Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #1 Skrevet 24. juni 2012 Jeg har alltid sett for meg at jeg skulle ha 3 barn, og det har jeg nå. De er 2, 5 og 8 år, og jeg stortrives som mammaen deres!! Både mannen og jeg har helt vanlige, greit betalte jobber, vi har et vanlig hus med ganske stor hage og en normalt grei økonomi. Var veldig overvelda da første ble født, og brukte masse energi på å gjøre alt "rett" og på å bekymre meg over alt mulig.. er vel typisk vil jeg tro? Da andre kom gikk alt mye lettere. Større trygghet, mere kos og færre bekymringer! Da tredje kom var jeg trygg på at dette kunne jeg! H*n har hatt godt sovehjerte hele tida, og jeg har kost meg max! Har tenkt en del på at det er vemodig at dette var siste gang med baby og at jeg faktisk ikke føler meg helt "ferdig"..... Er det galskap å få et barn til??? Vi har det jo tross alt så bra med de tre vi har! Fire barn er jo ganske mye??? Og så er det alt det praktiske... større bil, utgifter til bhg/sfo, oppfølging etterhvert.......?? Har sett her inne at en del etterspør erfaringer med 1 kontra 2 eller 2 kontra 3 barn..... Mitt spm blir da: noen med erfaringer med 3 kontra 4 barn???? Mannen vet ikke helt, men han var nok mer skremt da vi venta første enn til å få en eventuell nr 4;-)
Turtelduen Skrevet 25. juni 2012 #2 Skrevet 25. juni 2012 Jeg venter Nr 6 Bare kos! Men igjen, enda en større bil 3 kontra 4 er som du sier, større bil etc. Men det er ikke så mye du må ut med. 7 seter er jo bra det Hvis du ikke hadde følt deg ferdig med 3 barn ville jeg nok ha fått en til. Uavhengig av det praktiske. Barna gir oss så mye likevel... Jeg kjenner at jeg ikke er ferdig med 6, vil ha en til. Men det må bli om noen år, hvertfall 5 Lykke til med valget.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #3 Skrevet 25. juni 2012 Jeg synes ikke forskjellen på 3 og 4 barn var særlig merkbar, den fjerde ungen glir naturlig inn i flokken og mamma lager mat, vasker klær, koser, steller, rydder, kjører til fotballtrening, henter i et barneselskap, hjelper med tannpuss osv osv osv som vanlig Det man merker er jo som du sier at størrelsen på bil må opp, og det blir nærmest umulig å sove på hotell. De fleste hoteller har familierom med plass til to voksne og to barn, men kan sette inn EN ekstraseng. Skal enda et barn inn på rommet sier de nei pga brannforskrifter o.l. Så ferie blir å leie leilighet etter hytte, men det går helt greit det altså. Etterhvert som barna vokser til blir det en komplisert logistikk, det er mye organisering av alt som skjer i livet til barna etter at de begynner på skolen. Men så lenge man er to foreldre går det helt greit. Fordelen med å vokse opp i en stor søskenflokk er jo også at ungene blir selvstendige. Denne curlig-generasjonen de snakker om hvor foreldrene løper foran barna og fjerner enhver hindring, legger til rette og ordner alt så barna får psykiske problemer, er hjelpeløse og blir deprimerte når de skal stå på egne ben, de barna kommer ikke fra en stor søskenflokk Min 5.klassing er den eneste på fotball-laget sitt som sykler til trening i sommerhalvåret, alle de andre blir kjørt og hentet. Det er 1,5 km til fotballbanen på sykkelvei uten at de krysser veien en eneste gang. Jeg synes det er hårreisende at foreldre ikke lar ungene klare seg mer selv.. Så til poenget, om du føler du har overskudd, kjærlighet og tid til enda et barn så kjør på. Det er herlig med store søskenflokker. Hilsen ei som selv har fire søsken og aldri noengang hverken i oppveksten eller som voksen har sett på det som negativt. Jeg er kjempeglad i søsknene mine og kunne ikke tenkt meg et liv uten dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå