Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #1 Skrevet 24. juni 2012 Har en gutt som er litt over 2år. Han kan mange ord, og lærer nye ord hver dag, men han sier sjeldent setninger. Han sier heller ikke hele setninger, han kan si: Frokost, nå! Istede for jeg vil ha frokost nå. Eller, når han leter etter smokken, så sier han bare "tutta", ikke "hvor er tutta".. Er dette vanlig, eller bør vi bekymre oss? Han sier som regel 1ord, eller 2 ord, men ingen bindeord.. Første barnet, så aner jo ikke hva som er vanlig..
lille sprelle Skrevet 24. juni 2012 #3 Skrevet 24. juni 2012 Helt normalt. Ønsker du å fremskynde litt at han sier hele setningen, så spØr du ham med den hele setningen. Mener du hvor smokken er? osv osv osv.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #4 Skrevet 24. juni 2012 Høres helt normalt ut. Tommelfingerregelen er at en 1-åring sier ett ord, 2-åringen setter sammen to ord, og 3-åringen snakker i setninger. Noen er tidligere, noen er senere, din høres helt gjennomsnittlig ut
Gjest Gullguttene Skrevet 24. juni 2012 #5 Skrevet 24. juni 2012 Det er ganske vanlig. Det er viktigere at han forstår hva dere sier enn at han kan snakke i setninger. Han har jo begynt å sette sammen to og to ord, gi han noen måneder til så kommer språket gjerne på løpende bånd
Appelsindyret Skrevet 24. juni 2012 #6 Skrevet 24. juni 2012 min (snart) 2-åring snakker heller ikke noe særlig... bare enkelte ord. På helsestasjonen sa de det var helt normalt og at jeg ikke kunne forvente at han var tidlig ute på snakking OG på å gå. (han gikk da han var 9 mnd.) Så da får vi heller bare vente litt til
NostraStoria Skrevet 24. juni 2012 #7 Skrevet 24. juni 2012 Tror ikke jeg hadde bekymret meg - han lærer nok etterhvert å sette sammen flere ord i setninger. Bare vent et par mnd så kommer det nok til å være stor endring (slik har det vært med min 2 åring). VI var litt bekymret for ham for bare et par mnder siden, men merker også at han lærer nye ord hver dag og at språket har komt seg betraktetlig. Han kan f.eks si: Mamma finne tutti? Ha (ba)nan? Se Hiv o hoi, Stå opp! Spise frokost.. Så går vel helst i 2-3 ord. Så ikke fullstendige setninger her heller, men som sagt så kommer det seg i et vanvittig tempo i den alderen.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #8 Skrevet 24. juni 2012 Så bra. Da skal vi ikke stresse med det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå