Hi har nok neppe sjekket alle postene sine og sett at alt var i orden siden hun ikke selv har funnet ut at det er feil. Her har du bare deg selv å skylde.
Himmel og hav Skrevet 25. juni 2012 #9 Skrevet 25. juni 2012 Hva skjedde med litt forståelse? Det er ikke fett å være ufør. Hun hadde gledet seg. Det må være lov å blåse ut Blåse ut er greit. Det kan formidles med ord som "skuffa, irritert, oppgiit, sinna" osv. Når man legger til " har lyst og knuse trynet på folka som jobber der:( " så går det over streken. Det er ingen i Skatteetaten som har gjort noe vondt mot HI av vilje. De har gjort jobben sin og fulgt et reglement.
Iselilja Skrevet 25. juni 2012 #10 Skrevet 25. juni 2012 Ja, man har bare seg selv å skylde på når man får slike overraskelser. Synes selvfølgelig synd på HI som er ufør og sikkert ville trengt pengene, men pengene var ikke hennes i utgangspunktet (dersom skatteetaten ikke har gjort en feil nå, det bør selvfølgelig sjekkes). Man har plikt til å sjekke alle opplysninger selv. Uansett hvor mye jeg synes synd på folk som er uføre, klarer jeg ikke å mobiolisere sympati for de som ønsker andre til helvete og vil knuse trynet deres fordi de gjør jobben sin.
2skjønnasser Skrevet 25. juni 2012 #11 Skrevet 25. juni 2012 Du burde nok forstått at når du skulle få så mye igjen, så må det være noe feil.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #12 Skrevet 25. juni 2012 Skal selvsagt ikke knuse trynet på noen og har heller ikke tenkt og gjøre noen andre skade, men jeg kommer til og klage på ligningen for advokaten min sier også at jeg har krav på fradrag for lav skatteevne! Jeg har roet meg ned og tar følgende av det inntil videre. Ja jeg trenger pengene, har fått lånt penger av min mor så vi kommer oss på en ferie, for det hadde jeg lovet ungene! Er ikke snakk om at jeg skal bli rik, men jeg teller knappnåler her hjemme hver måned for og få økonomien til og gå rundt! Og jeg ville virkelig unne barna noe i ferien, eldstemann er så lite kravstor så han ønsket seg en oppblåsbar båt med årer til, disse koster vel 400 kroner tror jeg!
Mamma med 2 små Skrevet 25. juni 2012 #13 Skrevet 25. juni 2012 Frustrert her også da jeg ikke fikk skattepenger i dag, grunnet at jeg har vært selvstendig. Trenger pengene, men har ikke lyst til å knuse folk på skatteetaten uannsett. Gudskjelov fikk vi inn 100.000 av pappa i dag, snille pappan min. pluss at han kom med ny bil til oss. Deilig å ha snill pappa. så er ikke noe krise at skattepengene ikke kom i dag, men litt irriterenes da. skulle jo på shopping med de 36000 jeg får igjen, men det får bare vente da.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #14 Skrevet 25. juni 2012 HI: dersom du regnet med 28.000 tilbake må du jo ha rundt 100.000 i inntekt mer som ikke var oppgitt i selvangivelsen (går ut fra skattesats på 36%). Har du sjekket skatteoppgjør en gang til, er jo mulig at skatteetaten gjorde en feil. Hvis du virkelig hadde 100.000 som ikke var oppgitt syns jeg ikke synd på deg, heller grådig eller rett og slett mindre smart.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #15 Skrevet 25. juni 2012 Frustrert her også da jeg ikke fikk skattepenger i dag, grunnet at jeg har vært selvstendig. Trenger pengene, men har ikke lyst til å knuse folk på skatteetaten uannsett. Gudskjelov fikk vi inn 100.000 av pappa i dag, snille pappan min. pluss at han kom med ny bil til oss. Deilig å ha snill pappa. så er ikke noe krise at skattepengene ikke kom i dag, men litt irriterenes da. skulle jo på shopping med de 36000 jeg får igjen, men det får bare vente da. Alt dette fra pappaen din? Husk at du må da betale avgift på gaven med mindre det er forskudd på arv.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #16 Skrevet 25. juni 2012 Jeg er ung ufør, betaler 8% skatt. Gikk fra aap til ufør i fjor sommer. På aap hadde jeg tabelltrekk som tilsvarte rundt 20% ca. Likevel får jeg tilbake 22000. Da har jeg fått fratrekk på gjeld, og fratrekk på lav skatteevne. Jeg har fått mine penger på konto, så min ligning var riktig. Uføretrygda skatter ikke så mye som 36%. Til HI. Skjønner at dette er surt, dog er jeg enig i det flere sier at det ikke hjelper å knuse trynet på en som bare har gjort jobben sin. Gå over tallene dine en gang til, få noen til å hjelpe deg evt. Sjekk at du har fått riktig skatteklasse også. Her "tapte" samboer 12000 kr pga feil skatteklasse... sjekk at de har fått med all gjeld om du har noe. Og at alle barn og evt samboer/ektemann er ført opp riktig.
Kortslutning Skrevet 25. juni 2012 #17 Skrevet 25. juni 2012 Hadde du skrevet på en litt annen måte og ikke truet med "å knuse trynet" til noe, så hadde du fått litt sympati av meg. Men å uttrykke seg slik er så alt for dumt!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå